Wellington

19 januari 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Camperdag 16
Wellington
Goedemorgen allemaal, inmiddels hier al weer Kwart voor zes op de avond van donderdag 19 januari 2017. Slecht geslapen vanacht en waarom dan wel ?. Nou dat is heel simpel, het heeft vanacht gestormd als een gek, door de windstoten schommelde de camper zo hevig dat we bang waren dat deze om zou tuimelen( beetje overdreven).Daarnaast regende het hard, heel hard.
Dat heeft geduurd zeker wel tot een uur of 9 vanmorgen. We hebben dus maar wat uitgedreven en gedoezeld, buiten komen zou immers geen enkele zin hebben. Dus wij rond half negen uit bed en ontbijtje gemaakt en dan is zo'n camper als je dan toch op de camping staat wel handig, alles bij de hand nietwaar?.
Het werd droog bleef hard waaien maar wij besloten toch naar Wellington te gaan en dan zouden we wel zien. Nou we weten nu waar die Nieuw Zeelanders het over hebben als ze zeggen dat ze 4 seizoenen op een dag kunnen hebben. We zijn op weg naar Wellington wat voor ons vandaag 20 minuten zou zijn en we zien de lucht opklaren, in pakweg een half uurtje is de hemel stralend blauw en de wind is gaan liggen. We hebben dus een prachtige dag in Wellington gehad.
Wij hadden in onze wijsheid besloten dat we met de camper naar het centrum zouden rijden en daar een parkeerplek zouden gaan zoeken.
We besloten het adres van de Countdown ( supermarkt) die het dichtst bij het centrum zou liggen op te zoeken en daar te gaan parkeren omdat die in de regel grote parkeerplaatsen hebben. We zien er eentje op Google maps,die op Cable road ligt en dat is midden in het centrum. Je voelt hem al aankomen, die Cable Road is net zo iets als de Ginninkenstraat in Breda, stel,je voor dat je daar loopt en dat er een idioot met een camper die winkelstraat in komt rijden, die bestaan dus echt hoor want dat zijn wij.
Goed wij dus dwars door het centrum heen op zoek naar een plaatsje, Jacqueline wat mensen aangehouden en de weg gevraagd ( kletst aardig wat Engels tegenwoordig ) en uiteindelijk prima plek op loopafstand Centrum gevonden. Heerlijk weer geworden besluiten we eerst de cable tram te gaan pakken, de berg op. Ik had dus gelezen dat dit te vergekijken was met San Fransisco, nou dat is het niet, het is hooguit 400 mtr lang.
Wel hadden we  door het mooie weer een prachtig uitzicht over de stad.
Vervolgens zijn we door de stad gaan zwalken, mooie plekjes geschoten naar het Nationale Museum Te Papa geweest. Het museum, voor iedereen vrij toegankelijk en prachtig opgezet. Hier leren de Nieuwzeelanders en hun gasten hoe de natuur op hun eilanden in elkaar zit, wat de geschiednis daarvan is en hoe de aarde in elkaar zit. Dit om simpel aan iedereen uit leggen wat er nu gebeurd bij een vulkaan uitbarsting. Daarnaast veel uitleg over aardbevingen, de gevolgen, hoe te handelen bij een beving en een Tsunami. Er is zelfs een soort van artractie waarbij je in een huis gaat en er een aardbeving wordt nagebootst. Ook de cultuur en oospronkelijke bewoners de Mauori komen ruimschoots aan bod.
Het cenrtum van Wellington is prachtig en zoals momenteel bij elke havenplaats ter wereld het geval is worden de oude dock's en pakhuizen vervangen door winkeltjes, horeca en appartementen. Dat het centrum prachtig is heeft natuurlijk ook te maken met de aardbevingen die deze Stad al heeft moeten verwerken.
Mooie dag gehad en morgen een lange trip naar ons eerste nationale park hier op het Noordereiland. Zitten nu buiten in de zon, hadden we vanochtend niet gedacht.

1. Marion:
    19 januari 2017
    Zo zie je maar, niets is veranderlijker dan het weer. Blijkt dat spreekwoorden en gezegdes toch vaak gelijk hebben.
    Weer eens iets anders e, de echte toerist uithangen met de camper door een drukke winkelstraat, lachen! Je zult best een glimlach veroorzaakt hebben op het gezicht van andere mensen maar meer waarwchijnlijk hier en daar en benoorlijke vloek! Kan het jullie schelen, ik heb hier een heel grote glimlach van gekregen!
    lijkt me overigens een heel interresang museum, zeker als het ook over de maori's gaat want per slot vqn rekening zijn dat toch de echte eerste inwoners he.
    Geniet van de reis en we horen en zien het volgende verhaal.
    Iefe marion xx
  2. Bep:
    19 januari 2017
    Ik sluit mij bij Marion aan , ook ik kreeg een glimlach en zag het al helemaal voor me . Zo zie je maar weer waar je ook zelf in kunt belanden ! Mooie gebouwen in Wellington zeg . Prachtige kiekjes en weer heel wat geschiedenis rijker . Hopelijke is jullie komende nacht wat rustiger geweest .
    Liefs H&B