Kia Ora

3 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

kia Ora,
Ofwel welkom bij ons..
Dat zeggen ze zo hier Nieuw Zeeland waar we vandaag zijn aangekomen.
Ik had gezegd ( min of meer) dat ik pas morgenavond weer een aflevering zou gaan neer pennen. Ben echter van gedachten veranderd en zometeen hoor je wel waarom.
Vanochtend na een wat woelige nacht doordat er wat lawaaipappegaaien in ons appartementen blok zaten om 5.15 opgestaan om op tijd op het vliegveld te zijn. We waren net beneden toen ik een melding kreeg dat de vlucht 45 minuten was vertraagd, verdikkeme hadden ze wel iets eerder kunnen melden!
Goed we waren er toch en met prima wifi op Sydney Airport, dus we hebben vervolgens de hele bups aan de facetime gehad...
We vlogen vandaag met Emirates in zo'n grote gloednieuwe airbus 380.
Had daar nog nooit economy mee gevlogen. Wat een mooi vliegtuig, wat een ruimte en wat een goede faciliteiten. Geen wonder dat de westerse vliegtuigboy's op hun lazer krijgen. Als die instelling niet gaat veranderen is het gebeurd met die gasten.
Ik zat naast een heel leuke goed en ruim gevormde Nieuwzeelandse  dame die terug kwam van haar NYE party met haar broer die ook in Sydney woont. Ook zij waren in Barangaroo geweest, alleen hadden zij er drie uur over gedaan om weer thuis te komen door de drukte heen.
Goed de 2,5 uur vliegen, vloog om en uiteindelijk landen we met die grote bak op Christchurch.
In no time door paspoort controle heen en de bagage te pakken. Even NZ dollars pinnen, automaat 1 weigert 3 keer zowel gewone bankpas als CC, naar buiten, hetzelfde verhaal, wordt een beetje zenuwachtig en vraag het even bij een wisselkantoor, de dame in kwestie vraagt bij welke heb je het geprobeerd? Ik wijs die dingen aan en vervolgens zegt ze : oh, die zijn gewoon leeg. Welkom in NZ. Je moet die andere hebben en inderdaad ,  die werkte dus prima. Goed taxi in en naar Centrum, duurde een minuut of 20 en 45 dollar verder. Hotel is hartstikke leuk hotel naam is : Hotel 115.
Ligt gedeeltelijk over en of in een tramstation waar dus de oude trams van Christchurch in stoppen. Op weg hier naar toe, hebben we de enorm beschadigde kathedraal gezien. Daar zitten we 1 minuut vanaf. Dus nadat we waren ingechecked zijn we op pad gegaan en erg onder de indruk geraakt van de enorme bouwput die Christchurch op dit moment is. Duidelijk aan het herstellen van die grote beving een paar jaar terug en de beving die er recent is overheen gekomen. Er is geen rotzooi, Je ziet wel puin, maar " nette" gecontroleerde puin voor zover je daarvan kunt spreken. De stad draait op containers, containers waar winkels, banken en restaurants in zitten
Het motto is duidelijk hier, we gaan er tegenaan en we gaan niet zitten zeuren. Handen uit de mouwen.
We hebben wat gedronken ergens op een leuk containerpleintje en daarna bij een Mexicaan heerlijk gegeten. Even de eerste boodschapjes geregeld en morgenvroeg om 8.00 uur de Camper ophalen......
Jullie gaan het lezen en zien.......

1. Marion:
    3 januari 2017
    Wat logeren jullie in mooie en aparte dingen. Is wel een veweldige oplossing om iets te behouden. Zouden ze hier ook eens meer naar moeten kijken.
    Wat zal Nieuw Zeeland allemaal brengen voor moois. Christchurch indrukwekkend maar niet op een leuke manier, wat een impact hebben de bevingen gehad!
    Ben benieuwd war er nog komen gaat! Xx
  2. Hans en Marian Tuerlings:
    3 januari 2017
    Hallo Jacqueline en Kees,
    we genieten van jullie verhalen. Zo te zien is het hier niet zo warm. Tijd van korte broek is vervangen door lange broek en trui. Alleen de prachtige hoed blijft hetzelfde. Staat je geweldig. We wensen jullie het allerbeste toe op zakelijk gebied en een heel gezond en liefdevol 2017. Groetjes en een dikke knuffel.
  3. Bep:
    4 januari 2017
    Dat is even een binnen komer Nieuw Zeeland ! Wat een verhalen weer en konfronterend wat een aardbeving met zich mee kan brengen. Maar geniet ze verder , ook deze reis zal jullie op plekken brengen wat zijn indrukken zal achterlaten en wij pikken het een beetje mee .
  4. Gerrit Tini.:
    5 januari 2017
    Geweldig die energie van mensen ook nadat hun zoiets verschrikkelijk is overkomen. En ja dat lijkt mij ook een mooie ervaring zo,n groot vliegtuig.