Van Fox Glaciers naar Westport

12 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Camperdag 9
Van Fox Glaciers naar Westport
Hi, jullie snappen hem al denk ik, we hebben niet gevlogen en zijn dus niet voor een tocht op de Fox Glacier geweest. Deceptie...
Afgelopen nacht heeft het hier uren aan een stuk geregend en niet zo'n heel klein beetje, ik had het van de week over emmers vol, maar vannacht waren het jacuzzi's vol... Toen we vanmorgen wakker werden was het weer grauw en mistig en toen ik even op onderzoek uitging bleek dat het motregende.
Gisteren hadden we al besloten dat indien er niet gevlogen zou worden we niet langer zouden blijven zonder de garantie van een minimaal halfbewolkte hemel. Zonder zonlicht is zo'n gletsjer gewoon niet mooi. Goed ik vanmorgen dus meteen de smoor in en zei tegen Jacquelinne, wat denk je ervan dat als we niet vliegen we er eens vandoor gaan en richting de zon gaan rijden. Het heeft geen zin om hier vandaag te blijven rond te lopen in de regen en alles weer kletsnat te maken als je bij voorbaat al weet dat morgen voor 90% ook niet door zal gaan. Zo gezegd, zo gedaan, wij melden ons bij het Glacier Centrum om 8.15 uur, geen vluchten vandaag en 5 minuten later waren we onderweg met een goedkeurende blik van het aardige meisje dat ons gisteren hier ook al had geholpen.
We hebben de route uitgezet om vandaag in ieder geval Westport te halen, is een dikke 300 km en dus een uurtje of 6 sturen.
Onze eerste stop was Franz Josef Glacier, vanuit Fox een halfuurtje volgens de mensen hier, nou dat waren 2 mooie afdalingen en stijgingen van heb ik jou daar. in Franz Jozef aangekomen was het er ook gewoon nat en koud en druk met teleurgestelde mensen.
Wij dus snel verder en via Lake Mapourika, Whattaroa en HariHari over de 6 verder richting Greymouth. Vervolgens na een paar uurtjes gestop in het plaatsje Ross dat gefloreerd heeft als zo vele plaatsjes ten tijde van de goudkoorts hier. Gestopt bij een cafe uit die tijd, het cafe stuk was gesloten maar heb ik wel op de foto gezet zodat jullie een idee krijgen. Verder was en is de eigenaar of eigenaresse een verzamelaar( ster) van bijzondere dingen.
Kijk maar naar de foto. Na een goed kopje cappucino wij verder naar Greymouth. Daar aangekomen is dit ook een zwaar in depressie verkerend stadje dat in de goede tijd floreerde door de kolenmijnen. Daar is ook een hoge prijs voor betaald, vanaf de opening van de eerste mijn hier tot en met de sluiting in 2010 zijn er ruim 450 mensen omgekomen bij ongevallen.
Staat ook een mooi monument voor in het stadje. Enfin na wat omzwervingen  door Greymouth weer terug naar de Camper om de tocht over de Coastel Road te nemen naar Westport. Via Ruanga en Barrytown kwamen we bij Punakaki dat bekend zou staan om zijn Pancakes en blowholes. De pancakes worden zo genoemd omdat de formaties van doen denken aan versteende stapels pannenkoeken! Nou ja? , door de blowholes spuit het water van de oceaan dat er door heen wordt geperst met kracht omhoog.
Wat was dit een verrassing, ongelofelijk mooi om te zien doen zeker niet onder voor de apostelen in Australie. De hele verdere kustweg naar Westport was een plaatje met vervaarlijke afdalingen en stijgingen. Als je bergen wilt leren rijden moet je hier zijn, wat een avontuur.
Ik vergeet er bijna nog even bij te zeggen dat vanaf Greymouth de zon is gaan schijnen, dat we nu aan de oceaan staan in Westport, we een strandwandeling hebben gemaakt en dadelijk aan de BBQ gaan.
De Teleurstelling van de gletsjer is een beetje voorbij, wel hebben we onderweg verschillenden wegen gehad die overstoomd waren of op het punt stonden.... ook hier zijn de weilanden nat en is het de slechtse zomer sinds 1982.... Hebben wij wat aan.
Morgen naar Nelson......

1. Jeroen:
    12 januari 2017
    Kan me voorstellen dat jullie klaar zijn met die regen ja! Jammer van de Gletcher, maar vanaf nu hopelijk beter weer en genoeg te genieten. X
  2. Inge:
    12 januari 2017
    Balen maar idd niets aan te doen. Hopelijk beter nu! Plaatjes nog altijd mooi...
  3. Marion:
    12 januari 2017
    Ja, als je iets niet kunt voorspellen is het het weer wel! Alleen waarom net nu he. Typisch de slechtste zomer sinds een hele tijd; dat die jullie net uitgekozen heeft om naar NZ te gaan. never mind kop op, smoor weg en gaan met die banaan.
    Wordt uiteindelijk toch beloond want BBQ in de avond, nou dan moet het toch mooi weer zijn. Gelukkig, hebben jullie nu wel heel erg verdiend.
    prachtige foto's weer en nee, ik hoef geen bergen te leren rijden! Marion xx
  4. Golande:
    12 januari 2017
    Groot gelijk, naar de zon!! Dat is het grote voordeel van de camper!! Jammer. Van de helikoptervlucht, maar het zal niet de laatste keer zijn dat jullie op vakantie zijn! Volgende keer dan maar ergens anders!!?? Ik vind de kustweg wel weer geweldig, hou niet zo van meren en bergen! Genieten!!!!!!
  5. Gerrit Tini.:
    13 januari 2017
    Ook dit is weer heel mooi qua natuur oa (Pancakes)