Gaat het dan toch nog gebeuren ? Thailand here we come....

22 januari 2022 - Tilburg, Nederland

We gaan, we gaan naar Thailand, tenminste als de PCR testen die we nog moeten ondergaan negatief zullen zijn. We gaan dus voorzichtig zijn de komende 10 dagen om te voorkomen dat die omikron variant nog roet in het Thaise eten kan gaan gooien.

Deze trip naar Thailand om eens een keertje te gaan overwinteren in een tropisch klimaat omgeven door vriendelijke mensen ( Thailand is het land van de eeuwige lach) en elke dag maar dan ook elke dag mogen genieten van de overheerlijke Thaise keuken en de volop aanwezige heerlijk fruit soorten zou een "test" moeten gaan worden en dan kijken of dit voor herhaling vatbaar zou kunnen zijn. Dus op zoek naar onze reisdoelen en bepaald, de diverse verblijfplaatsen opgespoord en geboekt. De route zou worden : Bangkok en daar een dag of 5 rondstruinen, vervolgens naar Hua Hin, een mooie badplaats aan de golf van Thailand een uurtje of 3 rijden van Bangkok en vervolgens zouden we naar Koh Samui gaan, een bounty eiland een maandje daar en vandaar weer terug naar Nederland. een dikke 2 maanden was het plan.  De boekingen  hebben we gedaan in december 2019, van Corona was toen nog geen sprake. De rest is geschiedenis, Corona kwam en de wereld ging plat, de geboekte vliegtickets om kunnen zetten in vouchers, de geboekte villa in Hua Hin ( via Tripadvisor) werd gecanceld en binnen een paar dagen was de aanbetaling teruggestort. De geboekte villa op Koh Samui was een ander verhaal, deze was via Airbnb geboekt en omdat we volgens de hele kleine regeltjes een dag te laat waren met onze annulering zouden we geen recht hebben op een voucher en konden we fluiten naar onze geheel betaalde villa daar. Daar hebben we een aardige digitale en verbale knokpartij over gehad met zowel Airbnb als de eigenaresse van de villa daar. Uiteindelijke toch een voucher gekregen, dus geen geld terug. Dat begrepen we ook wel, daar in Thailand is er geen overheidssteun en moeten de mensen het maar zien te rooien, alle poen die binnen is , is binnen en werd gebruikt om te overleven. Goed,dat betekende dus dat we alsnog naar Thailand zouden moeten gaan om de vouchers te verzilveren en ook bij de KLM stond nog het een en ander in de tegoedbox.

De wereld ging echt op slot en gezien de strenge eisen in Thailand ( 10 dagen in strenge quarantaine bij binnenkomst) zagen wij voorlopig geen heil in een overwintering daar in 2021. 10 dagen geïsoleerd op een kamer en dan door de ramen naar de palmbomen kijken leek ons ook niet een aantrekkelijke optie. Maar.... ook alle corona golven in Thailand kwamen onder controle en dus werden de voorwaarden voor reizen naar Thailand versoepeld. Dat werd het test en go programma genoemd wat inhield dat je de tickets moest boeken naar Bangkok ( ons eerste doel) daar direct naar een door de overheid goedgekeurd hotel moest gaan met een vooraf geboekte transfer van vliegveld naar hotel, daar een overnachting boeken en vervolgens bij aankomst een PCR test die bij een negatief resultaat je de "vrijheid" zou geven om door Thailand te gaan reizen.

Dat vonden wij een acceptabel protocol en dus hotel geboekt, transfer geboekt, PCR testen geboekt de tickets bij de KLM weer geactiveerd. En let wel de hotel, transfer en PCR testen waren een wettelijk verplichting en non refundable, met andere woorden bij annulering geen geld terug voor deze betaalde diensten. Ik kan de rest van het geplande programma nog wel ff opnoemen maar dat heeft geen zin.

Want, net zoals elders in de wereld kwam ook hier Omikron en raakte ook hier de regering in paniek en ging de tent weer op slot en terug naar gelukkig wel wat versoepelde regels ten opzichte van de eerdere heel strenge voorwaarden.

