Petra, Jordanie 26 april 2023

27 april 2023 - Aqaba, Jordanië

Op deze mooie koningsdag hier aan boord van de MSC Poesia zit ik weer in de disco om een van mijn  laatste verslagen  te maken. De zon schijnt weer uitbundig maar de wind wordt kouder. We stomen nu op van Aqaba naar het Suez-  Kanaal waar we vanavond voor anker gaan om vervolgens daar morgenvroeg rond 6 uur in konvooi in te gaan varen. De invloed van de Middellandse Zee wordt steeds groter en dus wordt het koeler. We hebben ons de afgelopen 5 dagen toen we op zee waren geestelijk kunnen voorbereiden op onze tocht naar Petra. Allerlei scenario’s deden de ronde. MSC heeft immers niet zo’n goede naam opgebouwd de afgelopen maanden daar waar het gaat om organisatie talent en communicatie. Dus velen van ons waren ongerust over de mogelijke chaos die zou kunnen ontstaan bij het ontschepen en vervolgens het in 32! Bussen op weg gaan naar Petra. Ik kan er nog een heel verhaal van gaan maken over wat er wel allemaal niet fout zou kunnen gaan tijdens deze voor velen van ons apotheose van onze wereldreis. Ook voor met name Jacqueline een hoogtepunt waar lang naar is uitgekeken. Nou ik kan gelukkig vertellen dat het allemaal prima is verlopen. We moesten ons om 8:15 melden, we hadden geregeld dat Miranda, Ton, Jan,Loes en wij in bus 1 zouden zitten en dat was dus ook zo. Om 8:30 vertrok de bus die door een Engelstalige gids werd begeleid die de zaken goed in de knip had zitten. Vol humor heeft hij ons verteld over de geschiedenis van Jordanie en Petra en hij deed dat gedurende de 2 uur lange rit naar Petra die ging door een betoverend landschap van woestijnen en wadi’s waar je stil van werd. Hij vertelde ons ook wat je wel en niet moest doen in Petra en wat iets daar wel en niet mocht gaan kosten. Vol humor vertelde hij ook over zijn visie en belevenis in de Arabische wereld, het ontstaan en de verdere evolutie van zijn land. Vooral zijn verhaal over het ontstaan van Israel, en het samenleven in het begin (1951)  in vrede en dat die vrede werd verstoord door jaloezie omdat hardwerkende mensen van Israel een prachtig land hebben gemaakt de afgelopen 70 jaar en wij Arabieren niets anders hebben gedaan dan ruzie maken met elkaar en oorlog voeren vond ik uit de mond van hem een intrigerend verhaal. Toen wij in Petra aankwamen heeft hij ons bij de hand genomen en gedisciplineerd meegenomen vanaf de ingang van het complex naar het uiteindelijke doel de Khazneh ( Treasury) die je bereikt door het lopen door een lange kloof die diep in de rotsen verscholen ligt en The Siq wordt genoemd. De tocht door de Siq was van een buitenaardse schoonheid met op het eind de eerste blikken zoals die in films vaak wordt voorgeschoteld op de Treasury. De rest van Petra wat overigens nog voor 85% onder het zand ligt was prachtig maar het allermooiste vonden wij de wandeling daar naar toe. We dachten te weinig tijd hebben om Petra goed te kunnen bekijken maar achteraf bleek het meer dan voldoende te zijn. je moet zoveel schoonheid absorberen dat je (zelfs Jacqueline ) naar een uurtje of 3 zegt; het is genoeg, laten we maar terug gaan ( ruim 1 uur wandelen ) en gaan lunchen. Daar ben je dan overigens ook wel aan toe. De weg terug werd doorgebracht in stilte nog steeds genietend van het moois om ons heen en toen we terug waren in Aqaba kregen we nog een tourtje door het als badplaats in ontwikkeling zijn de Aqaba dat dankzij de stabiele situatie in Jordanie kan rekenen op investeerders om hier een prachtig rode zee resort paradijs van te gaan maken. Ze hebben gekeken naar Dubai waar ze van water met hulp van de Nederlanders land hebben gewonnen uit Rode Zee om strand en land van te creëren . Ook in Petra dat laag gelegen is en dus bij hevige regenbuien onder water kan komen te staan ( in 2018 ) heeft er nog een meter of 8 water gestaan, zijn Nederlandse bedrijven ingeschakeld om die waterstromen in kaart te brengen en te kanaliseren zodat als het water een keer komt het om Petra heen weg stroomt. Daarom zie je in Petra zelf tijdens de wandeling door de Siq links en rechts dammen, afsluitingen en kanalen die aangelegd zijn. Ik ga er niet meer over vertellen, op wikipedia kun je alles vinden over Petra. Ik ga er zo de foto’s opzetten waar ik niet veel meer bij zal zetten dan “Petra’” omdat er anders zo’n rare cijfer en letter reeks onder komt te staan. De meeste foto’s zijn zo mooi dat ze gewoon zonder woorden zijn. Ik maak ook een selectie anders zit ik hier morgenvroeg nog maar dan moet ik verslag doen van onze tocht door het Suez-kanaal. En zitten we in de Middellandse Zee , we komen eraan

1. Inge:
    27 april 2023
    Allemachtig prachtig weer 🤩 Fijn dat ook deze droom is uitgekomen. En nu langzaam op naar huis 🏠 🥰
  2. Jeroen:
    27 april 2023
    Echt prachtig zeg! Een geweldige apotheose van jullie reis. Geniet nog even een paar daagjes na en tot snel! x
  3. Mieke:
    27 april 2023
    Wat een prachtige ervaring weer!!
    Écht een droom die is uitgekomen!
    En de foto's spreken voor zich! Super mooie plaatjes!
    Nu geleidelijk voorbereiden op de thuiskomst in Tilburg!!
    Zal voor jullie best wel wennen zijn, na zo'n indrukwekkende reis, met zoveel verschillende culturen!
    En Jaqueline, zal gezellig zijn om bij Pellikaan met het zwemclubje weer een bakske met je te kunnen drinken!☕️👍
    Mooie dagen nog voor jullie, met jullie Nederlandse vrienden, en geniet van de laatste dagen op zee!!!
  4. Jules & Claudia:
    Prachtige foto’s!
  5. Hans en Marian Tuerlings:
    27 april 2023
    Ja prachtige foto's dit was die 5 daagse zeereis wel waard fijn dat jullie dromen toch zijn uitgekomen. We wensen jullie een hele goede terugreis toe groetjes van ons.
  6. Bep:
    27 april 2023
    Wat kan ik nog toevoegen, Petra laat je zwijgen zo mooi geen woorden voor. Een droom die werkelijkheid is geworden. Geniet nog na en een goede terug reis waar velen naar verlangen!!
  7. Gerrit:
    27 april 2023
    Indrukwekkend. Hoogtepunt denk ik.
  8. Marion:
    27 april 2023
    Zelfs de foto's zijn indrukwekkend, dus wat moet dat in het "echt" super geweest zijn. ik kan me voorstellen dat het een droom van je was Jacqueline en dat je die nu hebt kunnen verwezenlijken fantastisch.
    tot snel!
  9. Golande:
    In een woord geweldig👏🏻👏🏻
  10. Ria Blaakenburg:
    Wauw echt prachtig weer 👌🏼 Geniet nog lekker saampjes hé 👌🏼🛳☀️
  11. Gerrit Tini.:
    28 april 2023
    Alles is hiervoor al geschreven maar de foto's zijn geweldig mooi. En nu op naar het Suez-Kanaal en langzaam aan huiswaarts.