Keelong ( Tapei) Taiwan , 15 maart 2023

16 maart 2023 - Keelung, Taiwan

Zo, ik dacht een rustdag te hebben vandaag maar niets is minder waar, we liggen inmiddels aan de pier van Ishigaki in Japan ! Waar we vandaag door de Japanse immigratieprocedure heen moeten en geduldig de bureaucratie van de Japanners zullen moeten ondergaan maar daarover in mijn volgende verhaal wat meer. Geen zeedag dus en ook morgen niet want dan liggen we bij Naha ook in Japan om ons bezoek aan Japan te gaan voortzetten.

Wij arriveerden dus rond een uurtje of 8 onder een mooi zonnetje in Keelung gisteren, Keelung is de grootste havenstad van Taiwan en een voorstad van Tapei. Als je in Taiwan bent, dan wil je natuurlijk ook Tapei zien, zeker als je er maar 1 dag bent, want  dan wil je daar werk van maken. Jan en ik hadden er werk van gemaakt en alles uitgezocht, we konden gemakkelijk met de door MSC geregelde Shuttlebus naar Tapei maar dat zou ruim € 70,- pp gaan kosten alleen voor het busreisje de rest moest je nog zelf regelen. In gesprek zijnde met onze Belgische dekmaatjes Anja en Mark,  kwamen we er door hen achter dat er een site bestaat die heet ; whatsinport.com en daarop kun je dus alle informatie vinden van de betreffende haven, erg handig is gebleken, nooit aan gedacht dat er zoiets bestaat. Op die site dus gevonden dat het station in Keelung een directe verbinding heeft met Tapei, 10 minuten lopen van de pier en de treinen gaan elke 20 minuten. Wij dus besloten om met die trein te gaan, in Tapei de Hop-on-hop-off bus te nemen een paar uurtjes rond te darren en vervolgens weer terug te gaan. Spannend als je weet dat er hoegenaamd geen Engels wordt gesproken hier. Wij dus inderdaad naar het station, bij het loket zowaar een beetje Engels sprekende dame gevonden en in no time hebben we 4 kaartjes naar Tapei centraal, plotseling roept ze iets, stormt haar kantoor uit wenkt dat we mee moeten komen en brengt ons naar platform 1 waar de trein klaar staat om te vertrekken. Dus wij zitten om 09:15 in de trein die er een klein uurtje over gaat doen en per persoon het lieve bedrag kost van € 1,25 per In de trein zelf alles visueel in het Engels en het wordt ook nog eens omgeroepen allemaal. Er zitten al meer MSC mensen in de trein waaronder een Frans Echtpaar dat ons verteld dat we er een halte verder uit moeten want dan zijn we op loopafstand van een mooie tempel daar, gaan we dit wel of niet doen is onderwerp van gesprek maar als we in Tapei aangekomen zijn stapt iedereen uit, ook de nu in verwarring gebracht Fransen. Wij dus ook eruit, op zoek naar toiletten, op zoek naar een informatiebalie want als je bij de loketten iemand aanspreekt dan kijken ze je beduusd aan  geen Engels dus. Uiteindelijk een informatiebalie gevonden waar we kregen te horen hoe we bij de Hop-On terecht konden komen en die stopte voor de deur, het schema zat een beetje complex in elkaar en dus even wachten op de bus. Ik zoek mijn creditcard en kom tot de conclusie dat ik die kwijt ben, in de haast heeft de juffrouw in Keelong ons wel naar de trein gebracht maaris vergeten de kaart terug te geven en ik heb nietgoed opgelet ! Ik had in Keelong  100 dollar gewisseld dus we konden gelukkig ook cash betalen. De Bus komt en we komen erachter dat als we met de bus meegegaan en we hoppen er onderweg ergens af dat de volgende bus pas dan weer 2 uur later komt! Niks hop-on-of dus, alleen hop-on en niet eraf want dat gaat gezien ons timeframe niet. We besluiten dus in de bus te blijven zitten en dan in ieder geval op deze manier nog iets te zien van Tapei. terwijl we rijden en we wifi aan boord hebben probeer ik via de Rabo App mijn kaart te blokkeren, hebben die Rabo  niet nadenkende managers besloten om de app te upgraden en dat dan ook maar meteen te doen. Wat je daarvoor moet doen is simpel als je in Nederland bent maar niet als je op dat moment in Tapei rond aan het stappen bent. Ik dus een leuke mail gestuurd aan de Rabo ( overigens niets op gehoord) en verder met onze trip. We maken de 2 uurtje af en zien wel wat, krijgen een aardige indruk maar was leuker geweest als Hop-On gebruikt werd zoals het bedoeld is. Na een dikke 2 uur komen we weer bij het station aan en maken een toilet stop, eten een sandwich uit de family store en gaan op zoek naar een tempel, gaan aan de wandel maar komen er met de onleesbare straatnamen niet uit. Uiteindelijk besluiten we een taxi te nemen en deze te vragen om ons naar een tempel te rijden die op de plattegrond staat die we hebben gekregen bij de infobalie. Taxi een zegt het niet te weten, taxi 2 is Jan een kwartier mee bezig maar ook deze zegt ikke niet verstaan. Taxi 3 zegt nee, daar zijn chinezen, daar ga ik niet naar toe. Hoe zo Chinezen, we zijn in Taiwan…. dan ziet een student ons klooien en vraagt ons in perfect Engels of hij kan helpen en zegt vervolgens tegen een taxi waar we naar toe willen en dat werkt. Met veel dank aan de student gaan we op pad , komen bij de tempel aan en zien dat het een goede keuze is geweest want er lopen een paar excursies van MSC rond. De tempel is inderdaad prachtig en daar zijn we wel even zoet mee. Daarna de omgeving nog wat verkend en richting het daar aanwezige station gelopen waar we de directe verbinding met Keelong weer op kunnen pakken en onze reis terug naar het schip kunnen gaan maken . Rond 15:00 de trein terug, gaat probleemloos, komen op het station aan, we lopen naar het loket en daar zit het vrouwtje van vanochtend met een vette smile op mij te wachten en heb ik mijn credit card weer terug…….. een fooi geven mag hier niet want dat is een belediging dus maar gewoon hartelijk bedankt. Opgelucht lopen we richting schip maar besluiten nog een paar uurtjes Keelong in te gaan. Goede beslissing want het blijkt ook gewoon een leuke stad te zijn met alleraardigste elementen die we ook vast leggen. tegen 17:00 uur gaan we terug en dan zit Taiwan er al weer op. De klok gaat vanavond een uur voorruit hier dus we hebben een korte nacht. Wij gaan over ene dik anderhalf uur langs de Japanse immigratie diens en dan begint ons Japanse avontuur…..gelukkig werkt de Rabo app op mijn Ipad wel, dus we zijn financieel niet onthand hier, tenminste nog niet…..