Wat we ook nog even moeten melden in deze is dat we bij het plannen van deze trip de gastvrouw van onze al weer geboekte villa voor een  maand op Koh Samui op de hoogte brachten van onze komst net voordat we onze tickets boekten( gelukkig) want zij vertelde ons doodleuk dat we zoals geboekt, op 25 januari niet welkom waren omdat ze de villa voor 3 maanden had kunnen verhuren en dat we er dus welkom waren vanaf 1 maart.... Nou begrijp ik dat wel, geld is geld, maar was wel zo netjes geweest om dat even te melden nietwaar ? Gelukkig hadden we wel de plannen rond maar nog niet de boekingen, dus alles omgegooid en begonnen met boeken.

Thailand is een zeer bureaucratisch land en de hoeveelheid papieren en documenten die je aan moet leveren zijn bijna niet te tellen, bovendien werkt de ene organisatie met PDF bestanden en de andere weer met jpg bestanden etc etc. Om een lang verhaal kort te maken eest hadden we de test en go faciliteiten geregeld, vervolgende de visa geregeld ( bij 60 dagen moet je een visa hebben ) Dat ging overigens snel en online. ( vroeger moest je naar de ambassade in Den Haag) Corona heeft ook voordelen !!

Deze visa kregen wij binnen op de 21e december 2021 en op 22 december besloot men de test en go regeling te schrappen en over te gaan naar de zogenaamde Phuket Sandbox regeling. weg  poen van de test en go faciliteiten, heb nog even contact gehad met het hotel, maar onverbiddelijk, niets terug te halen. ( slik)

Wij ff overleg gehad en besloten door te gaan, de Phuket Sandbox houdt het volgende in. Je moet met een negatieve PCR test aan boord gaan van het vliegtuig, bij aankomst moet je vervolgens weer een PCR test ondergaan en daarna direct naar het hotel gaan waar je de volgende dag de uitslag krijgt, als die negatief is kun je je vrij bewegen op Phuket ( groot schiereiland ) na 5 dagen weer een test en als die ook negatief is ben je vrij om te gaan en staan waar je maar wilt.

Dus wij de vluchten weer omgeboekt, nu eerst naar Singapore en dan overstappen naar Phuket want je mag alleen op Phuket binnenkomen. deze vluchten waren natuurlijk weer duurder ! Op Phuket een prachtige locatie kunnen boeken en ook het verplichte transport weer geregeld.

Visa hadden we al maar alvorens je binnen mag in Thailand moet je de zogenaamde Thailand Pass aanvragen en als je dan goedgekeurd bent krijg je een QR code toegestuurd die men kan scannen. Hiervoor moet je aanleveren, je vaccinatie gegevens, paspoort gegevens, bewijs van een geboekt en betaald hotel voor tenminste 7 dagen op Phuket, bewijs van reservering en betaling van de 2x 2 PCR testen, een op het vliegveld bij aankomst en een 5 dagen later en.... een bewijs van een ziektekosten verzekering met een dekking van tenminste $50000 voor Covid gerelateerde zorg. Nu snap ik dat wel voor bijvoorbeeld o.a. Amerikanen maar niet voor Nederlanders. Wij hebben namelijk een ongelimiteerde zorgkosten vergoeding via onze zorgverzekering en die is ook van toepassing in het buitenland. Ik heb na veelvijven en zessen een brief ontvangen van het VGZ in het Engels waarin ze bevestigen dat wij ongelimiteerd verzekerd zijn ook bij Covid.... En dit is gelukkig ook geaccepteerd door onze Thaise vrienden anders hadden we ook hier weer een aparte verzekering voor af moeten sluiten ( follow the money)

Het aanvragen van deze laatste horde zou je kunnen doen via een bureautje, ik heb echter even "onderzoek' gedaan en kwam tot de conclusie dat ik dat prima zelf zou kunnen. De informatie verzameld per persoon en vervolgens ingelogd en jawel een paar uurtjes later was het geregeld en kreeg ik de bevestiging dat de aanvragen binnen waren en dat met 3-7 dagen max de goedkeuring binnen zou zijn. Jullie begrijpen het al. dat gebeurde dus niet, telkens als ik inlogde stond daar " under review) met andere woorden, we zijn het aan het bekijken. Omdat je dan toch een beetje zenuwachtig wordt ben ik vervolgens eens gaan kijken naar de reviews van die bureautjes en die brachten mij ertoe om nog maar eens een gokje te wagen en wat extra eurootjes er tegenaan te gooien. Enfin ingelogd bij die gasten, informatie overgeblazen, nog wat vragen beantwoord, niet onbelangrijk, de rekeningen betaald en per opgaande ontvingen we bericht ( wekte vertrouwen) dat de informatie compleet was en wij binnen 12-24 uur berichten zouden mogen ontvangen. Dit was s'avonds om een uur of 10. Toen wij s'ochtends wakker werden en ik mijn iPad opensloeg stonden daar tot mijn verbazing de QR codes van Thailand Pass naar me te glimmen. Hoera.... we gaan......

