Camperdag 2 naar Dunedin

5 januari 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Camper Dag 2
Ik zit dit verhaal te schrijven in een stalend zonnetje op onze plek in Dunedin waar we vandaag zijn aangekomen. Zonnetje lekker zou je zeggen, maar de nacht die hier aan vooraf is gegaan, wat was die koud zeg die was zeker 1 cm koud. We hebben een straalkacheltje aangehad, een extra laagje op het bed aangebracht en ook nog een neut genomen. Mocht allemaal niet helpen, was gewoon fucking koud. Welkom op het zuider eiland waarvan de naam niet zou zeggen ( voor ons althans) dat het zo koud zou kunnen zijn in de zomer.
Hoe is dat dan in andere gedeeltes van  het Jaar ? Kees, Marian, Sylvia?
Vanmorgen werden we echter wakker geprikt door de zon, wij blij, eruit en even naar de wasgelegenheid gelopen en jawel meteen weer helemaal wakker. Goed ontbijtje genuttigd met beker hete zwarte koffie, lekker...
Wij op pad richting Dunedin en voor de goede orde we hebben gisterenavond 3 campings geboekt dus da's voorlopig geregeld.
Vanaf Omarama zijn we via Otematata, Kurow en Duntroon naar Oamaru gereden en vandaaruit via Kananui en Hampden, Palmerston, Waikouaiti, Waitati en Port Chalmers in Dunedin terecht gekomen. Ik heb net heerlijk gedouched hier maar was vergeten een handdoek mee te nemen, ben het camping leven niet meer gewend en stond daar dus in min natte blote achterwerk voor Jan met de korte achternaam. Uiteindelijk met een tshirt zo goed als droog gemaakt en in mijn k(l)eurige onderbox over de camping naar onze rijdende villa. Dit even terzijde, op de route van vandaag hebben we natuurlijk het een en ander gezien en ook wat plaatsen aangedaan op advies van Kees&Marianne waarvoor dank.
Als eerste zijn we een stel meren tegengekomen, voornamelijk stuwmeren van een adembenemende schoonheid in combinatie met mooie ochtendluchten een lust om naar te kijken. We hebben gezien, Lake Benmore, lake Aviemore en lake Waitaki. We zijn gestopt bij Oamaru als eerste daar zit een pinguin kolonie " de blauwe" pinguins en dat zijn tegelijkertijd de kleinste van de wereld. We zijn gestopt het informatie centrum in Oamaru en kregen te horen dat er op dit moment 2 zitten waarvan een met 2 eieren. Goed, wij daar  naar toe, melden ons dus betalen 20 dollar en worden meegenomen  naar een hok waarbij we door een soort buis in het nest kunnen kijken en zien in buis een achterwerk van en in het andere de rug van die 2 pinguins.
Wat een lol!, verteld die gast ( en staat trouwens ook in de boeken en info) dat die beesten s'avonds pas actief worden en aan land komen. Zijn er een kleine 300 en er zijn zelfs tribunes voor gebouwd om de landing van die beestjes te kunnen aanschouwen...
Een deceptie rijker zijn we naar de haven teruggewandeld en hebben we een lekker cappucinno op. Wij weer verder en onderweg gestopt bij de Moeraki Boulders, een soort van ronde stenen. De mythe rond die stenen is dat het volgens de Maori zijn het knikkers van de duivel en is het de lading geweest van een kano die vergaan is. Als je goed naar die dingen kijkt en hoe dat ze liggen, kun je je de verhalen voorstellen, tegenwoordig weten we immers veel meer dan vroeger, toch ? Oamaru is ook een prachtige oude stad maar je kunt niet alles dus zijn wij doorgereden naar Dunedin waar we 2 nachten blijven staan. Dunedin is destijds gesticht door de Schotten en oorspronkelijk Edinburough genoemd naar de gelijk genaamde stad in Schotland.
Later is dit verbasterd naar Dunedin, Dunedin dat ooit de rijkste stad was van NZ onder invloed van de goudvelden hier ( waar heb ik dat meer gehoord?).
Toen het goud op was weer naar de bliksem gegaan en een oude arme stad geworden net als zo vele in Schotland. Echter weer overeind gekrabbeld en ingezet op onderwijs en Dunedin heeft nu een moderne universiteit met ruim 23.000 studenten en dat is zo ongeveer 20 % van de bevolking en met die 115 duizend inwoners is Dunedin de 2e stad van het Zuidereilqnd.
Prachtige stad met gebouwen, prachtig station, en beursgebouw en een erg mooie kathedraal. Morgen gaan we Dunedin verder bekjken en wat zich daar afspeeld ga ik nog niet vertellen dat doen we morgen. Wel kan ik vertellen dat we mijn neef Jan ( John hier) hebben gecontacteerd en dat wij elkaar zaterdag gaan zien... leuk.

1. Marion:
    5 januari 2017
    Wel een intelligente blauwe pinguïn die je de weg wijst naar zijn mede bewoners!
    Jammer alleen dat hij er niet bij zegt dat zijn maten pas later komen, enfin weet je dat ook weer. Enne Kees, koud je hebt toch oesters!!!!
    mooie foto's en bijzondere knikkers. Verbazingwekkend dat ze nog niet allemaal weggesleten zijn door het zoute water. of liggen ze verder van de zee af?
    Camper is denk ik wel de moeite waard he, ziet er tenminste heel gaaf uit.
    op naar de volgende locatie(s) en het volgende verhaal.
  2. Kees Verhagen:
    5 januari 2017
    Jammer Kees en Jacqueline dat het weer in N-Z op het Zuider Eiland op het ogenblik in een dipje zit Het regent toch makkelijk in Dunedin. Maar je weet het alles is in Nieuw Zeeland verenigd... dus ook regen en soms een beetje frisse lucht. Maar het komt goed hoor!!
    Het is wel te hopen dat als jullie verder rijden in het schitterende Doubtful Sound waar
    je tussen de fjorden gaan varen, een van de hoogtepunten van jullie vakantie in N-Z,
    mooi weer is. Wel een dikke jas of trui op de boot aantrekken want als je buiten staat
    om naar de dolfijnen te kijken die met je meezwemmen of als je naar de zeeleeuwen wil kijken kan het erg koud zijn.
  3. Inge:
    5 januari 2017
    Mooie avonturen weer! Gelukkig word je vanzelf inventief met gebrek aan handdoek en zo:) Hoop op minder koude nachten voor jullie!
  4. Bep:
    6 januari 2017
    Wat een avontuur weer en wat een lol Kees , mis nog wel een foto Prachtige foto 's hopelijk is het vannacht wat warmer voor jullie ! Tot gauw weer .