Wat Phra Yai en Wat Plai Laem

4 maart 2022 - Bophut, Thailand

We zijn gesetteld, we hebben de juiste kussens in de slaapkamers weer  te pakken, weten hoe we de juiste en voor ons “lekkere temperatuur kunnen instellen in de huiskamer en op onze slaapkamer. Wat echter helemaal lekker is, is dat we in de ochtend gewoon direct vanuit ons bed zo het zwembad in kunnen plonsen wat een heerlijke beleving is. Gisteren ook weer eens gewoon lekker zelf gekookt. We hebben zo’n beetje in kaart gebracht wat we willen en het komt er op neer dat we in de ochtenden op pad gaan dan direct na de middag weer terug zijn en dan de rest van de dag al luierend doorbrengen afgewisseld met een frisse duik in onze pool. We moeten nog een leuk strand vinden en dat hoopten we vandaag ook ergens te gaan opsnorren.

Als eerste vanochtend naar de Big Buddha  ( Wat Phra Yai) gereden, boven op een heuvel staat dit imposante 12 meter hoge Buddha beeld, het is prominent in beeld als je aan komt vliegen op Koh samui airport. het beeld is gebouwd in 1972 en staat op een eilandje genaamd Fan Island dat al honderden jaren is verbonden met een 400 meter lange brug met het vaste land. Leuke plaatjes gemaakt en natuurlijk is de Buddha omgeven met winkeltjes en cafeetjes met allerlei goedbedoelde rotzooi.

Als tweede. Zijn we gereden naar de Wat Plai Laem, vlakbij gelegen en een van de kleurrijkste tempelcomplexen van Koh Samui en dit tempelcomplex is een mix van verschillende religies, echter de Lachende Buddha en de godin met de 18 armen ( Guan Nyin) zijn wel de belangrijkste en dus ook erg prominent aanwezig hier.

Het Boeddhisme is gepredikt door Gautamo Boeddha in de 6e en 5e eeuw voor Christus in India. Dus daar is het allemaal begonnen.

Boeddhisten geloven in wedergeboorte en afhankelijk van je gedrag in je vorige leven zul je wederkeren in de hoedanigheid die je”verdiend “ hebt ( Karma)

De basis principes zijn als volgt :

Er zijn 4 nobele waarheden

1. Er is lijden en ontevredenheid in het leven

2. Er is een oorzaak voor dit lijden : verlangens

3. Er is een eind aan dit lijden mogelijk

4. Er is een weg die hier naar toe leidt ( het achtvoudige pad`)

Het Achtvoudige pad :

1: juiste begrijpen ( van de oorzaken van lijden en de oplossingen hiervan)

2: juiste intenties : streven naar verlichting van lijden ten behoeve van alle levende wezens

3: Juiste spreker : geen kwaadspreken, niet liegen

4:Juiste Handelingen : niet doden, stelen, geen alcohol en geen drugs

5: Juiste levensonderhoud : een beroep dat anderen geen kwaad doet

6:juiste inspanningen ( Streven naar juiste gedachten en geestestoestand

7:juiste aandacht

8: Juiste mentale absorptie, samadhi ( meditatie

Dit is natuurlijk maar een speldje in de bhoedistische hooiberg maar het geeft wel de basis weer, simpelweg komt het er op neer dat wie goed doet goed ontmoet in het leven.

Tot zover deze lezing !

Na het bezoeken van de tempels zijn we nog een beetje aan het struinen geweest en hebben we zowaar ons strand gevonden, natuurlijk een foto van gemaakt en morgen gaan we weer eens een stranddag houden…..

Nu weer aan het afkoelen in ons zwembad hier, de vooruitzichten vorige week voor Koh Samui waren allemaal 5/6en ,nou als wij dit weer in NL zouden hebben, waren het allemaal 10en, het is maar wat je referentiekader is nietwaar ?

1. Bep:
    4 maart 2022
    Zo we zijn weer aardig wijzer over het boeddhisme. Prachtige beelden trouwens die staan in een prachtige natuur. Echt woh . Mooi strandje weer om te vertoeven. En de middagen dus lekker in jullie eigen pool badderen. Wat een leven zeg , geniet ze .
  2. Marion:
    5 maart 2022
    Nou strandje, MET mensen, gevonden en ziet er goed uit. Daar zal wel wat tijd doorgebracht worden.
    Zou iemand de regels van het Boeddhisme oor kunnen leggen aan Poetin? Misschien dat dan zijn ogen open gaan.
    Ijdele hoop, ik weet het maar toch.
    Plons lekker verder en blijf genieten. Liefs