Lake Manapouri & Doubtful Sound

8 januari 2017 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Camperdag 5, Doubtful Sounds Cruise
Hallo allemaal, goed slapen allebei voor de verandering. Vandaag om 8.30 uur uit de veren en op ons gemak het ontbijtje naar binnen gewerkt en de afwas gedaan. Ze komen ons ophalen voor de verandering ( hoef dus niet te rijden vandaag) om te gaan cruisen op Doubtful Sound. Het afhaalpunt is achteraan op de camping 50 meter van onze plek vandaan. We kunnen de bus aan zien komen.
Alles prima geregeld en de instructies waren: goede  warme kleding, regenkleding, goede dichte anti-slib schoenen, een muts, zonnebril, en anti
Sandfly spul ( soort van mug die steken als een gek)
Goed, dus wij op pad met de hele uitrusting en je zult het niet geloven maar de zon begon zowaar te schijnen. De bus ging langs een paar oppikpunten door Te Anau heen, verschillende campings en hotel en motels werden aangedaan. Stoppen we bij een motel, stapt er een hele colonne Nederlanders in de bus. Reis je de halve wereld rond en sta je op een boot in de Fjorden van Nieuw Zeeland met een bataljon Nederlanders !
Het ritje met de bus duurde een halfuurtje en voerde ons naar Manapouri bij de aanlegplaats genaamd Deep Cove. daar stapten we vervolgens op een catamaran die ons over Lake Manapourni zou brengen naar de volgende opstapplaats waar vervolgens weer bussen klaar zouden staan. Lake Marnapouri was fantastisch, we raakten niet uitgekeken op deze reis over dit meer die ook weer ruim een uur duurde. De volgende stop en de bussen die daar klaar stonden brachten ons vervolgens over Wilmot Pass door het daar aanwezige regenwoud naar de volgende opstapplaats.
Deze weg die ons 2 x omhoog en omlaag voerde naar ongeveer 750 meter hoogte en 16 mile lange was ( ongeveer 24 km) is destijds aangelegd om het materiaal aan te voeren voor de energie centrale die gebouwd is in dit stuk van Lake Manapouri. De oprichtster van Real Journey's is destijds begonnen met het organiseren van tochten naar de Doubtful Sound. in die tijd moest je daar wel wat voor over hebben .( 1950-1970). Je kon dan vanuit Lake Manapouri  met een bootje het meer oversteken en dan een tocht van 8 uur maken door het regenwoud naar de fjord. Er was een primitive hut gebouwd met de noodzakelijkste dingen en in deze tour waren dan 2 overnachtingen opgenomen. Je ging met een klein bootje de Doubtful Sound op ( niet altijd leuk) en daarna kon je dus die tocht door het woud weer terug maken.
In die tijd deden zo'n 750 mensen per jaar Doubtful Sounds aan, tegenwoordig zijn er dat 60.000 per jaar.
Dankzij de weg,  gebouwd voor de aanleveringen van de materialen voor de bouw van de elektriciteits centrale , kunnen al deze mensen hier nu betrekkelijk "eenvoudig " komen.
Bij het aanleggen van deze weg en bouwen van de centrale zijn overigens destijds 16 mensen om het leven gekomen. Een leven per mile zeggen ze hier.
Goed toen we in de bussen zaten om over deze weg te gaan werden meteen geconfronteerd met het fenomeen sandfly's , de bussen zaten er vol mee, meteen smeren geblazen dus en er verder ook geen last van gehad. Later hoorden we dat volgens de overlevering de Maori's geloofden dat deze sandfly's er zijn om er voor te zorgen dat de mensen die naar de schoonheid van fjordland komen kijken er niet zullen blijven.... hier hadden de geesten de hand in gehad.
Vervolgens gingen we dus de catamaran op waarmee we Doubtfull Sound gingen bevaren en we vertrokken al snel voor deze ruim 3 uur durende tocht.
Het meer was al geweldig om te zien maar dit fjordenland was en is ongelofelijk mooi. De schoonheid zit hem in de mystiek en dat verklaard tegelijkertijd waarom Steven Spielberg hier Jurasic park heeft opgenomen en waarom Lord of the Rings in NZ is gefilmd. Het spel van schaduwen van bergen in combinatie met mist, water en het donkere water van fjorden is van een ongelofelijke schoonheid. Natuurlijk hebben we geprobeerd dit vast te leggen en we zetten er ook de plaatjes op natuurlijk, maar dit kun je niet pakken in een foto of filmpje.
Regenwoud, mist, regen, jullie snappen het al, het was koud, mistig en nat, volledig gecompenseerd door de schoonheid en gratis koffie en thee die we kregen aan boord. Fjordland is een van de natste gebieden ter wereld, het regent hier van elke 3 dagen minstens 2 dagen. Daar komen ook al die watervallen vandaan want er zijn hier geen gletsjers. De Chauffeur van de bus vertelde ons dat hij de afgelopen 6 weken 4 droge dagen had gehad.
Om de schoonheid hier te zien, moet je er dus iets voor over hebben.
We zijn de Doubtfull sound helemaal uitgevaren en zelfs even de oceaan opgeweest ( want die was " rustig " zei men hier)  en moesten ons dus aan van alles vasthouden. We zijn bij een paar eilanden geweest net voor de kust die kolonie's met seals huisvesten en die hebben we dan ook op de foto staan. Andersoortige water dieren hebben we niet gezien geen vis geen dolfijn helemaal niets, daar moet je geluk mee hebben werd gezegd. Niet dat dit erg was, het was prachtig en meer dan de moeite waard.
Voldaan zijn we dan ook weer terug gegaan over de bergpas, en het meer en uiteindelijk weer naar onze plek op de camping.
Morgen naar Queenstown.

1. Inge:
    8 januari 2017
    Geweldig verhaal van die sandfly's! Mooie plaatjes!!!
  2. Marion:
    Ha luitjes.
    Ja, ik kan me voorstellen dat het adembenemend mooi is daar! Een klein idee krijg je maar zoiets is inderdaad niet vasr te leggen zoals jullie het kunnen zien. Wel vraag ik me af of de meren in NZ net zo groot zijn als in Canada. Lijkt wel als ik de foto's zie. Voor ons lijkt het dan meer op de zee he, wan tja wij hebben dan toch een klein knus kneuterlandje.
    Op naar de volgende uitdaging. Tot snel Marion xx
  3. Gerrit Tini.:
    8 januari 2017
    Zoals je in je verhaal al schrijft moet je dit ondergaan om de schoonheid te ervaren.! De manier waarop je je verhalen schrijft; fantastisch!
  4. Bep:
    8 januari 2017
    Woh wat mooi allemaal je zou er zo mee in willen duiken . Prachtig vast gelegd maar inderdaad het is niet allemaal live over te brengen . Maar moet inderdaad fantastisch zijn om in zo'n mooi natuur te zijn .