Bangkok ( haven) en Koh Samui 04-04-2023 / 05-04-2023

5 april 2023 - Ko Samui, Thailand

Zoals bekend zijn Bangkok en Koh Samui in de plaats gekomen voor onze oorspronkelijke Chinese bestemmingen. Bangkok is daar vandaag de eerste bestemming van en we liggen (alweer) in een containerhaven die ruim 130 km van Bangkok is verwijderd. We liggen dichter bij Pattaya dan bij Bangkok. We arriveren mooi op tijd, de autoriteiten hier in Thailand zijn wat soepeler en dus verloopt de ontscheping snel en staan we tegen een uurtje of 9 al buiten. We hebben besloten richting Pattaya  te gaan en hebben van onze Belgische vrienden gehoord dat daar wel een paar leuke en bijzondere plaatsen zijn. Die zijn te boeken via Klook een leuke app om net zoals met Get Your Guide excursies en attracties te gaan boeken. We hebben de Klook pas voor Pataya gedownload en hebben daar 2 bestemmingen uit geselecteerd. Het Sanctuary of Truth museum en het Magic Frost evenement. We worden aangesproken voor een taxi, regelen dat weer voor de hele dag en weg zijn we. Een kleine 3 kwartier later rijden we het terrein op van Het Sanctuary of truth museum. Dit is geen tempel maar een volledig houten kasteel helemaal uit bewerkt en gebeeldhouwd hout gemaakt. Het is nog lang niet af en lijkt in deze een beetje op de Sagrada Familia in Barcelona. De grondlegger van dit enorme bouwwerk was Lek Viriyaphan een Thaise wijsgeer die de achtergrond van het Boeddhisme heeft bloot gelegd en vorm gegeven door middel van story telling in de vorm van uitbeeldingen. Koning Rama de 9e was een warme supporter van dit museum en heeft aardig wat funding ter beschikking gesteld om dit te kunnen realiseren. Het verhaal is gebaseerd op de 7 waarheden in je leven vandaar de naam van het museum natuurlijk. De beeldhouwwerken geven weer wie we zijn, dat we met niets komen en met niets gaan en een van de onderdelen is dat je jezelf moet omringen met goede mensen, dat je resepectvol moet zijn naar andere mensen, blijf een levenslange leerling, omring jezelf met positieve mensen. Houd rekening met je familie, help de mensen die het nodig hebben, stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen. Kortom verbeter de wereld maar begin bij jezelf. Een heel verhaal wat erg diep gaat maar te veel is om hier neer te pennen.Onze prachtige gids van vanochtend vatte het mooi samen. Wat is de betekenis van het woord FAMILY. Nou zei ze dat is heel simpel :Father and Mother I Love You, als je de eerste letters van elk woord neemt dan spreekt de rest voor zich. We zijn rond gaan kijken en onder de indruk geraakt van het vakmanschap waarmee dit kunstwerk wordt gebouwd. Nadat we hier een paar uurtjes in de hitte hebben doorgebracht ( het was vandaag 37 graden) zijn we richting Magic Frost World gegaan in Pattaya. We wisten niet wat we konden verwachten en kwamen bij een soort surrealistische tuin aan die gevuld was met  wit geschilderde betonnen beelden en uitbeeldingen, dat witte moest natuurlijk sneeuw en ijs voorstellen. Wij naar binnen toen en daar moesten we een trui aan trekken, snowboots en dikke winterjassen voordat we een tweetal vriescellen in mochten waar een aantal beelden figuren en of gebruiksvoorwerpen in ijs waren uitgebeeld. Het was krankzinnig om dit te doen van plus 37 naar -15 was al aardig, maar ook nog een drankje krijgen uit een  ijsbeker en plaatsnemen in een tuk-tuk van ijs en zitten in een arreslee van ijs in Thailand is al een complete maffe operatie. Binnen vermaakten zich vele kinderen op een glijhelling en het gooien met kunstmatige sneeuwballen. Na een half uurtje hadden we het wel gezien en gingen we naar buiten, onze taxi met chauffeur weg, in de auto lag de telefoon van Jacqueline en ik had ook al afgerekend met hem, iets wat ik normaal gesproken nooit doe. Na een minuut of 20 wachten werden we toch wel een beetje veel zenuwachtig en gingen we ons zorgen maken. Jan en Jacqueline waren al bezig met een beetje rondvragen, en ik kwam door Loes op het idee om hem een te bellen via de telefoon van Jacqueline. Warempel even later komt meneer aanrijden, hij  was even gaan eten in de veronderstelling dat wij wel een uurtje binnen zouden blijven. Wij waren natuurlijk wel een beetje pissig maar opgelucht. Hij heeft zijn excuses aangeboden, zijn tip verspeeld en wij gingen eten. Jan mocht kiezen en dat werd KFC, nou da’s ook wel eens l;ekker.pas na het eten hoorden we dat Jan en Loes nog nooit bij een KFC waren geweest. Op advies van onze driver vervolgens naar de floating marketgegaan van Pattaya wat geen drijvende markt bleek te zijn maar een markt gebouwd op palen in het water verbonden met bruggetjes waar onderdoor bootjes vaarden die je kon huren. Beetje Venetië en Giethoorn in een zal ik maar zeggen. Dat was toch wel een leuke beleving en links en rechts is er weer het een en ander gekocht net zoals onze kerstversiering uit Pattaya deze keert. Moe maar voldaan naar het schip terug gegaan dat een uurtje later vertrok omdat niet alle excursies op tijd binnen waren. Nu op weg naar Koh Samui…..

