Tokyo 22-23 maart 2023

24 maart 2023

Waar zal ik dit verhaal eens mee beginnen ? Laten we maar beginnen met het weer deze keer want dat was 50/50 maar wel in de goede volgorde. Wij kwamen de 22e vroeg aan in Tokyo, legden aan bij de gloednieuwe Tokyo International Cruiseterminal en zouden na het ontbijt ervoor zorgen dat we om 8:00 uur op dek 5 zouden zijn voor de koffie. Daarna zouden we aansluiten in de rij om van boord te mogen gaan zodra er een OK was van de Japanners. Er was echter een probleem met de aansluiting van de tunnel en het schip waardoor we weer eens lang in de rij hebben gestaan. Toen het eenmaal zo ver was, ging het gelukkig snel bij de paspoortcontrole en stonden we dus om 8:50 buiten voor onze afspraak met onze chauffeur. Het was ons gelukt om ondanks de drukte nog een tour te boeken via Get Your Guide en ook nog een die aan onze wensen voldeed. Wij dus op pad met alweer een niet Engels sprekende driver alhoewel de hele bevestiging in het Engels plaats had gevonden inclusief de bevestiging en indicatie van de route die dag. Via Google translate gingen we op pad en niet iedereen had er vertrouwen in die dag, maar ja je moet het gezien de moeilijke communicatie maar nemen zoals het komt. En dus waren we op weg, dwars door Tokyo heen over hoog gelegen snelwegen en knooppunten op weg naar onze bestemming de heilige berg Mont Fujij, de berg die je op alle plaatjes van Japan tegenkomt en die je dus eigenlijk moet zien als je hier bent. Het moet dan wel mooi weer zijn natuurlijk en daar moet je geluk mee hebben. Nou dat geluk hebben we gehad want het was zonovergoten weer deze dag die nog lang in onze geheugens zal blijven zitten samen met de dag in Kyoto die we eerder deze week hebben gehad. De hele trip vandaag speelde zich dus af rond het meer van Kawaguchi met zijn vele uitzichtpunten zoals de Rode Tempel, de Sengen Schrijn en Lyashino wat een authentiek Japans dorp in de bergen dat van uit praktisch alle punten prachtige uitzicht biedt op deze ruim 3700 meter hoge oude vulkaan die in de winter en het voorjaar is voorzien van een laag sneeuw die op een bijzondere manier over de berg is gedrapeerd en vooral in het voorjaar samen met de ontluikende bloesem prachtige plaatjes oplevert. We zijn begonnen in een soort van oud openlucht museum waar we een mooi inkijkje kregen in de oude manier van leven in de bergen van Japan gecombineerd met prachtige plaatjes. Vervolgens hebben we vele stekjes bezocht rondom het meer totdat we gingen lunchen in een authentiek oud Japans restaurant waar we op de grond hebben gezeten en onder grote hilariteit hebben genoten van Ramen , een soort van noedel soep die alleen rond Mount Fuji wordt gegeten en lekker pittig kan worden door toevoeging van de bijgeleverde potjes met een soort van sambal en natuurlijk eten met stokjes wat voor sommigen onder ons een hele beleving was. Na de lunch zijn we nog naar een knotsgekke plek gereden waar het smeltwater van de heilige berg wordt opgevangen en verdeeld wordt over vele vijvers gevuld met helder water en koi karpers. Het water mag worden gedronken en meegenomen. Kost niks maar er is wel een circus van winkeltjes en eettentjes omheen gebouwd waar het weer echt heel druk was. Nadat we hier weer wat hadden rondgeneusd zijn we naar onze laatste Fujij locatie gebracht en dat was de rode tempel met de 1000 treden die we hebben moeten beklimmen om een paar mooie plaatjes te kunnen schieten. Jammer genoeg was het inmiddels wat bewolkt geworden en konden we dus geen maagdelijke berg meer fotograferen maar de plaatjes zijn er niet minder om geworden. We waren te snel geweest vandaag en hadden dus nog wat tijd over, we zijn toen terug naar Tokyo gereden en op bezoek geweest bij de Tokyo tower, wat een rode kopie is van de Eiffeltoren en 333 meter hoog is . Helaas was het er te druk toen we daar aankwamen en konden we dus niet meer omhoog. Het was wel donker geworden inmiddels en dus hebben we een paar spectaculaire plaatjes kunnen maken. Terug naar ons schip werd de eerste geweldige dag in Tokyo afgesloten met een gezamenlijk diner aan boord.

Dag 2 in Tokyo begon heel anders , zoals voorspeld regende het en dat zou het bijna de hele dag blijven doen. We gaan vandaag op tour door Tokyo met MSC , een glimp van Tokyo hete deze excursie en dat zou het ook gaan worden. De avond ervoor vonden wij geen excursie tickets in onze hut, ook bij Jan en Loes niet en dus moesten we weer naar de receptie om dat te gaan regelen net zoals een visa voor Vietnam wat eerst niet nodig bleek te zijn en nu weer wel. Dat allemaal weer geregeld hebbende konden we de dag erop aan onze eerste ! Echte natte dag beginnen. De eerste stop was bij het keizerlijk paleis waar je niets van te zien krijgt behoudens een poort, parkeerterrein en de woning van de portiers en bewaking ( niet onaardig) gelukkig hebben we in de omgeving nog wat leuke plaatjes kunnen maken. Vervolgens ging het  naar de grote tempel in Tokyo wat een groot commercieel gedrocht bleek te zijn. Blij dat we al die andere mooie tempels hebben gezien die Japan meer recht doen. Het regende pijpenstelen en er was een woud van paraplu's daar, werkelijk geen doorkomen aan. Er was wat onenigheid in onze Duitse groep maar dat loste ook weer op, we besloten om daar een minuut of 20 te blijven en dan naar de volgende stop te gaan namelijk een prachtig park waar we meer dan een uur konden blijven. Een groot gedeelte bleef in de bus zitten, bang om nat te worden! Hoezo een keer in Tokyo ? Maar goed wij zijn wel op pad geweest, zeiknat geworden en maar een klein gedeelte gezien van dit enorme park. Toen hadden we er genoeg van en zijn we terug gegaan naar de boot waar we de lunch hebben genuttigd. Jacqueline en ik besloten nog wat te gaan doen en namen de shuttlebus naar de mall hier vlak bij en werden getrakteerd op kinderafdelingen vol met snoep en speelgoed en nog wat andere voor ons bruikbare zaken, Jacqueline heeft wat Tokyo tassen gescoord en nog een hemdje  en ik een T-shirt. Ondertussen was het droog geworden en zijn we naar buiten gegaan waar we weer in een mooi park terecht kwamen met velden vol Hollandse tulpen !! en prachtige bloesem , zicht op mooie gebouwen en andere bijzondere dingen. Rond een uur of 5 in de middag terug aan boord gegaan en Tokyo zat erop. Van Tokyo zelf zie je als je erdoorheen rijdt niet zoveel, alle wegen zijn afgeschermd in deze 14 miljoen mensen tellenden moloch en daarnaast zijn alle doorgaande wegen omhoog gebracht. Wij hebben echter wel een geweldige tijd gehad, zijn bijna aan het einde van onze 10daagse Japan cruise hier, nu op weg naar Nagasaki waar we het vredespark gaan bezoeken op de plaats waar de atoombom is gevallen aan het einde van de tweede wereldoorlog. Daarna sluiten we Japan echt af en zitten we de volgende dag al weer in Zuid Korea