Grenada (St George)

18 januari 2023 - Saint George, Grenada

Nadat we gisteren de dag hadden afgesloten met een lange borreL in de bar met Jan en Loes zijn we tegen half twaalf onze hut in gedoken en en lagen we bij het krieken van de dag alweer aangelegd in St. George, de hoofdstad  van Grenada. Gisterenavond was er geen theatershow maar een activiteit op het dek. Zijn we wel even geweest maar zoals gezegd kwamen we Jan en Loes tegen en het resultaat is bekend.Grenada is een populair toeristenoord gelegen in de Caraïbische zee. Het stadje is omringt door de heuvels van een oude vulkaan en is gelegen aan een baai in de vorm van een hoefijzer. Ook hier zijn er weer voldoende kerkjes aanwezig van de verschillende kerken waarvan de meerderheid katholiek en Anglkicaans is en ook dat komt weer door die verrekte Engelsen die ook hier uiteindelijk de scepter hebben gezwaaid. Grenada is in 1974 onafhankelijk geworden en ook zij behoren nog steeds tot het Gemene Best. Ook dit eiland is ontdekt door Columbus wat een druk baasje was in die tijd zeker als je in ogenschouw neemt dat alles op de zeilen moest worden afgelegd. Het eiland staat bekend als een van de mooiste plekken in de Carribean en St George als een van de mooiste stadjes. Nou dat laatste vonden wij ook. Leuke gekleurde huisjes tegen de heuvels maar ook in het centrum gewoon netjes en schoon met wat leuke winkeltjes waar we , jawel, wederom een kerstboom trofee hebben weten te scoren. We zijn omhooggeklommen naar het zoals overal het geval aanwezige fort dat in het verleden de baai moest beschermen. Stonden nog wat 12 ponder en 6 ponders en ook een mortier, weet niet of ik het juist weergeef maar dat kan Hans mij wel vertellen nietwaar ? De hele eilandengroep met St. George kent een dikke 120.000 inwoners en bestaat ook hier weer voornamelijk uit afstammelingen van het slavernij verleden. Naast toerisme staat het hier ook bekend als specerijen eiland waar voornamelijk nootmuskaat en foelie vandaag komen en das ook weer logisch want foelie  is de bast van de muskaatboom waarvan de noten weer bekend staan als nootmuskaat. Daarnaast wordt er ook veel cacao verbouwd.

Mooie wandeling die dito mooie plaatjes op heeft geleverd en daarna zijn we nog wat verder gegaan naar de daar aanwezige kathedraal die in 2004 door Orkaan Iwan compleet naar de filistijnen is geblazen en in de afgelopen pakweg 18 jaar door gulle giften weer is opgebouwd. We zijn een uurtje of 2,5 aan het klimmen en klauteren geweest en hebben ook nog een bezoekje aan de haven hier gebracht gevuld met gekleurde vissersboten en een laag diesel op het water en plastic flessen. Hier hebben de milieu activisten nog wel een en ander te doen als ik het zo eens bekijk.

Terug aan boord gegaan waar we de middag vullen met lezen, zonnen, verhalen schrijven en ons langzaam opmaken voor het vertrek van vandaag. Om 16.00 lokale tijd varen we uit vandaag richting Santa Marta ( Colombia). Vanavond hebben we weer een Gala Avond en gaat bovendien de klok weer een uurtje terug en is het tijdverschil vanaf morgen dus 6 uur ipv de huidige 5 uur. Morgenvroeg weer om 5 uur wakker dus. Overigens hebben we op weg naar Columbia weer een zeedag te verwerken dus dat wordt weer wandelen op het dek in de vroege ochtend. Tot in Columbia dus

1. Jules & Claudia:
    18 januari 2023
    Haha die Kerstboomhanger is gaaf!
  2. Marion:
    18 januari 2023
    Jee wat worden we verwend met (op dit moment) iedere dag een verhaal.
    Leuk stadje met mooie plekken om dito foto's te maken.
    gezellig toch dat je onder het genot van een lekkere borrel een gezellige avond kunt doorbrengen. Zeker als je dat kunt doen aan dek wat betekent dat het weer prima is.
    Kijk uit naar het volgende verslag als je in Columbia bent. Liefs Marion
  3. Inge:
    18 januari 2023
    Dat schip is echt mega groot in verhouding tot die haven😂 De kersthanger is echt briljant. Kijk nu al uit naar de boom!
  4. Thea:
    18 januari 2023
    Weer heerlijk genoten van jullie verhaal. . Fijn dat we het zo kunnen volgen.
  5. Gerrit:
    18 januari 2023
    Blijft hartstikke leuk al deze verhalen en foto’s. De Caraïbische eilanden roepen weer veel herinneringen uit mijn tijd bij de Holland Amerika lijn.
  6. Golande:
    Wat een leuke kerstversiering! Supe! Mooie foto’s zeg! Genieten 🙋
  7. Bep:
    19 januari 2023
    Jullie moeten maar blijven reizen dan hebben wij allen bijna dagelijks mooie verhalen 😉 we genieten allemaal . De kerstversiering is echt leuk .
  8. Hans en Marian Tuerlings:
    19 januari 2023
    Ja Kees ,hier een kleine uit een zetting van kanonnen .
    In de 10e eeuw experimenteerden chinezen met buskruit.
    Die experimenten leiden tot een belangrijke uitvinding van het kanon.
    Tijdens de slag bij ARNEMUIDEN in 1338 werden voor het eerst kanonnen gebruikt op zee
    Kanonnen worden gebruikt vanaf de 14e eeuw
    VLAANDEREN 1314
    FLORENCE 1326
    ENGELAND 1327
    Ja de mortieren en 12 ponders kloppen in je verhaal.
    Geniet van jullie mooie wereldreis dan genieten wij met jullie mee.
  9. Mieke:
    19 januari 2023
    Wat een mooi verhaal weer, met prachtige kleurrijke foto's!!
    En jullie zien genieten van al dat moois en heerlijk weertje!!🌞
    En dan de geschiedenis van de kanonnen er achter aan!!👍👍
    Aan informatie geen gebrek!!
    Heel leuk om dat te lezen allemaal!!!
    Zijn reuze benieuwd naar Columbia!!
  10. Gerrit Tini.:
    19 januari 2023
    Prachtige foto's en een mooi verhaal Kees.
  11. Daniëlle:
    23 januari 2023