Chaweng Beach van Bounty naar bar en boos

3 maart 2022 - Bophut, Thailand

Koh Samui is een eiland gelegen in de golf van Thailand en het derde grootste eiland hier na Phuket en Ko Chang. Ongeveer 250 vierkante km groot en ligt ongeveer 32 km uit de kust gerekend vanaf Don Sak ( daar vertrekt de veerboor) Het eiland maakt deel uit van een archipel van tientallen eilanden die merendeels onbewoond zijn.Vissers waren de eerste bewoners en zijn daar gespot vanaf ongeveer het jaar 1500. Op oude Chinese kaarten uit de 17e eeuw wordt Koh Samui vermeld als Culo Cornam, wat veilige haven betekend. In de 17e en 18e eeuw fungeerde het eiland als tussenstop tussen de handelsroutes tussen  van en naar Europa, China en India. Chinese immigranten arriveerden zo’n 150 jaar geleden en dat was het begin van de  palmolie productie hier op het eiland. De Chinezen werden opgevolgd door moslimimmigranten uit Pattani ( vaste land Thailand ) Tijdens de 2e wereldoorlog kort bezet geweest door de Japanners. Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw zat het eiland in een stevige isolatie positie  vanwege het ontbreken van de nodige infrastructuur en de enige verbinding met een veerboot duurde wel 6-8 uren.

In 1967 werd besloten tot het aanleggen van een ringweg op het eiland en tot de komst van de toeristen in de jaren zeventig in de vorige eeuw leefde de bewoners van visvangst en kokos en palmplantages.

Het eiland heeft vanaf de backpackers status naar 2019 ( voor Covid) een enorme groei doorgemaakt die echter al af begon te vlakken vanwege de concurrentie met o.a Vietnam en Laos. Op enig moment ga je de grens over met het beprijzen van je diensten en lopen de mensen simpelweg weg. Dat was dus in 2019 al aan de hand en toen kwam Covid. Wij hebben al bericht over de ellende die we gezien hebben in Phuket, echter wat we hier hebben gezien vandaag slaat alles, in Chaweng leek het of er een bom was afgegaan zo verlaten en triest zagen de straatjes eruit met ongelofelijke aantallen van gesloten bedrijfjes en werkeloze taxichauffeurs die doelloos rondhangen.

Gelukkig hebben ze daar wel een gigantische winkelcentrum wat open was en waarin de meest luxe supermarkt zit die wij hier gezien hebben en daarnaast een grootaantal bekende merken in cosmetica, kleding en natuurlijk media communicatie. Dit allemaal voor de happy few die hier huizen bezitten en zekere niet behoren tot de mensen die afhankelijk waren en zijn van de toeristen. Wij zijn echt maar dan ook echt ongelofelijk blij dat we hier onze villa hebben en niet hoeven en moeten gaan verpozen op verlaten stranden en triest uitziende straten.

wij zijn ook nog even via een aantal ingangen bij resorts aan het strand naar het strand gewandeld en echt, het is  echt ongelofelijk , we hebben niemand maar dan ook niemand gezien.

Als we nog eens lopen te mopperen in de westerse wereld over de economische gevolgen van Covid en daaraan gekoppelde geestelijke ellende moeten toch maar eens even over onze eigen grenzen gaan kijken…. En ik weet wel, eigen leed is altijd het pijnlijkste maar dan toch.

Zo, nu ga ik even een duik in ons pedante en luxe zwembad nemen, ga ik vandaag weer eens lekker ouderwets koken en volgt er een heerlijk ontspannen avond omfloerst door de mooiste en intrigerende tropische geluiden….die ons vanuit het niets hier bereiken.

1. Marion:
    3 maart 2022
    Dank voor de geschiedenisles. Ik vind het altijd leuk om dat te lezen, heb alleen problemen met het onthouden maar och, dat hoeft ook niet he.
    Fijn dat je nu je eigen tuin en zwembad hebt, heerlijk relaxed en genieten van tuin en geluiden. Liefs xxx
  2. Gerrit Tini.:
    3 maart 2022
    Tjonge tjonge dat is een eenzaam toeristen oord geworden! De natuur is schitterend en daar kunnen jullie prima van genieten.
  3. Bep:
    3 maart 2022
    Jeetje wat een verhaal zeg met een tintje bewust wording van! Oprecht kunnen jullie blij zijn met jullie mooi optrekje om geven van prachtige fauna en prachtige dieren geluiden.
    Geniet er van saampjes.
  4. Gerrit Tini.:
    5 maart 2022
    Wij sluiten ons aan Bij Bep en Marion.