NIEUW ZEELAND TOER EEN BEETJE VERANDERD

18 november 2016 - Tilburg, Nederland

Hallo allemaal, zoals iedereen heeft kunnen zien en of lezen is recentelijk een aardbeving geweest in NZ die daar de boel aardig heeft opgeschut. We hebben daar onze route moeten aanpassen en de plaats Kaikoura van onze route moeten halen omdat we daar door aardverschuivingen niet kunnen komen. Dat is wel jammer want die plek staat bekend om zijn whale watch excursies. Schijnt een van die plaatsen op de wereld te zijn waar je een redelijke kans hebt die geweldige beesten te kunnen spotten. Enfin we hebben de route aangepast en gaan nu dwars door het Abel Tasman nationaal park heen. We hebben al van verschillende mensen gehoord dat dat geen straf is want het natuurschoon daar schijnt ook prachtig te zijn. Als we daar zijn en aan onze reis zijn begonnen kunnen we overigens altijd nog informatie inwinnen over de toestand in Kaikoura en alsnog besluiten die kant op te gaan. We reizen tenslotte in een camper rond en zijn dus flexibel. Voorlopig houden we het op de nieuwe route.

Ik zal een route plaatsen dan hebben jullie een beetje een idee, en die ziet er voor Nieuw Zeeland als volgt uit :

Christchurch, waar we een dag zullen blijven als we aankomen vanuit Sydney op 3 jan 2017, de volgende dag onze camper ophalen en op weg naar Twizel, vandaaruit gaan we verder richting Dunedin waar we in de buurt komen van de woonplaats van mijn neef Jan ( John) die ik minstens 35 jaar niet gezien heb en daar proberen we even aan te "wippen". Van Dunedin gaan we richting Manapouri en Te Anau, het fjorden gebied van NZ, daar gaan we een " cruise" maken op Doubtful Sound. Vervolgens richting Queenstown en vervolgens naar de Franz Jozef Glacier waar we iets bijzonders gaan doen maar dat horen jullie tegen die tijd wel. De reis wordt daarna voortgezet richting Hokitika, Punakaiki en we komen dan uit in het Abel Tasman nationaal park. Daar dwalen we een paar dagen rond en vervolgens gaan we via Blenheim naar Picton waar we de oversteek zullen gaan maken. Daar horen jullie tegen die tijd wel wat meer over.

H

1. Kees Verhagen:
    Hoi Kees en Jacqueline,
    Jammer jullie route te moeten wijzigen, dat is nooit leuk, maar in Australië is de kans heel groot dat je door bosbranden dat nogmaals moet doen.
    Wat walvis spotten betreft heb je op het Noorder eiland nog kansen genoeg.
    Boven Ackland bij Cape Maria van Diemen zijn walvissen genoeg en... mooie golfbanen.
    Als je in Dunedin bent en je bent daar naar je neef aan het zoeken.. niet vergeten
    even het station binnen te bezoeken, het is heel bijzonder. Prachtig.
    Het Abel Tasmanpark is zeldzaam mooi. Het is een regenwoud.
    Een van de bekendste wandelingen is de Abel Tasman Coastal Track. Goede berg- of wandelschoenen aantrekken en op tijd op weg gaan. 's Morgens is het schitterend in het woud. De track is goed te doen. Een uurtje of zeven wandelen maar.. je hebt ook wat !
    Nu maar wachten tot je eindelijk kunt gaan...
    groetjes,
    Kees.
  2. Kees:
    Beste Kees,
    Dank je wel voor de informatie en inderdaad we zijn aan het aftellen. Als je nog meer must do's hebt voor ons aarzel dan niet deze te mailen naar ons.
    We houden jullie op de hoogte.
    Groeten,
    Kees en natuurlijk ook van Jacqueline
  3. Marion:
    18 november 2016
    echt jammer dat jullie de reis moeten omzetten, maar als ik de reactie van de heer Kees Verhagen lees heb je toch nog veel kans om walvissen te spotten.
    laten we hopen dat het allemaal goed komt en jullie ons prachtige foto's kunnen sturen van die machtig mooie beesten.
  4. Gerrit Tini.:
    Hoi Kees en jacqueline,

Dat dachten wij al en het is niet anders. Maar door de tips van Kees V is er voor jullie nog genoeg te zien. Wij kijken uit naar jullie reisverslag en kunnen op die manier mooi meegenieten.

Groetjes van Tini en Gerrit.
  5. Bep:
    18 november 2016
    Tja das echt jammer maar als ik voorgaande reacties lees krijgen jullie zeker nog andere mogelijkheden om jullie wensjes te kunnen zien te mogen ervaren in NZ . Er komen vast velen mooie intense momenten op jullie pad. Ook al is de koers wat veranderd.
    Wij kijken er ook naar uit om jullie bevindingen te volgen.
    Liefs H&B
  6. Inge:
    18 november 2016
    Het wordt hoe dan ook bijzonder! Aftellen maar, al zal het voor ons raar zijn jullie zooo lang niet te zien.