Daar kwamen we dus vanochtend aan rond een uurtje of 8, jan was al tender tickets gaan halen en had er een paar weten te bemachtigen voor 10;30 uur. Daar gingen onze plannen om te gaan snorkelen weer. Jacqueline had er genoeg van en ging gewoon  vragen of we er niet bij mochten als er plaats was in een tender, dat was namelijk al eerder eens gebeurd. Zo gezegd zo gedaan en daar stonden we ineens op de kade van Koh samui waar al snel duidelijk werd dat ook hier een bootje pikken om te gaan snorkelen een hele opgave  zo niet een onmogelijke zou gaan worden. Miranda en Ton stonden er ook en om een lang verhaal kort te maken, we hebben met zijn 6en een taxi genomen en zijn naar Lamai Beach gereden. Daar waren wij vorig jaar ook al geweest maar het was toen een troosteloze bende omdat covid toen nog in het spel was en alles maar dan  ook alles daar toen nog dicht was. Nu was het tegenovergestelde het geval. Prachtig strand alle cafeetjes en restaurantjes open. Wij hebben en bedje uitgezocht, zijn in zee gedoken en hebben een heerlijke relaxte dag gehad waarvan we met zijn allen hebben genoten.Rond 15:00 terug naar de haven want om 16:10 zou de laatste tender gaan. Het was weer eens een ongelofelijke puinhoop. Ga daar niet verder op in maar het was schandalig. Mensen die in de bloedhitte in de  rij moesten staan en waarvan sommigen waaronder Miranda bevangen raakten door de hitte. Uiteindelijk met bijna 2 uur vertraging iedereen weer aan boord. Miranda is weer een beetje opgeknapt  maar ook Kirsten bleek ziek te zijn vandaag is bij de arts geweest en had een ontsteking in  haar oor die  haar evenwichtsorgaan aantastte en dus kon ze niet op excursie vandaag. Allemaal inmiddels weer aan de beterende hand gelukkig, morgen een zeedag, kunnen we wat uitrusten en da’s maar goed ook want overmorgen wacht Singapore en de dag erop Kuala Lumpur. Vannacht gaat  ook de klok hier aan boord een uurtje voorruit en hebben we dus een korte nacht. De landingskaarten die digitaal ingevuld moesten worden voor Singapore heb ik vanmiddag onder een mooie boom op een prachtig strand , onder begeleiding van een fruitshake in Koh Samui ingevuld en aangemaakt. Dus ook dat ging erg relaxed. Thailand Bye Bye

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ria Blaakenburg:
    5 april 2023
    Wauw wat geweldig allemaal weer wel schakelen van de warmte de kou in maar wel super gaaf 👌🏼 Blijf genieten 😘🍀🛳
  2. Marion:
    5 april 2023
    Wat een prachtdag hebben jullie gehad in Thailand. En als je dan over tegenstellingen wilt praten wat zou je denken van de bloedhete excursie naar het fantastische houten kasteel en de rondleiding in min 15 gr. En dat op 1 dag!!
    hopelijk knapt iedereen die niet lekker was snel op en kun je er de laatste weken met zijn allen nog tegenaan. Geniet ervan. Marion
  3. Daniëlle:
    5 april 2023
    Wat een fantastische foto's toch weer; krijg er heimwee van..! Zou graag nog een verse kokosnoot uit Thailand willen proeven 😉.

En dan dat houten kasteel tov Frost: echt bizar 😀.

Weer een goede reisdag gewenst en tot de volgende verhalen!
  4. Bep:
    6 april 2023
    Wohhhhh wat een indrukken en dat kasteel Tow Frost adem benemend! En van hitte in kou en weg taxichauffeur. Wat een belevenissen op een dag 😅😅😅😅 en dan nog ook nog wat ziekjes er bij. Lekker uit rusten nu en hopelijk weer mooie nieuw avonturen.
  5. Gerrit Tini.:
    6 april 2023
    Ook deze dag was weer genieten met de verschillende temperaturen!
  6. Inge:
    7 april 2023
    Mooie contrasten. Blijft prachtig. En heerlijk daar, ik wil terug net als Danielle...