Van Wellington naar Tongariro National Park

20 januari 2017 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Camperdag 17
Van Wellington naar Tongariro National Park
Chateau Park Lodge
Hi allemaal, vanochtend zijn we na alweer een erg regenachtige nacht rond een uur of 8 vertrokken richting Tongariro National Park. Hier is het de bedoeling dat we de Tongariro Crossing gaan lopen. Daar over later meer.
Als eerste dus vanmorgen vertrokken, foute afslag genomen, weer helemaal terug en uiteindelijk de goede weg op. Het was al snel duidelijk dat de wegen op het Noordereiland beter zijn dan op het Zuidereiland. We gingen snel over de state highway no 1, zo snel dat we een tussenstop in hebben gelast in Palmerston North, leuke plaats even rond gesnuffeld en natuurlijk Jose, onze dagelijkse cappucinno met een zoete begeleiding. En jongens het is koud, niet te vergelijken met Nederland op dit moment maar het is hier zomer en het is 11 graden. Goed wij weer op pad richting het Nationale Park en ik had bij de routes die we hadden uitgestippeld een paar mogelijke stops en bekijkplaatsen aangegeven. Een daar van was in de buurt van het plaatsje Taihape waar in de buurt de snelstromende rivier Rangitikei loopt. In de buurt van dit woeste gebied loopt ook de Mokai Gravity Canyon. Daar loopt een brug over en vanaf deze brug kun je dus Bungeejumpen, de langste sprong vanaf een brug in NZ. Nee, dat heb ik niet gedaan hoor en gaan we ook niet doen. We gaan gewoon even kijken.
Wij komen dus in de buurt van Taihape, zien de borden en gaan die volgen, werd een mooie route met als uiteindelijke appotheose de brug waar vanaf gesprongen zou worden. Parkeerplaats dicht ! Geen bungeejumpers, weg loopt dood dus omdraaien geblazen. Dat viel dus tegen, wat niet tegenviel is het uitzicht vanaf de brug, prachtig om te zien...... goed wij dus diezelfde weg weer terug en meerdere keren gestopt voor mooie vergezichten.
Het rijden gaat geweldig snel en makkelijk vandaag, als dat de verdere trent gaat worden, helemaal top. Wij komen dus aan bij de Lodge in het Nationale Park, regelen onze plek, en bespreken ons transport van en naar de Tongariro Crossing. Hebben informatie gevraagd bij de receptie en de eigenaresse hier zegt dat het zwaar zal zijn en bovendien koud ( het vriest 4 graden) en tegen de avond gaat het regenen!
Ook hier klaagt men over de koude zomer...
Enfin het begint een beetje te kriebelen en de twijfel slaat toe bovendien zegt ze dat het geen 16 km is maar bijna 20!
Ondertussen is de zon gaan schijnen en zijn de toppen van de ons omringende vulkanen zichtbaar geworden, wat een plaatjes, die gaan we delen met jullie.
Dan komt er een Duits stelletje terug dat de tocht vandaag gemaakt heeft, jaartje of dertig. Stonden voor ons bij de Ferry in Picton. Ik er naar toe en gevraagd, antwoord : het was koud en het was zwaar, voor mij was het OK zegt hij maar voor mijn vriendin was het afzien..
Dat deed de deur dicht, ik heb dit met Jacqueline besproken en dat gaan we dus niet doen, we gaan het niet opzoeken, moet wel leuk blijven.
Ondertussen is er ook een ander stel terug gekomen en dat zijn Nederlanders, die gaan morgen wel de crossing doen, maar hebben vandaag de andere vulkaan bezocht waar je met stoeltjesliften omhoog kunt en prachtige uitzichten hebt. Daarnaast kun je daar in de omgeving verschillende kleinere wandelingen maken en da's ook prima toch.
Jullie horen morgen verder.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerrit Tini.:
    20 januari 2017
    Ook hier is het koud hoor. Groot gelijk niet opzoeken. Prachtige natuur en hopelijk blijven de wegen zo goed.
  2. Marion:
    20 januari 2017
    Ja, dat wij het koud hebben is normaal he. Wij hebben winter en eerlijk gezegd vind ik het alleen maar fijn dat het vriest. Liever dat dan de hele dag regen.
    Gelijk hebben jullie dat je het niet op gaat zoeken, moet inderdaad leuk blijven en als je dan hoort dat het met de stoeltjeslift ook de moeite is waarom niet. Kun je ook wandelen en heb je en gewandeld en mooie uitzichten en een lekker kabelreisje gehad.
    prachtige foto's van de vulkanen. Voor ons (althans voor mij) zijn de foto's echt apart omdat je helemaal niet in de gaten hebt hoe Nieuw Zeeland er werkelijk uitziet.
    geniet en tot volgend verhaal. Marion xx
  3. Golande:
    20 januari 2017
    Prachtig gebied zeg, met die vulkaan! En toch maar met de stoeltjeslift gegaan! Zou ik ook doen hoor!
  4. Kees Verhagen:
    20 januari 2017
    Jammer dat je de Tongario Crossing niet kunt lopen.
    Hij is echt zwaar te noemen en gaat steeds omhoog.
    Wij hebben het wel gedaan op 8 februari, maar we
    hebben hem ook niet uitgelopen helaas. Onderweg bijna
    de hele dag lopend over scherpe lava met ook veel vulkaanas,
    de vulkaan werkt nog regelmatig,, wordt het steeds warmer.
    Plotseling gaat de lucht open.... en in geen tijd wordt het
    40 graden C. Nergens schaduw, geen bomen. We hebben drie kwart
    van de route gelopen. Teruggegaan en s 'avonds "aangebrand" thuisgekomen.
    Maar..... De omgeving leent zich prima voor een schitterende
    helicoptervlucht. Succes en geniet ervan.