Madeira

10 januari 2023 - Funchal, Portugal

Nadat we gisterenavond zoals gewoonlijk de boel weer hadden afgesloten met een borrel, diner , borrel en wat napraten zijn we rond de klok van 23:30 uur het zandmannetje op gaan zoeken maar niet voordat we nog even een aflevering van Moordvrouw op Netflix hadden gekeken. Moet zeggen dat me dit tot op heden niet tegenvalt. Je moet even wennen aan de vertraging via de Satelliet maar met wat geduld komt ook dat allemaal goed. We rolden een beetje op en neer in bed en tijdens het wandelen over het schip leek het wel of er een zootje dronkenlappen rond liepen. Kristen onze tafeldame was ook al een beetje zeeziek en liet dus verstek gaan. Het schip rolde een beetje en da’s anders dan de kop in de golven en een beetje als een schommel op en neer gaan. Rollen is beroerder en brengt je evenwichtsorgaan wat in verwarring. Maar goed na een aardige nacht waren we er toch al weer vroeg uit omdat er van alles gebeurde. We waren immers in Madeira aan beland waar we overigens onze eerste tijdsaanpassing hebben gekregen, het is hier een uurtje vroeger nu. Om kwart voor tien was het verzamelen geblazen wij zouden in bus 20 zitten voor de Engelstaligen hier. Wij dus na het ontbijt aan de koffie en ff de mail gecheckt en zie daar het Visa voor Jacqueline voor Nieuw Zeeland is goedgekeurd. Nou die van mij nog…. Terug naar de excursie van vandaag, voor ons de eerste keer  een deelname aan zo’n event waar we altijd met een boog omheen liepen. Maar we moeten zeggen, het verliep vlekkeloos en in no time waren we op weg onder begeleiding van een alleraardigste gids. Die vertelde natuurlijk meteen en dat begrijpen we hoe desolaat de toestand hier is geweest tijdens Corona, geen toeristen geen inkomsten geen steun niks nada. Maar als eilandbewoners weer de schouders eronder gezet en gewoon doorgaan. Madeira is een onderdeel van Portugal maar wel autonoom, dus eigen regering, begroting en gemeenschap verzorgende activiteiten zoals openbaar vervoer. De infrastructuur is geweldig en loopt een heuse autobaan van noord naar zuid of andersom zoals je zou willen die een vlotte transitie mogelijk maakt. Het noorden is wat koeler en het zuiden door dat een bergketen van bergen tot 1800 meter hoog de wolken tegenhouden en de regen dus voornamelijk aan dat gedeelte van het eiland laten vallen. Het zuiden is een paar garden warmer en is in de winter zo tussen de 19 en 22 graden Celsius en aan de noordkant dus tussen de 17 en 19 graden C. De Atlantische Oceaan heeft hier een temperatuur die onder invloed van een golfstroom vanuit Mexico een temperatuur heeft in de winter van rond de 20 graden en dat is de temperatuur die onze Noordzee soms bereikt na een goede zomer in september. Da’s dus ook prima hier. Er worden hier tonnen bananen verbouwd en ook nog een 1000enden kilos aan suikerriet waar de beroemde Rum uit Madeira van wordt gebrouwd. Er is geen stukje land dat niet voor het een of ander wordt gebruikt. Dezelfde temperatuur zorgt ervoor dat het hier het hele jaar lente temperaturen geeft die er voor zorgen dat altijd wel iets in bloei staat. Daarnaast zorgen die milde winter en ook zomer temperaturen ervoor ( 25-27 graden Celsius) dat er hier geen kachels, CV of airco’s zijn. Geen energiecrisis hier. Wel een kerstcrisis waarbij het hele eiland zowat verlicht is en er op elke hoek van de straat wel een kerststal staat in alles soorten van formaten. Kerstperiode loopt hier tot en met 14 januari. De vruchtbaarheid van het eiland komt voort uit de vulkanische grond ( gestolde lava en as) die doormiddel van een knap irrigatie systeem het vele water dat hier in het noorden valt opvangt en via een in de 16e eeuw uitgedokterd systeem het water via kanalen over het eiland verdeeld. Die kanalen wel 3000 km lang verspreid over het eiland heten Levada’s en er zijn zogenaamde levada trekkingen  die meerdaagse wandeltochten bieden via paden langs die Levada’s. Onderweg dorpjes passerend en genietend van de prachtige vergezichten in een aangename temperatuur. Vandaag zijn we over het eiland gereden en hebben prachtige vergezichten gehad en leuke dorpjes aangedaan. We zijn geweest bij een van de hoogste kliffen van de wereld om precies te zijn de 2e hoogste en in meters was en is dat 589 meter. Bij dat uitzicht hebben ze een bordes gemaakt met glazen vloerplaten die je de diepte laten kijken. Funchal is een typisch toeristenplaats, hoofdstad van Madeira en daar wonen zo rond de 250.000 mensen en op het hele eiland zo rond de 350.000 mensen. De plaatjes die we gemaakt hebben zijn weer prachtig en opmerkelijk te noemen. Jacqueline heeft vandaag haar eerste baantjes borstcrawl gedaan en dat betekend dus mooi weer. We hopen dat het elke dag een half graadje warmer gaat worden op weg naar Barbados….5 dagen op zee ruim 4000 km te varen…..Dit was de laatste stop in Europa !! Jacqueline heeft nog snel ff gebeld met de kids we gaan nu immers richting het Caribische gebied en zijn ff niet per telefoon bereikbaar. Als het moet natuurlijk wel…

1. Liesbeth duindam:
    10 januari 2023
    Wat weer een heel verhaal, maar fijn om te lezen.
    Jullie genieten volgens mij wel.
    Even, ik krijg my ship tracking niet goed gedownload, ik krijg jullie schip niet, de Msc Poesia. groetjes liesbeth
  2. Gerrit:
    10 januari 2023
    Kees, je bent een echte auteur. prachtige reisverhalen. Nu de roman nog !
  3. Jules&Claudia:
    10 januari 2023
    En Kees… kun de gij ook krouwelen ?
  4. Bep:
    10 januari 2023
    Prachtig geschiedenis les . En prachtige foto’s en dan ook nog lekker weer ☀️ heerlijk en fijn dat Jacqueline haar baantjes kan 🏊🏼‍♀️ trekken. Goede reis verder op zee hopelijk niet te veel schommelingen. H&B
  5. Mieke:
    10 januari 2023
    Weer een heel mooi, leerzaam verhaal, met hele mooie foto's!!!
    En Jaqueline, crawl er lekker op los!!
    Op naar Barbados!!
  6. Marion:
    10 januari 2023
    In de korte mouwen! Kijk dat wil dan toch zeggen dat het weer beter wordt. Kun je misschien iedere dag je baantjes trekken en zwem je straks iedereen voorbij.
    Hier alleen maar regen, regen en nog eens regen met de vooruitzichten van regen! Och er zal altijd wel iemand zijn die er blij mee is toch.
    Relax en geniet van het deinen en tot horens. Liefs Marion xxx
  7. Inge:
    10 januari 2023
    Prachtig hoor! Goede reis en door naar nieuwe avonturen!
  8. Ria Blaakenburg:
    10 januari 2023
    Prachtig verhaal weer , mooie foto’s dat zegt genoeg dat jullie volop genieten wauw ☀️🍀🥂
  9. Gerrit Tini.:
    11 januari 2023
    Kees het is al vaker tegen je gezegd maar ook dit verhaal is mooi om te lezen. 🛳 + 4000.
  10. Daniëlle:
    23 januari 2023
    Mooi verhaal met mooie foto's!