Suez-Kanaal 28 april 2023

28 april 2023 - Suezkanaal, Egypte

We hebben vannacht voor ankergelegen in het uiterste punte van de Rode zee en zijn inmiddels op weg door het Suez-kanaal naar de Middelandse Zee. Voorons vaart een zuster schip van ons schip de MSC Opera, een kleinere uitvoering van de Poesia. Het was fris vanochtend, de wind is kouder geworden. Wel schijnt het zonnetje heerlijk en hebben we een plekje opgezocht op ons favoriete dek 15 waar we uit de wind naar achteren kijken  en een goed overzicht hebben. We zitten op ons bedje relaxed de boel in de gaten te houden. We gaan vandaag de 24 graden aantikken dus uit de wind prima toeven op het dek. Het Suez kanaal waarvoor de eerste plannen al zijn gemakt door de Perzen in het jaar 500 voor Christus is uiteindelijke geopend in het jaar 1869. Das dus al een tijdje geleden. Bij de bouw zijn 1,5 miljoen ofwel 1.500.000 dwangarbeiders ingezet ( toen ook al ) waarvan er 30.000 zijn overleden. Waar hebben we dat meer gehoord in het Midden Oosten ?

Het kanaal is 193 km lang en verbind de Rode Zee en Middellandse Zee met elkaar van Suez aan de Rode Zee tot Port Said aan de Middellandse Zee. Er zijn geen sluizen want re is hoegenaamd geen hoogteverschil in eb en vloed aan beide kanten. Er varen zo rond de 17.000 schepen per jaar doorheen die een gemiddelde opbrengst hebben per schip van € 500.000 wat betekend dat de omzet voor Egypte zo rond de 8,5 miljard Euro per jaar is. MSC moest voor ons bootje €750.000 aftikken vandaag, In het midden liggen de Bittermeren die het noordelijke stuk en het zuidelijke stuk met elkaar verbinden. Voor het grootste deel lopen er 2 kanalen door de woestijn (Sinaï) en dat is een prachtige gezicht. Het kanaal wordt zwaar bewaakt door een legertje aan observatieposten en er bevinden zich een paar steden aan de rand van het kanaal , Qantara el-sharqia en Ismalia City.Met name het laatste stuk na de brug van Quantara is helemaal gecultiveerd en wordt al de groenten en fruitschuur van het midden oosten genoemd. Er zijn een ongelofelijk aantal bouwwerken onder constructie en wat er bijgebouwd is aan huizen in de genoemde steden is onvoorstelbaar. We zijn er inmiddels uit varen op de Middellandse Zee richting Kreta, we hebben genoten van de passage van vandaag. Totaal anders dan het Panama Kanaal wat een technisch wonder is. Hier wordt je stil van de woeste natuur in de woestijn om je heen die dus al in 1869 door de mensheid werd bedwongen.

1. Marion:
    28 april 2023
    dit zal je laatste of misschien voorlaatste verslag zijn denk ik, he Kees.
    prachtige foto's weer en dito verhaal.
    Bedankt dat je al die maanden de tijd hebt genomen om in de geschiedenis te duiken en het met ons te delen. ik heb genoten van alle verslagen en zeker ook van de foto's. Maar toch blij dat je nu bijna thuis bent! Liefs Marion xxx
  2. Bep:
    28 april 2023
    Ook dit weer indrukwekkend en mooie foto’s met duidelijk uitleg over het Suez-kanaal . Wat zijn we vaak stil geweest van jullie avonturen en de vele schoonheid op deze wereld die wij op afstand mee konden beleven. Wat heb ik er van genoten. Geniet nog even , misschien nog een verhaal met foto’s en dan weer terug op eigen bodem. Fijn jullie even gesproken te hebben. 😘😘
  3. Gerrit Tini.:
    29 april 2023
    Bedankt voor al je verhalen foto's, wij hebben op deze manier kunnen meegenieten van al het moois op de wereld!!