Barbados

16 januari 2023 - Bridgetown, Barbados

Barbados, eindelijk, na 5 zeedagen was iedereen wel toe aan een uitstapje en wat andere omgeving.. Vanochtend rond een uurtje of 9 liepen we dan eindelijk de haven van Bridgetown binnen. Iedere keer als ik dat gebeuren gadesla raak ik weer onder de indruk van de ongelofelijke stuurmanskunst van die lui boven in de stuurhut. Tot op de mm nauwkeurig leggen ze dat gevaarte op hun plek.

Nog even moeten wachten daarna totdat de autoriteiten de boel vrij hadden gegeven maar toen mochten we wel van boord. Er reden shuttles naar de cruiseterminal en daarna weer van de terminal naar de stad. Zoals we eerder al eens hebben meegemaakt stonden er buiten tientallen taxibusjes te wachten die je ook een eiland tour aanbieden en die is ongeveer de helft in prijs dan wat aan boord wordt aangeboden. Daarnaast is het veel avontuurlijker om te doen. Wij besloten dus weer op deze manier het eiland te gaan verkennen. Buiten werden we al rap aangesproken door Richard de lokale chauffeur. Hij bracht ons naar zijn busje en zette de airco aan met de boodschap, ben zo weer terug. We werden gevolgd door een stel uit Oostenrijk en nog een koppel. Dacht dat we toen klaar waren en lekker de ruimte zouden hebben maar nee hoor. Het hele busje ging vol. Brazilianen en ook een stel dames uit Canada die van oorsprong Italiaans bleken te zijn kwamen de boel opvrolijken. Bleek een geweldige mix te zijn van gezellige mensen. De dames uit Canada en met name een van die dames bleken een geweldig gevoel voor humor te hebben. Bleken later ook nog kennissen in de buurt van Maastricht te hebben. Terug naar de chauffeur, die vertelde ons dat het rondje eiland twee en een half uur zou duren en hij zou ons later in het centrum afzetten. We reden weg en hij had het er maar over dat we naar het huis van Rihanna gingen kijken. Wij rijden dus die straat in en weer een heel verhaal, we stoppen voor een alleraardigst huisje waar de naam Rihanna weer op een tegel voor de deur staat en we stappen uit. Eerst verteld hij dat ze deze woningen hier op Barbados Chateaus noemen omdat ze verplaatsbaar zijn. De grond eronder is namelijk niet van hun. Eigenlijk dus een groot caravan park zouden wij zeggen. Maar goed ik wil nou wel een weten welke Rihanna zo bijzonder is dat we ervoor moeten stoppen dus ik zeg  Richard wie is die Rhianna wel niet dan ? Weet je dat niet?, de Rihanna, de beroemde zangeres….. Nu valt het kwartje, we staan voor het geboortehuis van Rhianna de beroemde zangeres. Heeft nog een stulpje hier van wat ander formaat ( hebben we ook een foto van ) maar ze heeft ook veel voor de samenleving gedaan hier op Barbados en er is daarom zelfs een straat naar haar genoemd, Rhianna Drive is natuurlijk de straat waar dit huisje staat. Ik heb ook even een foto van het straatje gemaakt omdat dit nog een actuele woon lokatie is hier. Barbados is het verst liggende eiland in de Caribian  met aan de ene kant de Atlantische Oceaan en aan de andere kant de Caribische zee, het eiland is een dikke 40 kn lang en 20 km breed. Ze hebben hier bijna nooit last van orkanen, laatste keer in 2004, omdat het eiland te plat is. Hoogste punt is ruim 350 meter. Er wonen zo rond de 300.000 mensen en de hoofdinkomsten bestaan uit toerisme, rum, en suikerriet. Tijdens Corona zijn ze hier dus ook niet echt vrolijk geworden. Barbados is een oude kolonie van Engeland en in 1967, nog niet zo lang geleden zijn ze zelfstandig geworden. Zijn echter nog wel lid van het Verenigd Koninkrijk en vallen dus onder de kroon van Engeland.  We hebben vandaag ook wat apen gezien die hier van nature niet voorkomen maar een dikke 300 jaar geleden met schepen mee zijn gekomen waar ook de slaven uit Afrika opzaten.

De stranden hier zijn allemaal publiek bezit, dus geen rijke figuren die stranden kunnen claimen, wel uitzichten van uit hun dikke villa’s op en rond de golfbaan hier van het fameuze Sandy Lane hotel. Sean Connery had hier een villa, Ophra heeft er natuurlijk eentje hier en ook Ricky Martin is present. Een nachtje slapen kan hier voor 1200 dollar en een rondje golf kost 500 dollar per persoon. Wim iets voor ons jubileum misschien ?

Wij dus verder op pad met Richard en we stopten bij wat apen onderweg en een paar leuke stranden waar we bij een van de strand tenten kennis konden maken met de Barbados Rum, en het lokale bier. Hij, Richard zou ons wat laten proeven dus wij rond een uur of 11 in de ochtend aan de rum en of de punch, die is gemaakt met rum, smaakte goed vonden wij en name onze Italiaanse Canadezen lusten er wel pap van. Na een gezellig samenzijn gingen we weer terug naar de bus en toen bleek dat de kennismaking met de lokale rum en punch voor eigen rekening was. Hilariteit al om dus, enfin wij verder op pad naar het hoogste punt met mooie uitzichten en een trein die naar boven kwam puffen en door de passagiers zelf mee moest worden omgedraaid. Vervolgens nog wat nutteloze informatie gehad en terug naar Bridgetown waar we in het centrum werden afgezet. Dat bleek later het oude centrum te zijn en stelde niet veel voor. Daarnaast begon het te regenen en niet zo’n beetje ook. Onze eerste landdag hier had dus een natte afsluiting. We hebben er nog een filmpje bijgezet van de Braziliaanse  party  op het dek hier eergisteren en een prachtige zonsopkomst van gisteren. Hier laten we het even bij, om 20.00 verlaten we de haven weer op weg naar onze volgende stop waar we morgen zullen zijn…….afsluiting van een leuk bezoek aan Barbados

1. Marion:
    17 januari 2023
    he fijn de zeebenen kunnen strekken! Of hadden jullie geen last van zeebenen?
    Kijk kun je toch weer meepraten over het goede werk van Rhianna. Ik wist ook niet dat ze van Barbados kwam maar ja ik ben ook geen fan haha.
    momenteel kijk ik naar buiten naar een mooie lucht en een zonnetje. Geen regen!! In tegendeel het heeft wat gevroren. Waar je al niet blij mee kunt zijn he.
    nou, geniet weer en tot snel. Liefs Marion xx
  2. Bep:
    17 januari 2023
    Fijn dat jullie weer aan land zijn geweest. En weer gezellige verhalen had Kees. Tja geen privé chauffeur , maar wel een leuk gezelschap is ook wat waard ! Mooie plaatjes , ik zie geen zonsopkomst ? Hier schijnt de zon ☀️ nu lekker met vorst heerlijk. Groetjes uit Montfort
  3. Kees Verhagen:
    17 januari 2023
    Heerlijk de benen weer op vaste grond ,weer mooie foto’s .groetjes UT Teteringen
  4. Gerrit Tini.:
    17 januari 2023
    De foto's zijn mooi en jullie zijn lekker bruin geworden.
  5. Jeroen:
    17 januari 2023
    Eerste kerstbal binnen? of elke stop een andere? volgende jaar 2 kerstbomen nodig denk ik
  6. Daniëlle:
    23 januari 2023
    Klinkt weer als een hele geslaagde dag!