Fietsend en varend door Bangkok

31 maart 2022 - Bangkok, Thailand

Het is hier nu 8.45 en wij hebben net ons ontbijt achter de kiezen. We hebben prima geslapen maar komen enigszins krakend het bed uit.Dat heeft niets met de bedden te maken maar alles met de tocht van gisteren.

Zo rond de klok van 10.30 uur zijn we gisteren in de Taxi gestapt die ons naar Co van Kessel moest gaan brengen. Ik breng je daar voor 100 bath zei de chauffeur ( € 2,95) ik zei nee, zet de meter maar aan ! Uiteindelijkwaren daar met op de meter 67 bath waar de chauffeur vervolgens om een of andere reden 76 bath van maakte  en ik hem 80 bath gaf. Dus voor € 2,40 op locatie en dat voor 2 personen. Zo gaat dat hier in Bangkok.

Wij moesten om 12.45 bij Co zijn maar gingen iets vroeger omdat we dachten, dan kunnen we daar de buurt ook een beetje verkennen. Bij Co aangekomen, bleek dat om het hoekje the river front was, en dat we dus een prachtig uitzicht hadden over de Chao Phraya rivier. Wij stonden voor een prachtige mall dachten wij , wat een museum bleek te zijn met daarin wel wat antiek zaakjes, een schilder school en nog wat andere aan kunst en curiosa verbonden winkels. Het ging hier om het River City Art Centre. Het museum was prachtig met ongelofelijk mooie kunst een een expositie die gewijd was aan de reeds overleden kunstenaar  Chavalit Soemprunsuk , genaamd “ Less is OK” en wat een geweldige kunstenaar was die zich op het laatst helemaal gestort had op digitale kunstvormen. Grappig was dat wij bij zijn levens overzicht foto’s zagen hangen van Nederlandse objecten en plaatsen en dat bij nader onderzoek bleek dat hij in Nederland aan de kunstacademie in Amsterdam had gestudeerd. Hele bijzondere plek die de tijd zo voorbij liet gaan en dat we dus al snel weer het hoekje om moesten om terug naar Co te gaan.

Daar werden we ontvangen door een gedeelte van het team van Co en bleken we uiteindelijk met een groep van 8 mensen in totaal te gaan met 2 begeleiders. Er was een jongeman die net was aangekomen, had naar later bleek een rijke papa en mama, de familie had Indonesische roots dus ook daar was hij al geweest ook in Shri-Lanka was hij al eens geweest en zijn vader had heel Azie  gezien begrepen wij of hij dit ook allemaal had gezien was ons niet helemaal duidelijk. Wel was duidelijk dat hij een “ tussenjaar” had , dat hij zoals hij zei aardig wat geld verdiend had in zijn eigen bedrijf wat in de crypto currencies zat en hij een “mining programma “ had ontwikkeld wat veel geld had opgeleverd en dat was hij nu aan het opmaken. papa en mama woonden in Oud Loosdrecht aan het water, dus financieel zat zijn toekomst al goed. Wel gewoon een heel aardige goser. Zou nog een maandje blijven. Daarnaast zat er in de groep ook een leuke meid die alleen op pad was en die zojuist aangenomen was door de organisatie waar ze altijd al van had gedroomd om daar te mogen werken. En dat bleek de arbeidsinspectie te zijn.

je kunt maar ergens een natte droom van krijgen nietwaar ? en hier blijkt ook maar weer eens dat binnen elke organisatie en vakgebied mensen werken die helemaal idolaat zijn van de content van dat werk om een of andere reden. Ze had eerst VWO gedaan en later HBO omdat ze dat met 2 vingers in de neus kon afmaken ( waar hebben we dat meer gehoord en gezien ?) Ze was hier inmiddels een week en zou hier nog 3 weken blijven waarvan de helft van haar tijd doorgebracht zou worden met haar vriendin die hier met een Thai woont waarmee ze anderhalf jaar geleden naar Thailand is vertrokken. Die studeren allebei nog, zij voor de lol want ze is al een paar keer master hebben wij begrepen maar hij moet nog verder, wonen zeer eenvoudig zonder luxe geen airco bijvoorbeeld maar ze is hartstikke gelukkig en op haar plaats hier. Ook erg leuke meid die veel in haar eentje de wereld aan het verkennen is.

