2e dag Halls Gap

22 december 2016 - Halls Gap, Australië

Halls Gap dag 2
Gisterenavond nog ff op de uitkijk gezeten om wat lokaal wild te spotten, niets gezien behalve wat overvliegend wild.
Vanochtend op tijd wakker om bij zonsopkomst op wacht te zitten, niets, nada. Goed ontbijtje gemaakt vanuit de overvloedig gevulde koelkast.
Terwijl we hiervan zaten te smullen, speert er ineens een Kangoroo voorbij ons raam..... voor dat we het wisten was hij of zij weer weg.
Nog even facetimen met mijn zus Bep en partner Hiliante die vrijdag aan hun trip naar Suriname beginnen. Wij wensen ze vanaf deze plek een goede reis en mooie dagen toe.

Vandaag staat op de planning onze tour naar en met gidsen van Brambuk Cultural Center. Om 9.30 uur begint de tour, dus om 9.00 uur daar zijn kwartiertje rijden dus 8.45 uur weg.
We komen daar aan en zijn, denken wij de enigste mensen, was echter niet zo. Tot onze verrassing ook een Duits koppel dat we gisteren bij de watervallen ook al tegen zijn gekomen. Praatje met die mensen leert ons dat ze 5 maanden op reis zijn door Australie! En dan denken wij lang te gaan!
Later blijkt dat ze hier al heel lang en dikwijls zijn geweest en al heel wat kerstdagen hebben doorgebracht. Het was niet druk bij Brambuk, om niet te zeggen erg rustig. Wij en onze Duitse vrienden waren en bleven de enigste mensen vandaag. Volgens onze Duitse vrienden hechten Australiers zelf niet zo veel waarde aan hun cultuur omdat dit niet de cultuur van hunzelf is maar van de oorspronkelijk bewoners, de Aboriginals dus.
Wij gingen vandaag de Bunjil Creation tour doen, even wat uitleg gewenst denk ik.
De Aboriginals geloven in de geest Bunjil die de aarde ( voor de Aboriginals ) 1000 enden jaren geleden was dit natuurlijk Australie.
Enfin deze goede geest heeft het landschap, de bergen, de planten, bomen, dieren, rivieren, meren, en oceanen geschapen en toen hij klaar was, nam hij de gedaante aan van een Adelaar om over zijn creatie te vliegen en te zien dat het goed was.... Doet me ergens aan denken, die Bunjil zal ook wel op Zondag hebben gevlogen denk ik zo.
Natuurlijk was er ook een slechterik in het spel die de gedaante aannam van een reuze Emu, uiteindelijk is die natuurlijk verslagen door 2 zonen van Bunjil en staat het hele spul nu aan de sterrenhemel om te genieten van al het moois dat ze geschapen hebben.
Goed de tour begon met 2 films in de bioscoop waar wel wat antieke scheurtjes in zaten en het wordt hoogtijd dat die eens vervangen worden door wat moderner spul. Daarna werden we in een landrover gestopt en reden we ruim een half uur terug,  kwamen we voorbij Boroka Downs, en had de gids ons dus net zo goed daar op kunnen halen. Maar ja dan hadden we de film niet gezien!
Na ruim een halfuur bleek dat we bij volgens de overlevering,  Bunjil cave kwamen. Een soort van halve schuilplaats in de rotsen uitgehouwen of gesleten, ofwel voor de hitte van de zomer en of de kou van de winter. Deze plek was afgezet met hekwerken omdat idioten toch weer met spuitbussen aan de slag waren geweest op deze volgens geleerden 35.000 jaar oude plek! No Respect !
Onze tourleider vertelde ons nog wat over zandsteen, graniet en andersoortige steenachtige zaken en over de grote planten kennis van de Aboriginals en heeft ons ook wat planten laten zien en ruiken zoals verschillende soorten mint en eucalyptus planten. Ook heeft hij ons een soort van bessen laten zien die in hun groene vorm giftig zijn en en gebruikt werden om abortus te plegen, in hun rijpe vorm ( geel ) zijn ze zoetig en smaken naar aubergine. Daarnaast heeft hij nog een roffel gegeven op een stuk hout en een deuntje gefloten met trillende lippen op een reuzeblokfluit!!
In de jeep moesten we nog even een boemerang schilderen met kalksteen. Nou je weet wel hoe dat eruit komt te zien.
Bij terugkomst kregen we nog gelukkig een goede cappucino en scones met geklopte room en jam aangeboden.... Die waren lekker. (Was iets voor jou Marion)
Wat uit de film die we hebben gezien ook bleek is dat we de hoogtepunten van de omgeving gisteren al gezien hadden min of meer.
Omdat het zulk prachtig weer is vandaag hebben we besloten vanmiddag is te gaan chillen, morgen wordt een lange reisdag.
Over morgen gesproken, die dag wordt alleen maar reizen, en er zal dus weinig te vertellen zijn laat staan te zien zijn.
Wij gaan dus morgen overslaan en jullie horen weet van ons op 24 december, of er moet toch iets spectaculairs gaan gebeuren.

1. Marion:
    22 december 2016
    nou dat zijn me nog eens foto's die we nu gezien hebben. Wel een klein huisje hoor!! (haha).
    ja Kees, het water loopt me in de mond en ik zie de scones al voor me! Heerlijk. zal eens snel kijken of er een klein reisje naar Engeland geregeld kan worden!
    prachtige foto van de egel, da's echt geluk hebben om dat die op deze manier te kunnen fotograferen. Chill ze en tot het volgende verslag weer. Liefs Marion xx
  2. Ria jansen:
    Hoi Kees en Jaqueline.
    Wat een geweldige reis hebben jullie.
    Ik wil jullie toch even fijne kerstdagen en een
    heel gelukkig en gezond 2017 wensen.
    Geniet er nog van.
    Gr Ria.
  3. Bep:
    22 december 2016
    Ik heb vanmorgen gereageerd maar vind het niet terug . Maar goed hef was heel fijn om jullie te zien en te horen gisteren en het geluk straalt ef van af over alle die mooie natuur en belevingen die jullie mee maken in dat mooie Australië . Foto's spreken voor zich echt prachtig. Ja en nu zijn wij reisvaardig om te vertrekken naar het verlangde Suriname waar zo lamg naar uit keken . Bedankt voor jullie lieve woorden Kees en Jacquline ook wij wensen jullie een hele mooie kerstmis in zomerkledij en wij blijven je volgen van uit Suriname.
    Mede lezers voor jullie allen ook hele mooie feestdagen en vooral een goede start in 2017 . H&B
  4. Marion:
    22 december 2016
    Zo, nu via deze weg. BERTIE heeft expeditie robinson gewonnen.
    Geweldig toch he. 28 dagen op verliezerseiland en dan de finale winnen! Iedereen gunde het haar.
    Moest ik toch effe doorgeven he Jacqueline xx