1. Inge:
    16 maart 2023
    Mooie avonturen! En jij zoekt ze ook echt op papa. Fijn dat je kaart weer terecht is. Wel zo handig!
  2. Mieke:
    16 maart 2023
    Heel benauwd, denk ik ,als je tot ontdekking komt dat je creditcard verloren is!😨
    Maar fijn dat ie weer terecht is!
    Was weer een spannend en mooi verhaal met schitterende foto's van prachtige Tempels, en heel veel Chinese indrukken!!!
    En weer door!!
  3. Marion:
    16 maart 2023
    Wat een aardige mevrouw die zo goed op jouw creditcard heeft gepast. Gelukkig maar.
    Je hebt met Taiwan toch ook een stukje China gezien he. Oke het is niet hetzelfde maar misschien wel een kleine troost.
    Op naar Japan, wat zal ook dat mooi worden.
  4. Golande:
    16 maart 2023
    Op zo’n eilandje in zo’n korte tijd zo veel te zien! Mooi en ook weer een volgend avontuur beleefd!!
  5. Ria Blaakenburg:
    16 maart 2023
    Jeetje wat een ervaringen allemaal ik zou gek worden hahaha maar gelukkig jullie komen er wel uit elke keer geweldig blijf genieten van jullie mooie trip 🛳🍀☀️
  6. Bep:
    16 maart 2023
    Wat een indrukken en dat op een dag 😅 overweldigend. En je had een geluksvogel op je schouder Kees ☘️☘️wat is het toch allemaal mooi foto’s spreken voor zich . Op naar nieuwe verhalen nieuwe indrukken . Liefs voor jullie allen.
  7. Kees:
    16 maart 2023
    Wat een ervaring weer ,wel een opluchting dat je de kaart terug hebt.prachtige foto’s.Op naar het volgende avontuur.liefs
  8. Gerrit Tini.:
    16 maart 2023
    Gelukkig je kaart weer terug. Prachtige foto's en die excursies van MSC goed dat jullie verder kijken dan je neus lang is! Op naar het volgende avontuur.