Bay of Islands en naar huis

2 februari 2017 - Pahia, Nieuw-Zeeland

Bay of Island en weer naar huis....
Zoals beloofd tegen het einde van de rit een afsluitend overzichtje van deze laatste paar dagen. De eerste dagen hebben we besteed aan gewoon lekker luieren en genieten van de zon. Men heeft het hier over een subtropisch klimaat en dat klopt vrij redelijk met dien verstande dat je in de regel in subtropische omgevingen ook warme oceanen of baaien hebt en die zijn er hier niet. Het water is redelijk koud en dat betekend dat als de wind over dat water komt die dus gewoon koud is. Zolang de zon schijnt prima, daarna wordt het anders. Zwoele avonden en nachten kennen we hier dus niet. Prima slaap weer dus.
We hebben de omgeving dus na die eerste paar dagen een beetje verkend. Je kunt hier mooie  wandelingen maken naar onde andere het Waitangi Treaty house, leuke wandeling langs het water over een lange brug naar een soort van schiereiland. Dit is overigens een beroemde plek hier in NZ omdat hier vroeger een van de belangrijkste verdragen tussen de Engelsen en de Maori stamhoofden is getekend. Waardoor de Maori's ook landrechten kregen en onder bescherming van Britse Kroon kwamen te staan. Ook staat hier in Pahia de oudste Nordfolkden van NZ, heb ik even een foto van gemaakt is een gigantische kerstboom, als je die moet optuigen heb je wel een paar ballen nodig om over de lichtjes maar te zwijgen. Pahia is overigens de voornaamste plaats in de Bay of Islands en de bakermat van het huidige NZ. Deze kuststrook van ruim 800 km lang, kent 144 eilanden en hier vestigden zich destijds de eerste Europese kolonisten. De Britse kapitein James Cook ontdekte deze beschutte baai in 1769 en de naam Bay of Islands is afkomstig van hem. Er liggen 8 grote eilanden en talloze kleinere waarvan sommige particulier bezit zijn. Een ervan is te koop met een aardig optrekje voor pakweg 6,5 miljoen NZ dollar en dat is zo rond de 4,5 miljoen Euro.
Verder werd hier in Pahia ooit de eerste missiepost gesticht en in 1826 bouwden missionarissen hier het eerste in NZ gebouwde zeewaardige schip.
Kortom veel geschiedenis hier, we hebben ook nog getracht wat andere kustwandelingen te maken maar we zijn uitgewandeld, we hebben de afgelopen weken ook al zo rond de 450 km onder onze zolen doorlaten gaan. In australie hebben we 1500 km gereden en een binnenlandse vlucht van zo rond de 1000 km en in NZ hebben we in totaal zo rond de 4000km gereden. Hier in het stadje was elke dag wel iets te doen en een van die dingen was een tourtocht met oldtimers maar dan echte oldtimers, heb deze op de foto gezet en een paar van deze juweeltjes komen op de blog. Vandaag zijn we nog geweest in het plaatsje Kerikeri ook een plaatsje met veel historie, ene Domininee Marsend heeft hier in 1819 de eerste wijngaard van NZ aangepland en tegenwoordig wordt er op de vulkanische grond hier in dit subtropische klimaat veel citrusfruit en Avocado's verbouwd. We zijn erdoor we hebben het gehad het was prachtig en geweldig om mee te mogen maken. Een voorrecht heb ik dit al eens eerder genoemd want dat is het als je dit soort reizen kunt en mag maken. Morgen denken wij nog even naar Whangarei te gaan, het is hier morgen bewolkt naar het schijnt. Dan zaterdag om 0.400 uur uit de veren om op tijd in Auckland te zijn voor onze vluchten terug naar Nederland waar we Zondagmorgen rond de klok van 9.00 uur zullen landen. We hebben genoten, maar het is ook genoeg geweest. We zijn blij weer terug te kunnen naar onze kinderen, kleinkinderen, vrienden en familie. Dank alle volgers van deze reis voor hun aandacht en lieve antwoorden en aanvullingen op onze reis, dat zijn de sierraden in het boek dat we hiervan weer gaan laten maken.
Tot slot zeggen wij: leef het leven, want de afgelopen jaren hebben we kunnen meemaken hoe snel mensen van ons weggenomen kunnen worden en dat geldt voor ons allemaal. Tijdens deze laatste dagen van onze vakantie kregen we weer een melding van het overlijden van een veel te jonge man die ploseling uit het leven werd gerukt.
Liefs van ons uit nu nog NZ en gauw tot ziens in Nederland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jules & Claudia:
    2 februari 2017
    Goeie reis terug en tot gauw!
  2. Jeroen:
    2 februari 2017
    Mooi gesproken pa! Met veel plezier alles gelezen. Fijn dat jullie er zondag weer zijn. Goede reis en tot snel!
  3. Thea:
    2 februari 2017
    Blij dat jullie zo genoten hebben. Maar er is een tiet van gaan en een tiet van terugkomen. Dus op naar een veilige terugreis.
  4. Golande:
    Tot gauw! Goede reis!
  5. Annelies:
    2 februari 2017
    Goeie reis en veilige terugkomst weer in Nederland. Tot snel!!
  6. Nicole:
    Lieve Jacqueline en Kees,
    Fijn dat jullie genoten hebben, maar zeker ook fijn dat we elkaar snel weer zien.

Goede reis terug! X
  7. Nellie Antonius:
    2 februari 2017
    Het is mooi geweest zo mis jullie! Dus tot binnenkort dikke kus nelly
  8. Gerrit:
    2 februari 2017
    Fantastische reis, geweldige verhalen, veel opgestoken. Goede reis en tot ziens
  9. Bep:
    2 februari 2017
    Een mooi slot van jullie fantastisch reis , prachtig omschreven een genot om jullie te volgen. Het is mooi geweest en ook wij kijken weer naar jullie uit . Geniet nog even en verder goede reis en zijn we met zijn allen blij als jullie de Hollandse grond raken .
    Liefs Bep
  10. Kees Verhagen:
    2 februari 2017
    Zo, aan alles komt een einde zelfs aan een mooie vakantie. Bedankt voor de mooie reisverslagen, we zullen ze missen. Een voorspoedige en goede reis terug. Pas goed op jullie zelf.
  11. Gerrit Tini.:
    2 februari 2017
    Wat hebben jullie ons laten meegenieten en laten zien van de reis!! Goede vlucht terug en welkom thuis!
  12. Loek:
    2 februari 2017
    Inderdaad is het een voorrecht zon reis te mogen maken en zeker van al het natuurschoon te genieten
    Wij hebben de ervaringen met veel plezier gelezen en op deze manier ook een beetje mee kunnen.beleven
    Maar zijn ook blij dat jullie weer heel en gezond terug komen
    Welkom in het toch goede nederland en goede reis
    Gr jose en loek