Ishigaki & Naha ( Okinawa) Japan 16-17 maart 2023

18 maart 2023

Nadat we Keelung hadden verlaten gingen we op weg naar de eerste stop in Japan, het eiland Ishigaki. Een tropisch eiland bekend om de mogelijkheden om daar te snorkelen en te duiken. Zeer bekend omdat daar met name in het najaar veel grote Mantaroggen te zien zijn. Dat was voor ons echter niet weggelegd en ga zo vertellen waarom. We moesten natuurlijk een eerste stop krijgen in Japan om langs de Japanse autoriteiten te komen om toestemming te krijgen om het land in te komen. En, dat doe je dan natuurlijk bij een relatief kleine badplaats. Van te voren hadden wij en nog een paar duizend andere passagiers 2 QR codes moeten laden om Japan in te mogen komen. Dit was voor de bemanning die alle niet Engels sprekende mensen daarbij hielpen een helse klus. Wel, voor de zoveelste keer is er naar deze codes niet een keer gekeken. Wij ontvingen een briefje met daarop onze tijd en de mee te brengen paperassen om langs immigration te komen. Ik ga allemaal niet vertellen wat er gebeurde maar wij legden om 08.00 uur aan in de haven en wij stonden buiten op Japanse grond even na 12.00 uur. Was weer gezellig dus.We mochten niet aan boord terug totdat alle passagiers en bemanningsleden waren gepasseerd zullen we maar zeggen en dat kon wel eens een uurtje of 4 in de middag gaan worden. Daar stonden we dan buiten, in een haven ver van de stad ( zeker een uur lopen)  er was geen shuttle geregeld want dat mocht niet van de lokale autoriteiten. Gelukkig was er wel een commerciële shuttle die je voor 200 yen of 2 dollar naar het stadje zou gaan brengen. Daar had natuurlijk niemand op gerekend, Yens waren nog niet gewisseld en kleingeld dollars waren natuurlijk nog aan boord, beetje puinhoop dus maar met hangen en wurgen en onderling wisselend kwamen we er wel. Bovendien gingen Jan en Jacqueline sneeky sluipend door de rijen heen omzeilden de “controle “ hielden onze plaats in de bus vrij en zo zaten we met vieren in de bus voor de prijs van 2. Hebben we op de terugweg ook gedaan. In Ishigaki aangekomen.zien we een klein plaatsje, nauwelijks iets te doen, we hadden al nagedacht over fietsen huren maar het was ondertussen gaan regenen en dus lieten we dat ook voorbij gaan. We hebben wat rondgedwaald winkeltjes bezocht ons verwonderd over de kleine prullaria, hebben ergens een kop koffie gescoord die met handen en voeten werd besteld want Engels is hier niet bekend. We wilden dan wel graag voor de eerste keer een Japanse lunch en dus hebben we een beef noodle soep gegeten die overigens wel erg lekker was. Zo rond een uur of 3 in de middag hebben we de bus teruggenomen en ons gevoegd bij het legioen mopperende mensen, de eerste dag Japan was niet om over naar huis te schrijven, maar we zijn nu wel “binnen” en mogen dus verder. Rond 18:00 zijn we op weg gegaan naar Naha , Okinawa waar we de volgden ochtend aan zullen gaan komen. In de avond regelen we een excursie vanuit Osaka waar we aanstaande zondag zullen zijn en hebben we privé tour geregeld naar Kyoto waarvoor we onder andere naar Japan zijn gekomen. We gaan 10 uur op pad met een privé gids dus da’s lekker.  We komen rond 08:00 de volgende ochtend aan en zien al een totaal ander plaatje, een moderne stad met volop activiteiten. Naha is de hoofdstad van het district Okinawa, is een moderne stad ( in 1921)opgericht, heeft inmiddels 400.000 inwoners.Naha heeft een subtropisch klimaat  dus het was er lekker weer nog, zo rond de 23 graden is een prima temperatuur om te ontdekken. De avond tevoren hadden we een strijdplan gemaakt en we zouden met de mono rail hier ( skye train) naar een kasteel gaan wat de boel hier domineert. Shurijo Castle was de naam en het lag in een mooi park met dezelfde naam. De weg naar de mono rail was zo gevonden die ochtend want er waren wel meer mensen die allemaal dezelfde kant opgingen. We liepen de hoofdingang voorbij ( bleek achteraf) en via google die ons even tijdelijk hielp, kwamen we bij een klooster uit vol pracht en praal waar een vriendelijke monnik ons even de juiste weg wees. Via de achterom dus het kasteel binnen gegaan, een kasteel wat flink in  de stijgers stond omdat het in 2019 compleet was afgebrand.Daar werd overigens op de website met geen woord over gerept en ook niet in de omschrijving van MSC excursies werd daar niets over gezegd. Het was overigens toch wel de moeite om daar naar toe te gaan, mooi uitzicht en uitgebreide documentatie over het verleden en hoe de toekomst wordt aangepakt. Vervolgens via wat omwegen en moeilijke gesprekjes met vriendelijke Japanners naar de volgende lokatie gegaan wat een historische boot zou moeten zijn, werd wat anders, zie foto’s en dat was uiteindelijk ook weer leuk om te doen. We zijn daarna door deze moderne stad gaan zwerven en hebben de dag afgesloten met een bezoek aan een Japanse tuin dat meer dan de moeite waard was en onze dag hier in Naha mooi afsloot. Morgen ( vandaag als ik dit zit te schrijven), hebben we een zeedag, fijn om even bij te komen van 3 intensieve dagen en weer nieuwe indrukken. Morgen op zondag zijn we 2 dagen in Osaka waarvan een nu al een erge intensieve zal blijken te zijn.

1. Golande:
    18 maart 2023
    En nog steeds in de korte broek!!!!
  2. Remon:
    18 maart 2023
    Japan lijkt mij een bijzonder land om te zien. Zo anders dan de vele andere landen waar jullie al eens geweest zijn. Veel plezier en inderdaad rust even lekker uit tijdens de zeedag. Liefs.
  3. Marion:
    18 maart 2023
    Wat een indrukken moeten jullie verwerken! Maar de moeite waard. Nu lekker relaxen en de beentjes en voetjes de nodige rust geven ☺️ Om straks weer er tegenaan te kunnen. Enjoy xx
  4. Bep:
    18 maart 2023
    Volgens mij moeten jullie als roosjes slapen om alles te verwerken!! Apart mooi land Japan . En er gaat nog meer komen. Lekker de beentjes omhoog zodat jullie er dadelijk weer tegen aan kunnen.
  5. Gerrit Tini.:
    18 maart 2023
    Op naar nog meer fantastisch indrukken!! En gebruik die zeedag om lekker uit te rusten.