Tongariro National Park

21 januari 2017 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Camperdag 18
Tongariro National Park.
Jullie zullen wel denken wat zit die man nu allemaal te zeuren, als je echter in de zomer naar NZ gaat en je verwacht temperaturen van rond de 20 graden in de bergen en 25 aan de kust en het is dan in de nacht rond het vriespunt, dan valt dat dus tegen. Het was dus gewoon koud vannacht, kacheltje aan dus.
Vroeg wakker, was half bewolkt, dus ontbijtje en op pad naar het Tongariro informatie centrum in Whapakka Village, dat is de entree naar een groot ski gebied op de flanken van de vulkanen waarvan jullie de eerste plaatjes gisteren hebben gezien. Wij dus de informatie opgehaald, je kunt met de stoeltjes liften naar 2300 mtr en daar nog een wandeling maken van een uurtje of 2.
Wij dus vanuit het centrum met de Camper naar het punt waar de liften zijn op zo rond de 2000 mtr. De weg er naar toe was al heel bijzonder omdat je een skigebied binnen gaat wat geheel vulkanisch is, geen alpenweides maar grillige en geheimzinnige formaties van lava en allerlei andere soorten gesteente.
Aangekomen bij de liften kleden wij ons warm aan voorzover dat gaat met zomerkleding aangevuld met wat hier aangekochte vesten en gaan naar boven. Valt best mee en weer een prachtig onheilspellend uitzicht wordt ons voorgetoverd .Uiteindelijk komen we boven aan en wil Jacqueline de wandeling eerst maken voordat we een Capucinno gaan scoren. Binnen gevraagd waar de markering zou zijn van die " track" en wij werden gewezen op wat in de rotsen aangebrachte houten paaltjes. Er lag flink wat sneeuw, was recent wat gevallen en ook niet aan het smelten, weet je meteen hoe fris het boven was. Jacqueline het "pad" op over de sneeuw en ik er achteraan met mijn bedenkingen. Even later stop ik er gewoon mee, ik vind dit helemaal niks en poepie link. Jacqueline ziet alleen maar de mooie dingen en wil dan meer zien. Ik ben denk ik wat voorzichtiger geworden sinds de Azoren. Wij gaan dus terug en aan de Capucinno, terwijl we zitten te wachten op het terras buiten zien we de zon achter de wolken verdwijnen en in no time is de top in mist gehuld...
Goed even gezeten en met ontzag gekeken naar de omgeving en de bevestiging dat we snappen dat dit landschap was gekozen om voor de lord of the Rings Mordor uit te beelden.
Daarna de lift weer naar beneden genomen, was heel koud in de lift, hadden nu de wind tegen en de zon was inmiddels weg. Toen we beneden waren nog even rond gesnuffeld, mooie en voor ons onbekende bloemetjes op de plaat gezet en even een broodje gemaakt in de camper.
Daarna weer naar beneden en we hadden inmiddels besloten om naar Turangi te rijden, kmtje of 45 van ons vandaan. Daar zou een riverwalk mogelijk zijn en zouden we ook nog  wat boodschappen kunnen doen.
Zo gezegd zo gedaan en wij dus dwars door het park heen gereden, prachtige vergezichten en bijzondere beplanting gezien.Wij komen bij de afslag naar Turangi en zien een bordje Hot Wells ( hete bronnen) en wij dus links af.
Komen we bij een prachtig geothermisch gebied met een afgezette wandeling door deze bijzondere omgeving. Hete modder poelen, kokende plassen en riviertjes stomende aardspleeten het was er allemaal.
Bij dit gebied wat van de oorspronkelijke bewoners de Maori's is, hebben ze een thermaalbad "resort" gemaakt met public zwembad met water van rond de 38 graden en prive zwembadjes met nog heter water, want dat hebben wij gemerkt.
Wat was dit heet, maar wel lekker. Na een kleine 20 minuten helemaal gaar en buiten even bij zitten komen. Daar was het zo rond de 19 graden, wij zitten echter met de camper op 850 mtr hoogte dus dat scheelt ook wel een beetje. Dat klopt ook wel want inmiddels ( het is hier nu kwart voor zes in de avond), hebben wij de kachel weer aan. Nog een koude nacht te gaan en dan gaan we richting aangenamere temperaturen. We zijn echter wel blij dat we dit hebben gezien, want dit is een mooi stukje NZ. Enfin toch een leuke dag gehad..... morgen via Taupo richting Roturua en onderweg wat bijzondere geothermische zaken bekijken, ruiken en voelen.

1. Marion:
    21 januari 2017
    Jeetje wat een ongelooflijke schoonheid heeft NZ te bieden!Onvoorstelbaar mooie foto's.
    Het is wel jammer, balen, dat het weer zo koud is maar het doet niets af aan de schoonheid van de foto's. Sterker nog, ikzelf vind ze misschien nog mysterieuzer dan met een zonnetje erbij. Geweldig hoor en complimenten aan de fotograaf.
    Was genieten natuurlijk in het hete water. even terug met de gedachten naar de eigen jacuzzi?
    En klautergeit Jacqueline, denk wel een beetje aan jezelf, goed dat je bok Kees bij hebt die je wat af kan remmen!!
    Kleine update van Nederland. De eerste marathon op natuurijs is verreden. zal ook meteen de laatste zijn want vanaf vandaag gaat het flink dooien en tuurlijk regenen.
    Verder is het toch wel rustig in ons kikkerlandje dus weinig te melden.
    Fijn dat je de warmte op gaat zoeken, kun je even door en door warm worden en kun je er weer tegenaan. Geniet en doe voorzichtig. Liefs Marion xx
  2. Jules&Claudia:
    21 januari 2017
    Komt met wat hobbels en obstakels toch helemaal goed daar in Nieuw Zeeland.
    Begin wel het bakkie koffie en kwatsen te missen op de zaterdag ochtend !!
    Gisteren even naar Benthe geweest.. Alles helemaal goed !! Houdoe
  3. Bep:
    21 januari 2017
    Tjonge jonge wat een verhaal weer, jullie kunnen in iedergeval niet zeggen dat jullie reis niet gevarieerd is . Wat een schoonheid aan natuur en wat een temperatuur verschillen ! Prachtig allemaal !
  4. Gerrit Tini.:
    23 januari 2017
    Wat een prachtige natuur zien jullie steeds en ook wij kunnen daar van mee genieten.