Van Makarora naar Fox Glaciers

11 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Camperdag 8
Van Makarora naar de Fox Glacier,
Terwijl ik dit zit te schrijven giet het er buiten uit. Het regent hier echt emmers vol.
Je krijgt dit verhaal ook vandaag tegelijkertijd met dat van gisteren, simpelweg omdat we even helemaal niet in the air waren.
Vanochtend in alle rust even ontbeten, water bijgevuld en wat andere noodzakelijk werkzaamheden verricht. Het was halfbewolkt maar in de richting van de  Haast Pass hingen donkere wolken te wachten op ons.
Wij opweg en na een km of 10 zouden we de Haast Pass hebben, in een poep en een zucht waar we daar over heen, dit zegt alles over de weg die we gisteren hebben gereden. Wat ons vandaag hinderde was het feit dat vanaf het moment dat we de pas over waren het regende als een gek. De pas naar beneden was overigens redelijk zwaar ook al omdat het zo hard regende.
Dit gedeelte is niet voor niets het natste gedeelte van NZ, het regent hier ongeveer 5 mtr water per jaar ( 5000 ml per vierkante meter) en da's heel veel. Mag een wonder zijn als je een droge dag hebt hier!
Gestopt in Haast voor een kopje Cappucinno en het plaatsje heeft zijn naam mee, als je daar bent heb je haast om er weg te komen. Wat een deprimerende plek ( komt natuurlijk ook door de regen) Verder langs de Westkust richting de Fox en Franz Jozef gletsjers want dat is ons doel.
Wij komen aan in Fox Glaciers, plaatsje genoemd naar de gletsjer hier en die is weer genoemd naar de man die hem heeft ontdekt en in kaart gebracht.
Wij melden ons aan bij Fox Glaciers Guided tours waar we onze heli vlucht naar de gletsjer hebben geboekt. Worden we niet vrolijk van. Het meisje dat ons te woord staat verteld ons dat het sinds de kerst rotweer is en dat ze hier in ieder geval de zomer nog niet hebben gezien. Ook voor vandaag zijn alle vluchten afgelast. Ook voor morgen is ze niet optimistisch, maar dat zien we morgen wel. Vervolgens zijn we naar onze nieuwe camping plek gegaan waar we heel vriendelijk werden ontvangen. Wij hebben toen nog " even " Een wandeling gemaakt naar de Fox Glacier, je kunt dan op ongeveer 450 mtr afstand komen. Zou makkelijk zijn, nou dat was het niet, wel mooi, en nat want het begon echt te gieten... enfin zeiknat boven gekomen en weer nat tot op de huid terug bij de Camper. Plaatsje opgezocht, gedouched, wasje aan, droger aan en hopen dat het morgen beter is, klaart nu op hier....oh ja, we zijn lid geworden van de top 10 campingsites hier, krijg je korting en nig wat andere voordeeltjes. Kortom levert wat op, onder andere een gratis Hot Tub threatment.... gaan we zometeen ff doen....

1. Nicole:
    11 januari 2017
    Wauw....!!! Wat ziet het er allemaal, ondanks de regen, ontzettend mooi uit.
    Echt super om jullie verhalen te lezen.
    Geniet ze!!
    X Nicole
  2. Marion:
    Ha luitjes.
    Ik kan me voorstellen dat de meren en bergen echt niet gaan vervelen! het is prachtig allemaal maar wel jammer dat het weer niet mee wil werken.
    als je over het natste gedeelte van NZ schrijft neem ik aan dat je er rekening mee gehouden hebt dat het wat kon regenen maar emmers vol da's andere koek.
    Balen dat de helicoptervlucht nog niet kon. ik zal duimen dat jullie morgen kunnen gaan, zien wij mooie plaatjes en krijgen een mooi verhaal.
    Had Jacqueline gespot dat je lid kon worden en voordeeltjes krijgt??? want ja, Jacqueline heeft daar een neus voor. Geniet van de hot tub treatment, kun je ook een beetje aan thuis denken! Liefs Marion xx
  3. Golande:
    11 januari 2017
    Gossie wat een regen, erg jammer, maar dan maar tussen de druppeltjes doorkijken naar alle moois om je heen! En inderdaad Marion, is echt iets voor Jaqueline om naar voordeel uit te kijken! Zou mij niet lukken!
  4. Gerrit Tini.:
    11 januari 2017
    Wat is het fijn rijden daar ondanks de regen!! Zoals wij dat zien op de foto,s rijden jullie vaak als enige op die wegen. Geniet geniet.
  5. Danielle Noot:
    Hoi,
    Wat een gave foto's weer! Hier is het vandaag ook niet droog gebleven dus liever in NZ vertoeven dan in NL! Hopelijk kan de heli-vlucht morgen doorgaan en nog een fijne tijd samen.
  6. Jules&Claudia:
    11 januari 2017
    Dan zal ik ook maar niet over de regen beginnen...
    Een warm bakkie koffie doet veel.
  7. Inge:
    11 januari 2017
    Hoop dat jullie snel de lucht in mogen daar! En tja van voor voordeeltjes zijn overal:) relax ze!
  8. Bep:
    12 januari 2017
    Jammer van al die nattigheid maar des ondanks mooi en avontuurlijk . Kiekjes spreken voor zich . Prachtig allemaal . Wij duimen dat de helicopter vlucht door kan gaan voor jullie ☘️☘️