Nagasaki Japan, 25 maart 2023

26 maart 2023 - Nagasaki, Japan

Ik zit hier alweer in Busang, Zuid Korea uitkijkend over de grauwe haven, beetje regen en een excursie om 10:10. Dus nog even de tijd om het verhaal van Nagasaki neer te tikken. Om te beginnen het weer, dat was weer hartstikke ok, regen voorspeld maar het is gewoon een erg mooie dag geworden en een waardige afsluiting van een geweldige week in japan. Japan het land van de vriendelijke behulpzame geen Engels sprekende mensen. Japan het land van een ongekende discipline, mensen staan in de rij op de roltrappen, voor winkels, eigenlijk voor alles. Waar het druk is en het is hier bijna overal druk. Voordringen is er nergens bij. Japan met de netjes geklede mensen wat vooral opvalt bij de jeugd. Japan het land met een prachtige cultuur vol van historie. Japan het land van de openbare toiletten, je kunt nergens komen of er is een toilet, altijd schoon en gratis. Er ligt niet een papiertje op de straat of stoepen er zijn geen kauwgomplekken te zien er zijn geen honden drollen te zien kortom het is een buitengewoon proper en schoon land. Japan heeft wel een probleem, het land is enorm aan het vergrijzen, in 2022 zijn er 850.000 nieuwe Japannertjes bij gekomen maar er zijn ook 1.400.000 Japanners overleden. Onze grappige gids van gisteren, die overigen wel goed Engels sprak had uitgerekend dat op deze manier en met de huidige kinderaanwas er in het jaar 3000 nog maar 2000 Japanners zullen zijn! Het land is ook heel gezond, er zijn meer dan 100.000 mensen van 100 jaar en ouder. Dat komt door het volgende vertelde onze gids. 5 lifestyle regels die er voor zorgen dat je 100 jaar gaat worden. 1, veel varkensvlees eten (vit.B1) veel kip eten, veel kool eten, veel soja(bonen) eten en veel zalm eten. Het land dat nog steeds een van de drukst bevolkte landen van de wereld is, kent geen chaos het is hier gewoon rustig op straat, het openbaar vervoer is geweldig en goedkoop. Zo, genoeg complimenten, terug naar de oorlog die japan gehaat heeft gemaakt over de hele wereld en de barbaarsheid en wreedheid waarmee ze oorlog voerden. De ongekende opofferingsgezindheid van deze mensen die met doodsverachting hun vliegtuigen lieten neerstorten op hun targets ( kamikazes) en die zonder angst de vijanden tegemoet liepen het kanonvuur en spervuur nauwelijks negerend en zo hun dood tegemoet liepen. Deze manier van vechten maakten het voor de geallieerden heel moeilijk om tegen hen te vechten. Toen de vrede in Duitsland was getekend in mei 1945, hadden de Amerikanen er wel genoeg van er was de beschikking over de atoombom en deze moest ingezet worden om dat harakiri plegende land onder controle te krijgen en het zinloos opofferen van jonge levens uit vele geallieerde landen te stoppen, de eerste atoombol viel op Hiroshima met meteen meer dan 150.000 doden als gevolg. Dit werd mede veroorzaakt doordat het land daar vlak was en de schokgolf en hitte hun verwoestende werk konden doen. De atoombom die boven Nagasaki werd gedropt en op 500 meter hoogte op 9 augustus 1945 om 11:02 tot ontploffing werd gebracht was al sterker dan deze op Hiroshima maar de schokgolf en hittegolf werden gedeeltelijk opgevangen door de bergen. Niettemin verloren in een klap 75000 mensen hun leven en waren er ook nog eens 75000 gewonden en dat op een totaal van 250.000 inwoners in die tijd. Er staat op het ground zero monument dat in het peace park staat inmiddels een getal van ruim 192.000 doden, dit wordt elk jaar op de herdenkingsdag gecorrigeerd want nog steeds sterven er jaarlijks mensen als gevolg van deze explosie.

Hiermee sluiten we Japan af, de plaatjes spreken voor zich, ik heb geen foto’s gemaakt van verminkte en verbrande lichamen zoals sommige mensen menen te doen, iedereen die dat wil zien kan dat op gaan zoeken, het zien van die plaatjes heeft geen toegevoegde waarde. We kunnen alleen maar hopen dat deze plaatsen ervoor zullen zorgen dat we als mensheid zullen voorkomen dat dit soort exodussen in de toekomst nog voor zullen komen. Hopen zeg ik want als ik om mij heen kijk op deze wereld moet ik zeggen dat ik daar mijn twijfels over heb.

Terug naar Japan dat als nummer een op onze lijst stond tijdens de cruise en dat het dat ook helemaal is geworden. daar zijn we blij mee. Inmiddels is toch de zon weer gaan schijnen en gaan we ons opmaken voor de excursie hier in Zuid Korea.

1. Bep:
    26 maart 2023
    Het is hier nu 10 over 6 in ochtend ( klok 1 uur vooruit) en lees het indrukwekkende verhaal van nagasaki stil wordt je ervan ! De foto’s bevestigen dat ook nog eens. Daarnaast is het mooi om te horen dat Japan jullie zoveel moois heeft gebracht een land met zoveel schoonheid, discipline, vriendelijkheid letterlijk en figuurlijk! Dat vonden wij des tijds al in Hongkong laat staan jullie in al die plaatsen in Japan. Nu zijn jullie al weer in Zuid Korea om daar jullie indrukken op te doen. Wat gaat het hard mensen!! Geniet ze en tot horens 😘😘
  2. Inge:
    26 maart 2023
    Indrukwekkend hoor! Fijn dat jullie nummer 1 gelukt is. Dat pakt niemand meer af. Geniet lekker verder😘
  3. Golande:
    26 maart 2023
    Zeer indrukwekkend!! Goed dat er nog zoveel herdenking is aan die tijd! Het mag zeker nooit meer gebeuren!! Maar zoals je zegt kees, we leven in een onvoorspelbare tijd!! Voor jullie in ieder geval daar een mooie herinnering gemaakt door nr 1 af te vinken!!
  4. Marion:
    26 maart 2023
    Extra complimenten Kees voor het prachtig geschreven verhaal. bij het lezen over het gebeurde, krijg je rillingen en zowat tranen in mijn ogen. Als toch de hele mensheid eens doorhad wat voor nutteloos gedoe het is om (voor macht) oorlog te voeren. Maar ja, zo werkt het helaas niet.
    Aan de foto's is te zien dat Japan een erg mooi land is. Jammer dat het zo ver weg is haha. Geniet van de rest wat je nog gaat zien en ook daar zullen wel weer mooie verhalen van komen. Liefs.
  5. Gerrit:
    26 maart 2023
    Prachtig indrukwekkend en leerzaam verhaal.
    Jacqueline een nieuwe vriend?😉
  6. Ria Blaakenburg:
    26 maart 2023
    Prachtig allemaal weer hoor , petje af om het zo steeds te verwoorden jullie nemen ons min of meer zomaar mee op reis 🙃 blijf genieten en blijf zuinig op jullie zelf hé 👌🏼🛳
  7. Gerrit Tini.:
    27 maart 2023
    Wij kunnen alleen maar beamen wat door iedereen hiervoor is geschreven. Je verhaal Kees is weer indrukwekkend en de foto's spreken voor zich.