Edinburg

3 oktober 2018 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Na een nachtje prima slaap en een daarop volgend  prima ontbijt, hebben we de boel gereorganiseerd en wat we niet meer nodig denken te hebben naar de auto gebracht.

Dat was nogal wat want we hebben aardig wat kerstinkopen gedaan tot en met wat ingredienten voor de kerstbrunch, diner, ontbijt, avonden etc etc etc. We zijn 2 jaar niet thuis  geweest met de kerstdagen en dat betekend dus dat het bijna 3 jaar geleden is dat ik over het kerstdiner moest na gaan lopen denken. We hebben er echter wel weer zin in. Vanochtend ook nog wat foto’s gemaakt van de directe omgeving, ze zijn hier op een geweldige manier bezig om oud met nieuw te verweven  tot een prachtige nieuwe way of living. Wel hebben we de huurprijzen gezien en die liegen er niet om, je moet al een aardige job hebben om dit te kunnen betalen of je moet het geluk hebben uit een echt  loaded familie te komen.

Gisterenavond nog even tickets gekocht via internet voor het kasteel hier en da’s maar goed ook want het was druk. We hadden ook al een “vroeg” slot geboekt. Tussen 09.30 en 11.00 uur. En ook dat was een goede move. Het Edinburg Castle is werkelijk prachtig te noemen. Bestaat nog in al haar glorie,  simpelweg omdat men er in de geschiedenis nooit in geslaagd is het kasteel te veroveren en te vernietigen. Zit dus gewoon vernuftig in elkaar en had zeker voor die tijd een enorme vuurpower. De kanonnen zijn niet te tellen. De rondleiding  neemt je mee op een reis door de tijd in Schotland en gaat vooral over oorlogvoeren en heldhaftigheid. De ene na de andere oorlog komt voorbij. Dan is er ook nog het Schot’s nationaal oorlogsmonument en daar waren we echt van onder de indruk. Door dat elke afdeling van het leger zijn mensen daar herdenkt en dit vastgelegd is in grote oude boeken met daar in de namen, leeftijden, plaats en oorlog waarin deze mensen zijn gestorven voor volk en vaderland wordt het enorm en indrukwekkend gepersonaliseerd. Iedereen die naar Outlander kijkt , weet dat die Schotten wel van een robbertje vechten hielden . Die Engelsen wisten er eigenlijk ook geen raad mee, totdat iemand op het idee kwam om die Schotse vechtjassen verplicht te laten dienen in en als onderdeel van het Engelse leger.

Vanaf die tijd was het “probleem “ opgelost en hebben de Schotten ook vele vele oorlogen uitgevochten in naam van en met de door hun destijds zo gehate Engelsen.

Mooi verhaal toch ? Zeker 2,5 uur binnen geweest in het kasteel, bij de foto’s zal ik nog wat meer vertellen. Daarna hebben we de rest van de dag door Edinburg gezworven, zoals ik gisteren al vertelde is dat  een groot openlucht museum. Ook wat ze met het centraal Station hebben gedaan is prachtig. Niet de oude gebouwen slopen, maar op laten gaan in een prachtig uitgevoerde moderne jas. Echt knap gedaan...

Het is nu 17.00 uur hier terwijl ik dit zit te schrijven en vandaag hebben we weer een uurtje of 6,5 rondgewandeld hier in Edinburg. Strakjes gaan we nog ergens hier een stukje eten en morgen gaan we terug richting Newcastle waar we rond 15.00 aan boord moeten zijn voor onze overtocht naar IJmuiden waar we vrijdagochtend rond een uur of 10.00 aan zullen gaan komen.

Wij hebben genoten van onze tocht door Schotland een prachtig stukje Engeland wat bol staat van de geschiedenis, cultuur en tradities. Het land heeft ook een prachtige natuur die eigenlijk nergens mee te vergelijken is. Ook het weer viel uiteindelijk mee. Het natste stuk van Schotland was ook echte nat. De rest was gewoon Schots weer. Dit was was en is  een erg leuke aftrap van mijn pensionado bestaan. Allemaal weer bedankt voor de op en of aanmerkingen reacties en aandacht. Het was mij weer een genoegen. Denk niet dat ik morgen echt veel te melden zal hebben en sluit ons Schotse avontuur hiermee dus af.

Groeten uit Edinburg,

Jacqueline en Kees

3 oktober 2018.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerrit:
    3 oktober 2018
    Geweldig leuk en interessant reisverslag geweest met prachtige foto's Er is echt een schrijver aan je verloren gegaan. Hebben ervan genoten. Goede reis terug.
    Groet
    Gerrit en Herma
  2. Bep:
    3 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal Kees en wat een indrukwekkende stad , ogen te kort naar mijn mening . Goede reis terug en geniet nog lekker even na samen.
  3. Marion:
    3 oktober 2018
    Jullie bedankt dat we virtueel mee hebben mogen reizen!
    Rustige overtocht en tot snel xx
  4. Gerrit Tini.:
    3 oktober 2018
    Kees wij hebben enorm genoten van je schrijfstijl en de prachtige foto,s. Fijne reis terug op een hopelijk kalme zee.
  5. Mieke:
    3 oktober 2018
    Wederom een interessant verhaal over een prachtige stad!!!!
    Heb er ontzettend van genoten!!!
    Jullie kunnen terugzien op weer een schitterende reis.
    Goede reis terug!!
    Groetjes
    Mieke
  6. Thea:
    3 oktober 2018
    WoW wat hebben jullie veel gezien en wij ook. Dank daarvoor. Goede reis terug. En nu gaan genieten van je pensioen.
  7. Jules & Claudia:
    Goeie terugreis!