Nu nog ff zorgen dat we niet besmet raken met die verrekte omikron variant, we doen nog een zelftest op de 28e Januari, gaan dan een PCR test halen op 31 januari, vliegen met de KLM op 1 februari naar Singapore en komen aan op Phuket op 2 februari om 21.00 uur.

Wij gaan dan 2 maanden genieten van alles wat Thailand ons te bieden heeft en ik ga iedereen natuurlijk op de hoogte houden van onze avonturen, dat zal niet dagelijks zijn want een dag aan het stand of zwembad levert niet voldoende kopij op maar eens in de paar dagen zal ik wel een verslagje maken van onze avonturen daar.....

Oh ja, net is bekend geworden dat de Thaise overheid heeft besloten om het oorspronkelijke test & go programma weer te heropenen omdat de omikron toch weer mee schijnt te vallen.... ook daar dus. Dit gebeurd per 1 februari.......... geen commentaar verder :-)

1. Golande:
    22 januari 2022
    Nou Kees een goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens .
    Maar dit vergt wel heel veel werk! Hoop dat het een wederom onvergetelijk verblijf gaat woordenvoorraad jullie! Enjoy
    สนุกมาก!, ขอให้สนุก
    S̄nuk māk!, K̄hx h̄ı̂ s̄nuk Oftewel, veel plezier!!
  2. Gerrit:
    22 januari 2022
    Ongelofelijk wat een verhaal en wat je er allemaal voor moet doen en vooral ook wilt doen. Het is dat jij een wereldreiziger bent met de nodige ervaring, ik was allang afgehaakt en een reisje naar bv Twente geboekt ! Nu maar hopen dat jullie een heel fijn rendement krijgen daar.
  3. Marion:
    22 januari 2022
    goed dat jullie avonturiers zijn want ook ik had al lang afgehaakt! een reisje Engeland boeken dat gaat me nog wel goed af maar veel verder kom ik niet meer.
    of toch, Turkije staat nog op het programma maar dan laat ik me "leiden". makkelijk dus.
    succes nog met de testen, goede reis alvast en tot het eerste verhaal.
    liefs Marion
  4. Bep:
    22 januari 2022
    Jeetje kreetje dit vraagt een dosis door zetting vermogen om jullie reis te kunnen verwezenlijken. Echt avonturiers die juist steeds meer de uitdaging zien om door al die regels heen door te worstelen. Ik doe het jullie echt niet na hoor.
    Uiteindelijk leuk vooruitzicht die jullie een mooie fijne tijd hoopt te brengen. Waar ook wij weer van mee mogen geniet. Geniet er van saampjes.
  5. Thea:
    22 januari 2022
    Jullie hebben Super veel geduld gehad. Ik doe het je niet na. (Ha ha dat weten jullie wel). Hopen dat jullie geduld beloond wordt.
    Wij wensen jullie een fijne vakantie. Ik zie weer uit naar de verhalen. Je mag ook schrijven als je alleen maar naar zee of naar het strand bent geweest om te horen hoe dikwijls je Jacqueline kopje onder hebt geduwd. 🤣🤣
  6. Inge:
    23 januari 2022
    De aanhouder wint! Huppakee dat vliegtuig in en dan lekker aan de thaise curry's, tropische fruitsoorten en einde aan de grijze dagen... Lekker naar de zon. Fingers crossed, hopen echt dat het goed komt voor jullie!
  7. Hans en Marian Tuerlings:
    24 januari 2022
    Hallo Jacqueline en Kees, hartelijk dank, dat we ook deze reis weer door jullie op de hoogte worden gehouden. We kijken uit naar jullie bijzondere verhalen. Blijf gezond, geniet er samen van. Groetjes en een knuffeltje van ons.
  8. Marianne:
    29 januari 2022