Osaka en Shimisu 19,20,21 maart 2019

21 maart 2023 - Shimizu Ward, Japan

Waar zal ik een beginnen?, laten we maar beginnen met te vertellen dat we erg veel mazzel hebben hier met het weer. Wij hadden gedacht normaliter hier een graadje of 12 tot max 15 te hebben in deze tijd. In Osaka hebben we twee dikke blauwe lucht dagen gehad met temperaturen van 20 graden plus en dus gewoon korte mouwen weer. De eerste dag hadden wij in Osaka een tour staan die we hadden geregeld met een privé chauffeur wat een vrouwelijke bleek te zijn. Wij hadden afgesproken om 09:00 uur bij en of voor de terminal in Osaka. Wij dus op tijd eruit, vroeg ontbijt en vroeg in de rij om naar buiten te kunnen. We zouden om 08:00 uur aanleggen in Osaka en wij wilden natuurlijk als eerste van boord. Dat lukte en we stonden al vroeg buiten. Komt onze chauffeur daar aanrijden met een geweldige luxe bak, heerlijke. Stoelen waar we in weg zakten, life tv aan boord en nog veel meer luxe. Wij dus happy onderweg  naar Kyoto, de place to be in Japan met zijn vele tempels en prachtige bloesemlocaties waar we net het begin van meemaken door het prachtige weer hier. We moeten 69 km rijden en doen daar dus door de drukte in deze metropool van 3,5 miljoen mensen dus ruim 2 uur over. We rijden een druk gebied  in, het is zondag en het lijkt wel of heel Japan op stap is gegaan vandaag. Wij denken dat we in een winkelgebied terecht gaan komen en zeggen dat we hier niet meer dan 2 uurtjes willen blijven alhoewel onze gastvrouw zei dat we er minstens 3 uurtjes zouden moeten blijven. We besluiten naar ampel overleg om er toch maar 3 uurtjes van te maken en zijn achteraf maar wat blij met deze beslissing want we hadden er wel 4 uurtjes door kunnen brengen. Het is er druk, je kunt over de koppen lopen. later en de dag erop leren we dat het vakantie is hier, vandaar de vele jonge mensen en het is hier allemaal pas open sinds oktober vorig jaar, een jaar later dan bij ons en dus zijn de mensen met een inhaalslag bezig wat we begrijpen. We zijn dus in het beroemde Arashima district en gaan Sagano Bamboo forrest bezoeken waar jonge gespierde studenten hun studie geld bijelkaar sjouwen door Riksja’s te trekken door de drukte. Wij wandelen door het bamboebos, gaan helemaal tot het einde waar de meeste mensen omdraaien, we zien echter een tempel en een tuin aangegeven staan en we besluiten daar naartoe te gaan. We komen in een andere wereld terecht zo mooi en vreedzaam we genieten van de rust, de tempels en de tuin met prachtige uitzichten. We hebben geprobeerd dit op plaatjes te vangen en dat viel niet mee. Nadat we deze oase achter ons hadden gelaten hebben we echt Japans de lunch genoten in een prachtig klein Japans restaurantje waar we op het terras hebben gezeten want het was prachtig weer. Daarna zijn we nog naar de Tenryuji tempel gegaan alweer met een prachtige tuin en deze staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Weer een geweldige beleving en vooral de tuin met ontluikende bloesem was prachtig. Nadat we de drie uurtjes hadden volgemaakt terug naar onze auto en de volgende stop was de Kinjaki tempel met zijn gouden dak en weer mooie tuin. het was er druk en voor ons niet te begrijpen. Honderden mensen die in een lange sliert zonder te dringen en zonder commentaar zich langzaam voortbewegen over de weg naar en langs de tempel om vervolgens aan het einde een hapje of een ijsje te scoren. Gouden ijsjes en ongelofelijke veel zoete lekkernijen zijn hier helemaal in. Nadat we deze tempel hadden  bezichtigd vervolgens naar de tempel van de hond geweest, helemaal in het rood met bijzondere rode bamboe gangen waar je doorheen moet lopen en alweer met honderden japanners die aan het einde weer hun dorst lessen en zich volproppen met zoetigheid. Nadat we dit hadden gezien weer op weg gegaan naar het schip en daar waren we zo rond een uur of 7 in de avond weer terug, We hadden een prachtige dag gehad en een erg fijn gevoel omdat we wat wij graag wilden zien in Japan in ieder geval een  gedeelte daarvan vandaag hebben mogen aanschouwen en vastleggen. Moe en voldaan na een paar borrels ons bedje opgezocht. De volgende ochtend zouden we Osaka gaan verkennen en we zouden en hebben dat ook gedaan met de metro. Nou is dat natuurlijk een heel avontuur hier in Japan en zeker voor ons “ oudjes” is dat het geval, we zijn dan ook hartstikke trots dat we dat durven en gedaan hebben. In Osaka kon je in het centrum weer over de koppen lopen. En dat nog wel op een maandag. Wij hebben nog nooit een land gezien met zoveel prullaria en kleine hebbedingetjes, kraaltjes en snoertjes en blinkende niemendalletjes. De kleding van al die jongeren is gewoon saai te noemen ( zwart en wit) en daarnaast zijn wij verbaasd over hoeveel jongeren zich hier in traditionele klederdracht hullen ( Kimono”s) en Geisha achtige verschijningen zijn dood normaal hier. We hebben ons verbaasd onze ogen uitgekeken maar vooral genoten. De huisje en appartementen zijn allemaal kleine huisjes met dito minituintjes als die er al zijn. Het land is ongelofelijk schoon en gedisciplineerd en die discipline vind je terug in de rust en het ontbreken van chaos terwijl je toch in een miljoenenstad rond loopt te stappen. Het toppunt is echter de hoeveelheid snoep en gebak die hier wordt geconsumeerd. Dat is echt van een ongelofelijk volume en assortiment. Tijdens onze tocht door Osaka ook nog terecht gekomen bij een Apple store en daar waren de prijzen in vergelijking met Nederland van dien aard dat Loes een nieuwe 14 heeft gescoord en ik mijn Ipad Pro heb vervangen en kan er dus ook weer een jaartje of 5/6 tegen.  Om 16:00 op de tweede dag zijn we van Osaka naar Shimizu gevaren waar we vanochtend om 09:00 aankwamen. We werden verwelkomd met trommels en muziek en het was duidelijk dat we ook hier weer het eerste schip na covid waren en dat daarom hartelijk werd verwelkomt De bureaucratie blijft echter en alhoewel we al zijn “ingeklaard” hier moeten we toch weer iedere keer in de rij om door de controles heen te gaan. Goed vandaag dus met de trein naar Shizuoka City gegaan, dus weer kaartjes gekocht , het perron op en weg. Ook dat is weer gelukt vandaag , we beginnen nog eens echte Japan travelers te worden. Shizuoka was OK maar ook niet meer dan dat. De belangrijkste gebeurtenis hier vandaag was, dat we een glimp van de iconische mount Fuji hebben opgevangen en vastgelegd maar daar moet morgen nog veel meer van gaan komen. We zijn op weg naar Tokyo waar we twee dagen en een nacht zullen gaan blijven. Het programma zit hartstikke vol en ook hier ziet de weersverwachting er goed uit. Dat gaan we jullie laten weten over een paar dagen als we dan op weg zijn naar alweer onze laatste stop in Japan! maar nu eerst Tokyo

