Bangkok

29 maart 2022 - Bangkok, Thailand

Het is dinsdagochtend 29 maart en wij zijn net wakker, liggen nog in bed  na te genieten van een goede nachtrust na wat vechten met onze kussens. Het hotel is prima de luxe, mooie kamers, prachtig uitzicht want we zitten op de 26e verdieping. We hebben natuurlijk weer het een en ander meegemaakt.. Gisteren stond om kwart voor 8 de taxi bij onze  villa. Wij waren natuurlijk al lang klaar. Hup de koffers erin en Sunisa dag gezwaaid en naar het vliegveld. Daar waren we inderdaad met een kwartiertje . Dat vliegveld is helemaal aangelegd in de buitenlucht. Echt een leuk mooi vliegveld. Nou er was nog niemand en zeker niet bij de business check in dus we waren meteen aan de beurt. Wij onze paspoorten gegeven, was al online ingechecked maar dat begon weer opnieuw dus waarom zou je dat dan doen?, vervolgens begint  die juffrouw te melden dat we onze bagage moeten betalen want die zit niet in de bij KLM gemaakte boeking. Ik zeg dat dit wel het geval is maar dat we van een overstap vlucht een stopover vlucht hebben gemaakt. Na wat heen en weer gepraat besluit ik mijn zen toestand na 8 weken rust en relaxedheid te bewaren en zeg dat ik wel betaal en het bij de KLM terug ga halen. Rekent Bangkok Airways ff € 210  om twee koffers naar Bangkok te brengen, terwijl ze op hun site 2 mensen naar Bangkok brengen voor nog een €200. Enfin wordt weer een leuk gesprek met de KLm als ik terug ben. Rest prima, mooi op tijd,  uurtje gevlogen, taxi stond klaar en die werken in Bangkok met een fixed rate dus voor 600 bath = ongveer € 20, waren we bij ons hotel, let op het is ruim een half uur rijden naar het hotel vanaf het vliegveld. Hotel ontvangst was prima behalve dan dat receptioniste de bevestiging die ik had van de boeking niet las en dus natuurlijk verkeerde handelingen deed en ik gewoon zen blijvend haar vertelde dat ze als ik haar iets geef om te lezen, dat dan ook wel moet doen. We moesten nog een kwartiertje wachten op de kamer maar toen konden we naar boven. Koffers uitgepakt, wifi geïnstalleerd en wij op pad , het is inderdaad zo dat je vanuit het hotel het MBK center in kunt lopen en we zagen mensen, veel mensen althans in verhouding met de afgelopen weken. Ook veel winkels. We hebben ons de rest van de dag georienteerd, en een selectie gemaakt van waar we vandaag naar toe zullen gaan. We hebben al wel een horloge gescoord voor mij, als je in Bangkok bent en je weet waar je moet zijn, dan kun je mooie klokjes scoren. Ik heb een prachtige Panerai  gescoord. Vandaag gaan we op pad voor nog meer dus. De fietstocht met Co van Kessel is inmiddels bevestigd, dus dat gaat door, de boottour dus nog niet. Dat gaan we nog ff bekijken.

Inmiddels is het hier bijna 5 uur in de middag geworden en zijn wij net terug van een dag shoppen in Bangkok. Ook hebben wij de bevestiging gekregen dan onze combi van fietsen en long-tail boot morgen toch gewoon doorgaat. Tof.

Terug naar het shoppen hier, wij hadden jullie al verteld dat het op Phuket een drama was en is door het weg (moeten) blijven van toeristen waardoor hele bedrijfstakken naar de filistijnen zijn gegaan en een complete mall was gesloten en nog steeds is.

We hebben verteld over Koh Samui waar het om dezelfde reden een drama was en is voor toeristenindustrie en winkels in zijn algemeenheid.

Vastgoed is in een neerwaartse spiraal geraakt er wordt niets meer gekocht en verkocht en alles is gericht op verhuur, dus mocht je deze kant op willen dan is dit de goede tijd. ( voor ons dan Europeanen dan )

