TE IKA MAUI

18 januari 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Camperdag 15 TE IKA MAUI
Van Zuider naar Noordereiland.
Hallo allemaal, terwijl ik dit zit te schrijven stormt het buiten, het waait als een gek en het regent. We zitten binnen met de lampjes aan.
Dit is tegelijkertijd een voorbeeld van het weer waar Wellington voor bekend staat. Het kan zo maar omslaan en dan kan de trip met de ferry een hele beroerde worden door de wilde zee en de hoge golven. Dat hebben we dus gelukkig net niet gehad.
We zijn vanmorgen opgestaan met een half zonnetje en een redelijk windje en dat is zo gebleven ook tijdens de overtocht.
De ferry zien lossen en laden is altijd iets bijzonders en bij deze ferry helemaal want daar zit onder andere een raildeck in en dat wil zeggen dat met een locomotief de wagons met lading er in en er weer uit worden getrokken. Nog nooit eerder gezien. Verder is het weer knap om te zien hoe snel er gelost en weer geladen wordt. Op de bijgaande foto's een foto met de route. Nou die route was fantastisch het eerste uur ging in zijn geheel door een van de Marlborough Sounds fiords, en wel de Queen Charlotte Sound, heb weer een bak foto's gemaakt en jullie krijgen een selectie.
Daarna ruim anderhalf uur op volle zee en dan komt TE IKA MAULI in zicht of wel het Noordereiland en in het bijzonder de stad Wellington. De politieke hoofdstad van NZ. Cook strait  of wel de zee tussen de beide eilanden staat bekend als een van de gevaarlijkste wateren ter wereld. Wellington lijkt een beetje op San Francisco, beide steden liggen in een actieve aardbeving zone, beide liggen op een prachtige plek aan zee en hebben een zonnig maar vrij koel klimaat. Aardbevingen zijn niet het enige probleem van Wellington, de stad wordt ook regelmatig getroffen door zware stormen en staat er een kille snijdende wind. De overtocht dus met mazzel gemaakt, aangemeld, boodschappen gedaan en inmiddels op onze plek. Ben bezig met de route voor vrijdag, dan gaan we richting het vulkanische gedeelte en dat vereist wat voorbereiding. Ondertussen schommelt de camper als een gek, zo hard waait het hier..

1. Inge:
    18 januari 2017
    Fijn dat jullie er weer zijn. Super mooi daar!
  2. Marion:
    18 januari 2017
    Gelukkig dat de overtocht meegevallen is, maar als je zeebenen hebt dan kun je ook die wind wel hebben en aan de foto van Kees de Schipper te zien heeft hij wel zeebenen.
    lijkt me inderdaad heel apart om te zien dat de wagons er gewoon uitgetrokken worden door een locomotief. Sowieso al bijzonder omdat er treinwagons op gaan. Nou dat heb je bij de oversteek naar Engeland echt niet, alhoewel ik ook dat nog steeds bijzonder vindt.
    Wellington ziet er inderdaad uit als een grote stad, veel te verkennen? of toch liever de natuur weer in?
    we horen en zien het allemaal wel, groetjes vanuit een nog steeds koud landje. xx
  3. Bep:
    18 januari 2017
    Wat een ervaring weer en geslukkig is die storm jullie bespaard gebleven. Prachtige foto's en wonderlijk zoals Kees beschrijft hoe alles zo die Ferry in uit gaat .
    Jullie zien er goed uit , geniet ze verder.
  4. Gerrit Tini.:
    18 januari 2017
    En nu het noordereiland ontdekken!
  5. Kees Verhagen:
    18 januari 2017
    Welkom op het Noordereiland zou ik haast zeggen.
    Het eiland van vulkanen, geisers, meren, Maori's,
    Walvissen maar ook van tropische stranden en een
    schitterend landschap. Het is wel bijzonder jammer dat
    het weer op het moment nog niet meezit In Wellington moet
    je zeker niet vergeten het Parlementsgebouw te gaan bezoeken dat
    i.v.m. aardbevingsgevaar op veren is gebouwd. Ook het Te Papa
    Tongararewa, Museum of New Zealand zou ik zeker niet overslaan.
    Hier kun je met de schatten van het land, en de Maori's kennis maken
    en een aardbeving ondergaan in het aardbevingshuis !!
    Kees en Jacqueline heel veel plezier op het vervolg van jullie reis,
  6. Jeroen:
    18 januari 2017
    Veel plezier bij het laatste deel van jullie reis. En ik zou alles doen wat Kees en Marianne zeggen, klinkt voor mij fantastisch! Geniet ze!