1. Gerrit:
    21 maart 2023
    Eindelijk het echte Japan. Schitterend om te zien.
  2. Mieke:
    Prachtig, prachtig, prachtig!!
    Wat een belevenissen!
    En idd schitterend om zien!!
    Geniet ze nog, en mooie reis verder!!
  3. Marion:
    21 maart 2023
    Nou Kees en Jacqueline de indrukken die jullie krijgen spatten van het “papier”! Wat een prachtig land is dat met geweldig mooie bomen en bloesem, tempels en uitzichten.
    Geniet van de rest van je verblijf in Japan! 🐲🐕🙏🙏
  4. Golande:
    21 maart 2023
    Wow! Dat is wel ff weer een andere cultuur! Japan!! Moest perse in de reis opgenomen worden., en dat is gelukt! Een heel andere wereld! En wat treffen jullie het met het weer! Jaqueline voor het eerst wel een lange broek aan!! Maar ik kan me herinneren dat er ook truien mee zijn gegaan voor als het koud was in Japan! Hi hi! Geniet van de japannertjes!
  5. Gerrit Tini.:
    21 maart 2023
    Jou verhaal is weer uitgebreid Kees en geeft jullie dagen prima weer. Ook de foto's met daarop de prachtige tuinen zijn heel mooi. De discipline met zoveel mensen is opvallend en de japanners eigen. Wij kijken weer uit naar jullie volgende avonturen.
  6. Bep:
    21 maart 2023
    Wat een indrukken , wat een schoonheid ,wat een verhalen weer , wat een prachtige cultuur, wat gave foto’s. Te veel om op te noemen!!!
  7. Jules & Claudia:
    Prachtig die tuinen!
  8. Kees:
    Prachtig
  9. Daniëlle:
    21 maart 2023
    Jeetje... het is net een film waar je in stapt! Wat ontzettend genieten zal dit zijn ❤️. Echt weer een geslaagde dag en liefs van ons
  10. Inge:
    22 maart 2023
    Echt schitterend, hele andere wereld. Jullie maken wat nee zo samen ❤️