Zeedag 1 op weg naar de Caribische landen

11 januari 2023

Ik schrijf dit stukje even op een moment dat ik even de schaduw heb opgezocht hier ergens midden op de Atlantische Oceaan. onze gebeden zijn schijnbaar verhoord want het is hier een graadje of 25 met alleen de wind van de snelheid van  het schip door je haren. Nou ja haren ? Heerlijk in het zonnetje liggen we te dommelen en of te lezen, beetje zwemmen en even in de jacuzzi van een graadje of 39……

In het bubbelbad kwamen we een paar Canadezen tegen uit Quebec, het Franstalige gedeelte van Canada, Deze mensen waren al eens op de wereldcruise van MSC in 2020 maar werden door Corona gedwongen terug te keren toen ze al bij Nieuw Zeeland waren aangekomen en dat toen op slot ging. Zijn toen rustig terug gevaren naar Marseille waar ze van boord mochten gaan. Hadden een gereduceerd tarief aanbieding voor deze cruise dus ze zijn alsnog de wereld rond aan het gaan. Zijn ingescheept in Genua maar hebben een maandje ervoor geplakt en doorgebracht in Frankrijk en Italië,, die zijn dus 5 maanden van huis af en hebben de koude en enorme hoeveelheid sneeuw thuis mooi gemist.

Gisterenavond was het heerlijk aan dek en we zouden rond half zes in de avond vetrekken, een Caribische sail off party zou dit gaan begeleiden. Heb daar een kleine video impressie van gemaakt, kijken of het lukt om die over te gaan zetten.

Het werd echter later en later en de reden hiervoor ontdekten we even later toe we over de rand van ons varende flatgebouw keken en beneden een heuse ketting van mensen dozen vanaf een pallet die weer uit een vrachtwagen werd getrokken aan boord sjouwden. Het ging hier om food, want op enig moment scheurde er een doos en rolden de zalmzijdes over de grond daar beneden. Je kon zien dat er druk op zat en er ontstond enige hilariteit toen er geen einde aan het aantal pallets scheen te komen. Iedere keer als er weer een pallet uit de vrachtwagen kwam ontstond er gejuich van het inmiddels ruim aanwezige publiek. Uiteindelijk gingen rond 18:15 uur de trossen los en vetrokken we langzaam richting de Oceaan, Europa onder het laten horen van 3 lange tonen achter ons latend.

Dit werd later nog eens herhaald toen we een kwartiertje later langs het Christus beeld kwamen op een klif en waar dit als gebruik en groet nog steeds als  traditie wordt uitgevoerd. oorspronkelijk bedoeld om een veilige overtocht aan te vragen…….

Vanavond gaat de klok weer een uurtje terug hier aan boord zodat we langzaam kunnen wennen aan onze nieuwe tijd in het Caribisch gebied. Moet zeggen dat het zo wel lekker reizen is naar deze streken je doet er wat langer over dan met het vliegtuig maar het is wel uitermate handig en rustgevend.

Morgen dag 2 van de 5, hopelijk verloopt die net zo relaxed als deze dag…….

1. Marion:
    11 januari 2023
    He hallo. Ik kom net terug van een lekkere en gezellige lunch (die al 3 jaar in de planning stond), pakte mijn telefoon en ting ja hoor daar is Kees met zijn verslag.
    wat gezellig dat er bijna iedere dag wel een verhaal komt. Verveelt nooit Kees dus hou vol.
    Tuurlijk is het morgen ook relaxen en overmorgen en dan weer en ik denk dat je ook aan van alles kunt deelnemen toch? ik weet dat wij een keer een whisky proeverij hadden nou daar was totaal niets mis mee. (en daarna gewoon lekker lui gaan hangen).
    rustgevend is water altijd dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.
    ik heb nog wel een vraagje. Hoe gaat het met slapen, met name Jacqueline, gaat het goed want dat heb je ook broodnodig straks met jullie drukke programma.
    vandaag hier best mooi weer geweest maar helaas staan de volgende regenbuien alweer klaar. Wordt dus weer nat nat nat. wat denk je, kun je een beetje zon hier naar toe sturen, zou lekker zijn! Liefs Marion.
  2. Golande:
    11 januari 2023
    Alles al heel erg mooi en leuk! Iedere dag reageren doe ik niet, want het zullen toch vaak oh,s en ah’s zijn! Klaar voor de grote oversteek dus! 👋🏻🙋🌞
  3. Hans en Marian Tuerlings:
    11 januari 2023
    Hallo Jacqueline en Kees, de 1e week van jullie vakantie zit er al op. Wat gaat de tijd toch snel. Goed te horen dat jullie zo genieten van jullie reis. Bedankt voor het dagelijks verslag. Blijf gezond. Groeten van ons.
  4. Jose:
    11 januari 2023
    Geniet zo lang als het kan super
    Ik geniet van deze verslagen gr José
  5. Bep:
    11 januari 2023
    Rust goed uit , goede reis en geniet van jullie activiteiten op jullie oversteek.
  6. Thea:
    11 januari 2023
    Fijn om te lezen voor jullie dat het weer warmer wordt. Jullie relaxen wat af. Nou wij hebben het druk hier. Aan het oppassen op het kleinkind van ons Marian heeft al 2 nachtjes hier geslapen. Ons Marian kan er wel voor zorgen maar niet in en uit de kinderstoel en het bedje halen. Dus drukke boel hier. Maar wel gezellig zo’n kleine dreumes van nog net geen 2 jaar. Nou jullie lekker genieten maar.
  7. Maria v Doormaal:
    12 januari 2023
    Maria
    Zo gezellig om jullie reisverslag te lezen.
    Geniet van jullie reis groetjes