Bangkok zou ook dramatisch zijn, veel werkeloosheid en daklozen, daar merken we hier in die 5 sterren hut geen bal van, we lopen zo het MBK center in en daar is het niet zo druk als ik mij kan herinneren maar toch wel aardig beweging wat mensen betreft en zeker voor ons want wij hebben 8 weken bijna niemand gezien dus voor ons is het redelijk druk. De winkels in MBK zijn voor 80% open en wij hadden ons gisteren al een beetje georienteerd op wat we zouden moeten, mogen gaan kopen. Ik had al een klokje gekocht gisteren en ik heb er vandaag nog eentje bijgedaan. Heb wat Polo’s gekocht, Jacqueline een T-shirt, een prachtig zwempak van Marlies dekkers. En een nieuwe Tas waar ze tegen aangelopen is in het Siam Discovery Centre waar alles al wat Luxer is , en gericht op de wat rijkeren van Bangkok en het was een mooie afgeprijsde zoals jullie konden verwachten van haar. Zoals gezegd zijn we dus van het MBK doorgelopen naar de Siam Discovery Mall die weer overgaat in de Mall voor de superrijken hier en waar alle grote merken zoals Prada, Luis Vuton, Dior, en ga zo maar door op een 8 verdiepingen tellende mall zijn vertegenwoordigd. Hier vind je dus ook gewoon ook een verdieping met auto’s waar de Bentleys staan , de Roll’s Royces, de Lamborginis en ga zo maar door een Porsche is een koopje hier. Wat een ongelofelijk verschil met wat we gezien hebben op Koh Samui en Phuket wat een enorm verschil is er tussen rijk en arm, er is helemaal geen middengroep aanwezig. Je maakt het wel of je maakt het niet hier. Wij hebben wel begrepen van Sunisa dat de werkende Thai langzaam maar zeker in opstand komen, maar ze vertelde ook dat er al gastarbeiders binnen werden gehaald uit Birma, die (nog) goedkoper zijn dan de Thai zelf maar ook veel harder werken dan de Thai. Dat is overigens ook al een gegeven wat ik heb gezien en gehoord toen ik zaken deed hier.Oh ja om de stijgende prijzen van energie en dergelijke te lijf te gaan is het dagloon hier verhoogd met 25 bath naar 485 bath = €13.- per dag van 10 uur minimaal.

We hebben een foto gemaakt van onze aanwinsten hier, gaan vanavond weer een lekker hapje doen in de buurt en dan morgen op pas met Co door Bangkok op de fiets en met de long-tail, dat wordt een ander verhaal.

1. Mieke:
    29 maart 2022
    Wat een leuk verhaal weer!!
    Je verteld het wel gezellig Kees!👍
    Maar zal voor jullie inderdaad wel wennen zijn, van de heerlijke rust, nu in het bedrijvige Bangkok.
    Ben benieuwd naar de fietstocht morgen.
    Maar dat gaat zeker goedkomen!!
    Shop nog lekker daar. Kan wel weer, na zoveel weken!! Geniet nog van de laatste dagen, want dan is het écht voorbij, jullie Thailand avontuur!!!
    Groetjes
    Mieke
  2. Gerrit Tini.:
    29 maart 2022
    Kees wat weet je het weer mooi neer te schrijven. En op deze wijze zien wij ook wat er te koop is daar. Prachtig om jullie bezig te zien en te genieten.🚲🚤
  3. Danielle Noot:
    Hoi avonturiers!

Dat was weer een leuk reisverslag en mooie foto's! Ik mis de Bentley bij de aanwinst foto Kees 😉!

Veel plezier morgen op de fiets en in de boot en nog even genieten samen. Daarna allebei goed scrubben anders mag je er misschien niet door bij de douane omdat jullie onherkenbaar zijn op de pasfoto van jullie paspoort 😄.

Hier in Nederland staat de bloesem super mooi, magnolia's zijn schitterend en er komen knopjes tot bloei. Nog even en dan kunnen jullie dit zelf ook weer zien.. 🙃.

Maar eerst nog even genieten en dan een hele goede vlucht terug gewenst.
    Ik heb de KLM al gebeld dat er een klacht aan komt.. 🤣😂🤣.

Fijne dagen!! 😘
  4. Bep:
    29 maart 2022
    Dit hadden we duidelijk gemist als ik bovenstaande reactie lees. Een heerlijke weergave van jullie avonturen. Op naar actieve activiteiten. Ik kijk uit naar jullie fietstocht. Geniet ze
  5. Gerrit:
    30 maart 2022
    Jouw verslagen blijven leuk om te lezen. Bangkok weer een totaal andere belevenis.
    ben benieuwd naar het fietsen en varen

Gerrit en Herma
  6. Jules&Claudia:
    30 maart 2022
    Heb je nog genoeg geld over om de goed gevulde koffers mee naar NL te nemen.(mocht het niet bij het ticket zijn inbegrepen)😉