Tenslotte een gezin met 2 kleine om op te vreten kleine meiden die met grote zonnebrillen op hun neus deelnamen al zittend in de kinderstoeltjes van papa en mama de oudste was 5 en de jongste was een jaar of 3. Krachtige ronde kop, een een enorme ik-doe-het-zelf-wel uitstraling, lekker rond en mollig maar dat kwam omdat ze verzot was op eten zei mama  maakte niet uit wat het was…de oudste 5 jaar en een hele innemende kleine persoonlijkheid. Het gezin was al 3 weken hier, op phuket geweest en nog wat andere plaatsen en vliegen ook vrijdag weer terug.

Wij dachten, wat moeten die die kinderen hier op deze tocht maar ze hebben zich voorbeeldig gedragen en geen onvertogen woord is er gevallen, vonden het allemaal erg interessant.

Goed, de begeleiders, 2 mannen stelden zich voor en we mochten buiten onzen fietsen gaan uitkiezen, nadat we de instructie hadden gekregen. De instructie was, achter elkaar rijden, aan de linkerkant van de weg, je komt straks ook op hooggelegen weggetje van max 1 tot 1,5 meter breed die hoog gelegen zijn met aan beide kanten wat dieper gelegen “ gebieden” waar je niet in wil vallen, dus focus focus. Als je dat stuk wil gaan lopen, ga je lopen, wij wachten op je. Raak je ons kwijt, blijf je gewoon staan, wij vinden jou wel terug, ga ons niet zoeken! Enfin na al die opbeurende informatie konden wij niet wachten om te vertrekken en waren we blij dat we gingen.

De tocht was fantastisch om een goed beeld te krijgen zouden er wat meer foto’s moeten zijn maar dat ging natuurlijk niet want we moesten ons stuur goed vast houden en de focus op de weg houden. We hebben het echte bangkok gezien, fantastisch en ongelofelijk wat je allemaal tegenkomt in die kleine smalle achteraf straatjes in het centrum van Bangkok her en der heb ik een foto gemaakt en zal daar wat text bij zetten om een indruk te krijgen. We hebben nog een prachtige tempel bezocht met een enorm buddha beeld, het grootste in huis staande beeld van Buddha in Bangkok, vervolgens zijn we na een kleine 1,5 uur in een long tail boot gestapt met achterop een vrachtwagen 8 cilinder motor van 100pk die ons met een noodgang door de kanalen naar onze volgende stop bracht waar we vervolgens weer op de fiets gingen, inmiddels door de “buitenwijken “ van Bangkok gingen fietsen die langzaam overgingen in plantages van Kokosbomen. Die plantages die eigendom waren van de boeren hier rondom Bangkok zijn allemaal verkocht aan de rijken hier en die bouwen daar appartementen op enzo rukt de stad steeds verder op, maar kun je nu midden in Bangkok nog rondrijden op smalle weggetjes ongeveer een halve meter hoger liggend dan het land waar je niet in wil vallen, met allemaal haakse bochten erin en ook nog tegenliggers die het allemaal erg moeilijk maken terwijl het ook nog bloed en bloedheet is. Eindelijk komen we bij het restaurantje aan waar heerlijk hebben gegeten. Beetje uitgerust en bijgekomen pakken we daarna de boot om terug te gaan en varen weer met soms een noodgang uiteindelijk over de rivier terug naar het begin punt. Op de rivier passeren we enorme lange duwboot combinaties met vracht uit het binnenland op weg naar de haven en zien we veel nieuwe wolkenkrabbers in aanbouw langs de rivier. Aangekomen bij ons vertrekpunt leveren we de fietsen in, nemen afscheid van iedereen, stappen in een taxi naar ons hotel en vallen daar aangekomen helemaal kapot op ons bed. Maar we hadden het voor geen goud willen missen. Wij hebben het echte Bangkok gezien vandaag.

1. Gerrit:
    31 maart 2022
    Inderdaad een geweldige belevenis lijkt me. Bepaald geen knooppunten routes. Prachtig om te zien.
  2. Golande:
    31 maart 2022
    Heel bijzonder! En dat zonder elektrische fiets nog wel!
  3. Bep:
    31 maart 2022
    Wohhhh wat een avontuur wat een prachtige tocht zeg , gave foto’s wat willen jullie nog meer .
    Ik kan mij voorstellen dat dit een super ervaring is geweest .
  4. Hans en Marian Tuerlings:
    31 maart 2022
    Hallo Jacqueline en Kees, hartelijk dank dat wij weer mee mochten genieten van jullie prachtige reis. Zorg als jullie in Nederland aankomen wel een vest of jas bij de hand hebben, want het is hier koud. Een goede terugreis gewenst. Groetjes van Hans en Marianne.
  5. Thea:
    31 maart 2022
    Jullie hebben heel wat gezien. En wij hebben mogen meegenieten. Bedankt daarvoor. Veilige vlucht terug.