Auckland Nieuw Zeeland

24 februari 2023

Zo, we hebben net een dik half uur onze rondjes gedraaid op dek 7, het is weer een zeedag van de twee die we te gaan hebben op weg naar Sydney. Het is een half bewolkte dag en net niet genoeg om in het zonnetje op dek 15 te gaan liggen. We hebben een wiebelige nacht achter de rug met rammels ergens in de hut die ik heb opgespoord vannacht en het zwijgen heb opgelegd. Net toen we weer in slaap waren gevallen ging mijn wekker af die op 7 uur stond ( was de tijd om op te staan gisteren in NZ), dus dat was weer balen. Nog even gerommeld en gegromd maar we zijn er toen gewoon maar uit gegaan en hebben faceTime gehad met Inge, Marion en Corry. Zo dadelijk moeten we naar dek 7 waar al een hele rijs staat zoals we gezien hebben om ons “in te laten klaren” in Australië, de Australische douane is aan boord en controleert vandaag alle documenten en nutteloze formulieren waarin je moet verklaren niemand te hebben vermoord en dat je altijd brave mensen bent geweest, dan mag je erin. Hoort erbij zullen we maar denken, even terug naar eergisteren alweer, we werden via een officieel schrijven uitgenodigd om boven op dek 13 te komen dineren samen met suite gasten om eens kennis te maken en nieuwe “ vrienden” te maken en, niet onbelangrijk te genieten van een exquis 5 gangen diner. Wij vertelden dat aan Kirsten en Tim en Kisten vertelde dat we dat niet moesten gaan missen want zij had gehoord dat dit geweldig was en zij hadden ook een uitnodiging en zaten bij ons aan tafel dus dat zat al helemaal goed. Wij daar dus op die avond en toen we bovenkwamen bleken we gewoon dezelfde tafelsetting te hebben als beneden en dat was ook van toepassing op andere mensen die daar zaten. Dat suite verhaal en mensen leren kennen was dus een OH verhaal. Daarboven op was het menu 100% vis en dat lusten de meeste mensen niet en er werd in principe niets anders aangeboden. Er zat ook een vegetariër aan tafel en die ging natuurlijk uit zijn plaat omdat hij niet kom kiezen. Lang verhaal kort, er werd natuurlijk het een en ander aangepast maar Exquis was het al lang niet meer. Wel feestelijk, omdat Kirsten en Tim die dag precies een jaar getrouwd waren en de tafel daarom helemaal versierd was met hartjes en er speciaal gebak kwam, allemaal geregeld door Kirsten die wel van een hoop tam tam houdt en Tim die daar gewoon stoïcijns onder blijft zorgt dan wel voor een heel bijzondere humoristische noot. Wij hadden ze die ochtend al verblijdt met een presentje van een feestelijke keramische 1 en een toepasselijk gedichtje. Blijft lachen met die 2. De volgende ochtend waren we voor dag dauw al in Auckland, de mooie metropool van Nieuw Zeeland waar zowat een derde van de totale bevolking van Nieuw Zeeland woont en werkt. Heel veel import bewoners uit Aziatische landen die er weer voor zorgen dat er een lekker gemixte sfeer hangt in deze stad die dan ook barst van kleine door Aziaten uitgebate restaurantjes en winkeltjes. Daarnaast kun je ook zien dat de rijke NZ inwoners er ook in grote getale zijn gezien de vele grote en vooral dure merken die hier aanwezig zijn. Tijdens onze reis door Australië en NZ in 2016-2017, zijn we hier wel geweest om de camper in te leveren en vervolgens door te rijden naar de Bay of Island, veel hebben we toen dus niet gezien van Auckland. Dat hebben we vandaag meer dan goed kunnen maken. Het was geweldig wandelweer, beetje regen in de ochtend maar dat ging snel over en daarna een heerlijk wandeldag gehad. Als eerste met de excursie van MSC naar het museum geweest hier wat werkelijk prachtig was, de geschiedenis van NZ vertelde, en liet zien op een prachtige manier op welke wijze moedertje natuur Nieuw Zeeland heeft laten ontstaan, de uitleg over het vulkanische gedeelte was erg mooi om te zien.Tegelijkertijd een oorlogsmuseum en een indrukwekkend monument. We hebben daar een uurtje of 3 doorgebracht en zijn daarna de stad in gegaan waar we hebben rondgezwalkt, lekker de lunch hebben gebruikt in zo’n typisch NZ’ restaurantje en de haven bezocht tot een uurtje of 4 in de middag waarna we weer aan boord zijn gegaan. Om 17.00 vertrok ons schip weer en zat ons NZ avontuur er al weer op en zijn we van wal gegaan richting Australië waar we zondagochtend aan zullen gaan komen. In de avond weer gedineerd op onze normale plek, de avond afgesloten met een borrel en de klok weer eens een uurtje achteruit moeten zetten, nu dus op - 11 uur vergeleken met Nederland, daar komt nog een uurtje bij want in Sydney is het -12 uur. Gingen net in de rij staan voor de controle van onze paperassen voor Australië, wij hadden een tijd doorgekregen van 11:30, er stond een rij van hier tot Tokio, dus even gevraagd, blijkt dat er iemand onwel was geworden, ze boel hebben stil moeten leggen en nu met een vertraging zitten. Vanmiddag rond 14:00 uur dus weer terug en niet in de rij nu.

1. Remon:
    24 februari 2023
    Weer een mooie stad zo te zien en te lezen. Je ziet gelukkig geen schade van de storm die kort geleden is overgewaaid. En jammer dat het exclusieve diner niet is geworden wat je ervan verwacht had. Verder hebben jullie het erg naar jullie zin en maken jullie fantastische dingen mee. Liefs
  2. Golande:
    24 februari 2023
    Zo zeg! Weer mooi stukje cultuur, en helemaal hier niets te zien van de cycloon enz..
  3. Marion:
    24 februari 2023
    Gelukkig maar dat er niets van de cycloon te zien is. Zeker ook voor de inwoners. En ja wat een mooie stad, oud en nieuw door elkaar, et als de bevolking zoals ik begrijp. Typisch he dat het toch in de hele wereld hetzelfde is. Nou misschien niet helemaal maar toch veel wel.
    Is een prachtige wandeling geweest, kun je aan de foto’s wel zien. Op naar Australië. Liefs Marion xx
  4. Bep:
    24 februari 2023
    Prachtige stad en leuke foto’s. Jammer van het diner maar zoals je schrijft Kees heeft Kirsten er een feestje van gemaakt 🎉🥳🥳🎉 jullie weten er altijd weer iets van te maken. Geniet ze verder. 😘😘
  5. Gerrit Tini.:
    24 februari 2023
    Fijn dat wij zo weer mee kunnen genieten van een mooie stad en foto's.