Kreta, Heraklion 30 april 2023

30 april 2023 - Iraklion, Griekenland

Nadat we het Suez-kanaal hadden verlaten en de Middellandse Zee op stoomden ging het harder waaien, de wind was kouder en eer we het in de gaten hadden was het te koud om buiten te zitten en moest de korte broek worden vervangen door wat langere modellen. De golven gingen van een meter of 2 naar dik 5 meter en de pillenverkoop bij de receptie tegen zeeziekte bereikte na lange tijd weer eens een piekmoment. De drukbandjes kwamen weer tevoorschijn. In de avond kregen we plotseling onverwacht voor de eerste keer hartige hapjes bij de borrel en die gingen er wel in. De volgende zeedag ( gisteren dus) hebben we binnen doorgebracht. het waaide te hard en het was koud. Nou ja koud, even wennen dus. Ik heb lekker de zaterdagkrant binnen kunnen halen en zitten lezen. De rest van de dag gewoon opgevuld met niets doen, even gewandeld buiten op dek 7, wat overigens erg saai is om te doen. s’avonds weer aan het diner en naar de show geweest die ontaarde in een prachtig afscheid van alles wat met animatie en het theater van deze wereld cruise heeft te maken. Alle artiesten en muzikanten die dagelijks ergens op het schip de muziek verzorgen, het ballet, het animatie team , de acrobaten, de zangers en zangeressen en de mensen die de techniek verzorgden gaven werden in het zonnetje gezet  . Kortom het was een prachtig afscheid. De kapitein en zijn officieren hadden ook al afscheid genomen en in onze hut lag een prachtig bord met daarop de route van onze cruise en 2 certificaten als herinnering klaar. het bord gaan we een leuke en creatieve plaats geven. Daarna nog gezellig een borrel gedronken en we dachten sweety’s te krijgen maar dat bleken deze keer sprits koekjes te zijn in plaats van de gebruikelijke chocolade bonbons. Dus maar naar bed gegaan met onze gebruikelijke Jameson’s als slaapmutsje. Morgen Kreta dachten we, Knossos is daar een bezienswaardigheid, had ik geen zin meer in. Het is zondag alle winkels dicht, wat gaan we hier doen ?  Dan is het ontbijttijd en gaan we naar boven, de zon schijnt, het is best lekker weer, de wind is gaan liggen. Rond half tien pakken we de shuttle bus om van het haventerrein af te komen en lopen dan naar de oude stad. Het is meteen gezellig, we blijven rondhangen tot en met de lunch ( heerlijk op een Grieks terrasje in de zon) en gaan daarna goed gemutst terug naar ons schip. Dat is de laatste keer dat we terug gaan beseffen we, de volgende keer als we eraf gaan komen we niet meer terug. De laatste keer op pad geweest met Loes en Jan ,de laatste keer  een kerstversiering gescoord. Aan boord een beetje gerommeld en koffie gedronken, we hebben de kerstversieringen tevoorschijn gehaald en een verzamelfoto gemaakt die indrukwekkend is. Wat een prachtige verzameling hebben we erbij en wat een ongelofelijke boel herinneringen hebben we gemaakt. Het is prachtig geweest, we gaan ons klaar maken voor de gebruikelijk avond borrel, daarna het op een na laatste diner, de laatste zeedag die eraan komt morgen en dan gaan we overmorgen voor de laatste keer van boord en nemen we afscheid van al die mensen die ons de afgelopen 4 maanden hebben verzorgd. Ik kom als we op het vliegveld zitten in Rome nog wel met een afsluitend verhaal van deze geweldige reis maar voor nu was dit het laatste verhaal dat ik schreef op de MSC Poesia.

1. Marion:
    30 april 2023
    Ja en dan lees je het (bijna) laatste verslag en ook dat was weer de moeite waard. Zo ook het bezoek aan Heraklion zo te lezen. Anders maar niet minder gezellig denk ik.
    nogmaals bedankt voor alle mooie verslagen, ik laat het hierbij en ben er wel van overtuigd dat er nog wel eens prachtige verhalen uit je pen komen. Fijne thuisreis en welkom in het oude vertrouwde Tilburg. xxx
  2. Corrie schreppers.:
    30 april 2023
    Kees en jacqueline dank dat ik een kijkje heb mogen nemen in jullie reis om de wereld. Heb zo ook een beetje alle culturen meebeleefd in mijn gedachten. Thanks daarvoor. Zal erg blijk zijn jullie weer in levende lijven te zien. Niet raar toch. Groetjes 👵🥰
  3. Bep:
    30 april 2023
    Ook deze laatste trip genoten van jullie verhaal en mooie foto’s. Met het besef dat het echt bijna om is jullie avontuur. Afscheid van mooie vriendschappen . Afscheid van jullie drijvend schip wat jullie naar mooie plaatsen heeft gebracht.
    Een hele goede reis terug . Tot gauw . 😘😘
  4. Jules&Claudia:
    Aftellen..
  5. Thea:
    30 april 2023
    Dank dank voor de mooie verhalen heb ze met veel plezier gelezen. Wat hebben jullie veel gezien gewandeld en genoten. Fijne thuiskomst. 💋💋
  6. Ria Blaakenburg:
    30 april 2023
    Het was zeker leuk om jullie zo te volgen en genoten dat hebben jullie , , aan alles komt een eind maar het thuisfront staat vast te popelen, ook weer genieten dus , Dikke kus en geniet van de laatste loodjes onder elkaar ☀️🛳🍀
  7. Inge:
    30 april 2023
    Heerlijk om weer te lezen en heerlijk om jullie zo weer in het echt te zien. Veel liefs van ons xxxx
  8. Gerrit:
    30 april 2023
    Dank Kees voor de geweldige verslagen van deze monsterreis. We hebben genoten. Tot gauw.
    Groet
    Gerrit en Herma
  9. Ria jansen:
    1 mei 2023
    Dankjewel Kees voor de mooie verhalen ik heb er van genoten
    Wat hebben jullie een prachtige reis gehad.
    Een goede terugreis en tot ziens in Tilburg.
  10. Daniëlle:
    1 mei 2023
    Wat een ontzettend mooie wereldreis hebben jullie gemaakt ❤️. Gelukkig hebben jullie de foto's, reisverhalen en kerstbal verzameling nog 😉.
    Ontzettend fijn dat het zo goed klikte met de Nederlandse medereizigers: kun je dan toch ook ter plekke met iemand delen.
    Nu ook weer lente weer in Nederland met in de ochtend het gekwetter van vogels en frisse groene blaadjes dus... nog een goede reis en daarna: welkom thuis in Brabant! 💐