Grenada (St George)

18 januari 2023 - Saint George, Grenada

Nadat we gisteren de dag hadden afgesloten met een lange borreL in de bar met Jan en Loes zijn we tegen half twaalf onze hut in gedoken en en lagen we bij het krieken van de dag alweer aangelegd in St. George, de hoofdstad  van Grenada. Gisterenavond was er geen theatershow maar een activiteit op het dek. Zijn we wel even geweest maar zoals gezegd kwamen we Jan en Loes tegen en het resultaat is bekend.Grenada is een populair toeristenoord gelegen in de Caraïbische zee. Het stadje is omringt door de heuvels van een oude vulkaan en is gelegen aan een baai in de vorm van een hoefijzer. Ook hier zijn er weer voldoende kerkjes aanwezig van de verschillende kerken waarvan de meerderheid katholiek en Anglkicaans is en ook dat komt weer door die verrekte Engelsen die ook hier uiteindelijk de scepter hebben gezwaaid. Grenada is in 1974 onafhankelijk geworden en ook zij behoren nog steeds tot het Gemene Best. Ook dit eiland is ontdekt door Columbus wat een druk baasje was in die tijd zeker als je in ogenschouw neemt dat alles op de zeilen moest worden afgelegd. Het eiland staat bekend als een van de mooiste plekken in de Carribean en St George als een van de mooiste stadjes. Nou dat laatste vonden wij ook. Leuke gekleurde huisjes tegen de heuvels maar ook in het centrum gewoon netjes en schoon met wat leuke winkeltjes waar we , jawel, wederom een kerstboom trofee hebben weten te scoren. We zijn omhooggeklommen naar het zoals overal het geval aanwezige fort dat in het verleden de baai moest beschermen. Stonden nog wat 12 ponder en 6 ponders en ook een mortier, weet niet of ik het juist weergeef maar dat kan Hans mij wel vertellen nietwaar ? De hele eilandengroep met St. George kent een dikke 120.000 inwoners en bestaat ook hier weer voornamelijk uit afstammelingen van het slavernij verleden. Naast toerisme staat het hier ook bekend als specerijen eiland waar voornamelijk nootmuskaat en foelie vandaag komen en das ook weer logisch want foelie  is de bast van de muskaatboom waarvan de noten weer bekend staan als nootmuskaat. Daarnaast wordt er ook veel cacao verbouwd.

Mooie wandeling die dito mooie plaatjes op heeft geleverd en daarna zijn we nog wat verder gegaan naar de daar aanwezige kathedraal die in 2004 door Orkaan Iwan compleet naar de filistijnen is geblazen en in de afgelopen pakweg 18 jaar door gulle giften weer is opgebouwd. We zijn een uurtje of 2,5 aan het klimmen en klauteren geweest en hebben ook nog een bezoekje aan de haven hier gebracht gevuld met gekleurde vissersboten en een laag diesel op het water en plastic flessen. Hier hebben de milieu activisten nog wel een en ander te doen als ik het zo eens bekijk.

Terug aan boord gegaan waar we de middag vullen met lezen, zonnen, verhalen schrijven en ons langzaam opmaken voor het vertrek van vandaag. Om 16.00 lokale tijd varen we uit vandaag richting Santa Marta ( Colombia). Vanavond hebben we weer een Gala Avond en gaat bovendien de klok weer een uurtje terug en is het tijdverschil vanaf morgen dus 6 uur ipv de huidige 5 uur. Morgenvroeg weer om 5 uur wakker dus. Overigens hebben we op weg naar Columbia weer een zeedag te verwerken dus dat wordt weer wandelen op het dek in de vroege ochtend. Tot in Columbia dus