Marseille stad in de zon……

6 januari 2023 - Marseille, Frankrijk

Ik zit heerlijk in het zonnetje mijn verhaal van vandaag in te tikken. Het is hier een graadje of 17, maar in het zonnetje uit de wind gaan we al snel naar de 20 graden. Zoals ik gisteren heb verteld hebben we aan boord een Nederlands stel leren kennen. Tim en Kristen. Binnen 24 uur weten we alles van die 2. Hun eerste huwelijken, hun daaropvolgend vrijgezellen bestaan, hun ontmoeting en uiteindelijk dat ze gehuwd zijn. Hoe Tim haar letterlijk heeft versierd met een bloemenzee en orchideeën planken. Hij is vrachtwagenchauffeur en vervoert 3 x per week bloemen naar Zwitserland. Gaat maandagochtend weg en komt zaterdagnacht weer thuis. Enfin voorlopig geen gebrek aan tafelgesprekken zullen we maar denken. We raken langzaam een beetje gewend aan het schip en weten onze weg te vinden en komen ook steeds meer personeelsleden tegen die wel weten hoe het allemaal zit en dat maakt het dan weer wat handiger. Je zou aan boord een MSC App kunnen downloaden en daarop in combinatie met je boekingsnummer alles moeten kunnen vinden en ook alles wat je al hebt geboekt zoals excursies en dergelijke.wij dus steeds maar proberen en dat lukte dus niet. Uiteindelijk hebben we vanochtend iemand gevonden die ons vertelde dat dit niet ging omdat de MS Poesia nog geen “smart”. Ship is en dus dit nog niet werkt. Wel handig als je een schip rond de wereld gaat sturen wat 118 dagen informatie en communicatie op gaat leveren. Maar goed, dat weten we dan ook weer. Gelukkig al weer iets beter en langer geslapen dus dat gaat ook de goede kant op. Gisterenavond na het diner een show gezien van een schaduw kunstenaar die al een paar keer in verschillende landen de talentenshow gewonnen. Was een leuke en knappe actie. Daarna nog even de bar in waar we onze favorieten ( en da’s belangrijk) ook al weer hebben ontdekt. Dus lekker afgezakt naar bed gegaan. Terug naar vanochtend, mooi weer en er reed een shuttle naar Marseille op en neer. We waren in 2013 met de HAL al eens hier en dus hebben we vandaag een andere route genomen en daar hebben we geen spijt van gekregen. In het centrum ging een treintje naar de Notre Dame du Mont, de naam zegt het al, een prachtige kerk bovenop een berg die een uitzicht geeft over Marseille. De kerk natuurlijk weer lekker decadent afgewerkt met flink wat bladgoud en andere kostbaarheden was zeker de moeite waard. Ook de uitzichten vanaf de diverse punten was zeker met dit zonnetje prachtig om te zien.  We hebben daar een half uurtje rondgekeken en toen het treintje naar beneden weer gepakt. Daar aangekomen zijn we even langs de haven gegaan waar nog steeds elke ochtend kleine eenmansbedrijfjes ( vissers ) hun die nacht gevangen vis aanbieden tegen prijzen die er niet om liegen. Recht uit het net prijsjes van € 25.- per kg waren heel normaal. De beroemde bouillabaisse kan weer op het vuur gezet worden. Daarna nog even het centrum in gegaan van deze 2e stad van Frankrijk met zijn 800.000 inwoners. In de drukke steegjes voelden we ons niet veilig veel Afrikanen aanwezig daar en het barste werkelijk van de daklozen plaatsen waar matrassen dozen en andere overnachting attributen lagen uitgestald. Heel confronterend als je ziet dat er 2 schepen van MSC de haven binnen zijn gevaren gevuld met mensen die voor een aardig bedrag een bootreisje aan het mnaken zijn. Marseille de gevaarlijkste stad van Europa en zeker van Frankrijk waar moord, diefstal en drugs  aan de orde van de dag zijn. Ondanks dit alles ontwikkeld Marseille zich langzaam maar zeker tot een hippe stad waar net zoals in andere havensteden met oude leegstaande havengebouwen deze door jonge mensen worden omgetoverd tot hippe plekken waar het dankzij de dan ook neergestreken horeca zaken het aangenaam vertoeven is. Voorbeelden hiervan zijn de wijken Le Panier met smalle straatjes en charmante pleintjes en Le Vieux port , de oude al in de 15e eeuw aangelegde haven. Kortom het was een leuke dag om door te brengen zeker met dit prachtige weer hier. Vanavond gaan we richting Barcelona waar we morgen de dag door gaan brengen. Op een van de foto’s en dat zal ik aangeven zie je ook nog een eilandje waar een gevangenis op was gevestigd en hier heeft de beroemde Graaf van Monte Cristo nog gevangen gezeten.

1. Marion:
    6 januari 2023
    Zit net aan mijn kopje thee als jullie verslag binnenkomt. Gezellig, thee in mijn ene hand en lezen maar met de I pad.
    Jammer dat het zo’n onveilige stad is. Wij zijn er ook geweest en wat Ad het meeste bijstaat is dat we extra goed op onze spullen moesten letten. Het lijkt me alleen maar erger zijn geworden! Gelukkig dat er alweer mooie hippe wijken zijn en dat het maar een veilige hippe stad mag worden.
    Liefs Marion 😘😘
  2. Thea:
    6 januari 2023
    Net weer terug van Pellikaan. Heerlijk gezwommen en de stoomcabine geweest. Voor mij ook een beetje vakantie en dat 2x per week. Zo weer heerlijk op de hoogte van jullie reisverslag. En niet meer in dat steegje gaan lopen hè. Lijkt me wel heerlijk ‘s avonds die voorstellingen. Misschien vlieg ik nog even over om te komen luisteren. Laat maar even weten als er een goede zangeres komt. Grt
  3. Bep:
    6 januari 2023
    Hoi , jammer dat de stad zo onveilig is . Maar wel O zo mooi om deze stad zo te zien op jullie kiekjes. Goed dat jullie alert zijn . Heerlijk om jullie verhaal met een bakkie koffie te lezen en de mooie foto’s te bekijken .
  4. Daniëlle:
    6 januari 2023
    Klinkt allemaal als een prima avond met gezelschap en een mooie show en leuke dag! (M.u.v. het onprettige gevoel in de steegjes). En weer leuk de info die jullie geven 😀. Toevallig ook iets meegekregen van de 3 koningen taart? Verkopen ze hier vandaag namelijk in Frankrijk, vandaar dat ik eraan dacht. (Driekoningen is in Frankrijk een heuse traditie en een onderdeel daarvan is het eten van een taart, een galette des rois, met een papieren kroon erop en een 'boon' erin.
    Misschien hebben jullie deze ook wel bij een bakker in de etalage zien liggen..?).
    Morgen veel plezier in Barcelona!