Luieren bij de Villa en op bezoek bij 2 choclade fabriekjes

3 januari 2018 - Bali, Indonesië

Hallo allemaal, op de eerste Plaats Gerrit even feliciteren, ( de vader van Remon) die vandaag jarig is. Proficiat Gerrit en natuurlijk ook Tiny namens ons allemaal en nog vele jaren in goede gezondheid toegewenst vanuit het zonnige Bali.

Nadat we gisteravond weer onwaarschijnlijk lekker hadden gegeten hier en de avond hebben afgesloten met een gezamenlijk potje Skibbo zijn de luikjes weer op tijd dicht gegaan hier. Gisterenavond ook weer eens een beetje pissig geworden over onze wifi en we kwamen er ook achter dat er "leven"zat in ons zwembad. Dat zou prima zijn indien dit een zwemvijver zou zijn, maar die wil je hier volgens mij niet hebben.

Vanochtend werden we wakker geprikt door het zonnetje op onze slaapkamers, weer een prachtige dag die zich aankondigde. Even laten, nog voordat we aan het ontbijt begonnen kwam de manager Bali Droom Villa's binnen huppelen om te vragen of er nog "wensen"waren want ze had te horen gekregen dat we hadden gereclameerd . Even duidelijk gemaakt wat er loos is met  wifi en bewegende zwembaden etc etc. Om een lang verhaal kort te maken, de wifi schijnt doordat we nu de kaart van hun kantoor gebruiken op orde te zijn en aan het zwembad is de hele dag gewerkt en warempel deze wordt wat helderder inmiddels. Ik heb de manager wel verteld dat het personeel hier top is, daar ligt het niet aan. Wel aan communicatie en management. Wat er ook gebeurd is dat het nu wel allemaal snel begint te gaan heeft te maken met het melden van deze zaken bij Disma, We hebben het ook  al over de planningen van de taxi's die iedereen weg moeten gaan brengen naar Denpasar voor de trip naar huis :-), en voor onze trip naar Lombok....

Enfin de hele ochtend lekker geklooid bij het zwembad, boekjes gelezen, spelletjes gedaan en daar weer een heerlijke lunch gehad. Tegen 14.00 kwamen ze ons ophalen om naar de chocolade fabriekjes te gaan waarvan er 2 zijn in deze omgeving. We krijgen net bericht van de manager dat het zwembad "vleesvrij"is geworden, we dadelijk nog een controle krijgen en dat het morgen weer helemaal tip top zal zijn ( hebben we er ⅔ van onze  tijd hier opzitten)

Even terug naar de chocolade fabriekjes, wij zijn op weg gegaan met 2 auto's en reden een redelijke onbegaanbare weg in, uiteindelijke kwamen we op een onbeschoft mooie plek terecht waar van alles te doen en ook een soort van Chocolade fabriekje zou zijn. Nou de plek was prachtig en er hingen een paar bijzondere schommels waar opa nog even wat capriolen heeft uitgehaald ( video) De chocolade business stelde echt niets voor en toen we vervolgens wat chocolade wilden kopen en het er niet was zijn we gedesillusioneerd weer vertrokken. De drivers wisten dat er nog een choco fabriekje was en ik heb gevraagd of dit wel de moeite was.....om naar toe te gaan, dit werd bevestigend beantwoord dus daar gingen we weer..... En weer reden we een bospad in waar geen einde aan leek te komen maar toch eindigde op een prachtig onderhouden terreintje met een winkeltje erbij waar we allervriendelijkst werden ontvangen. De slippers moesten uit en vervolgens kregen we een uiteenzetting van hoe chocolade wordt gemaakt. Ik weet niet of iedereen dat weet maar de methode om chocolade te maken van die cacaobonen hier is uitgevonden heel lang geleden door ene meneer van Houten..... Rings a bell ?

Ik heb natuurlijk foto's gemaakt en bij die foto's zal ik het proces wel even beschrijven.. Daarna kregen we een tasting van een boel verschillende samenstellingen en combinaties van chocolade met fruit, koffie, espresso de beroemde katten koffie van Bali, zeezout en nootjes. Daarnaast kregen we nog ijs te proeven van chocolade met citroengras en chocolade ijs met kokosnoot.....

Het Chocolade merk dat ze hier hebben, heet Sorga en dat betekent hemels, buiten was er een prachtige afbeelding op een muur, daar kon je voor gaan staan en dan prachtige foto's maken. Dat was alleen weggelegd voor de echte onschuldigen op deze aardkloot, dus Meike, Suze en natuurlijk Opa. (Foto's !!)

Omdat we zonder water hebben gezeten vandaag hebben onze gastvrouwen hier wat vertraging en hebben we ze naar huis gestuurd, Jeroen heeft al wat in elkaar geflanst voor de kids, die eten dan mooi op tijd en kunnen dan ook op tijd naar bed ( zijn moe allemaal) onze gastvrouwen  komen dan wat later en kunnen wij rond een uur of 8 weer genieten van hun heerlijke kookkunsten.

Het ziet er naar uit dat er morgen nog een clubje naar het strand gaat ergens in de buurt, en dan zit het er voor de kids en kleinkids alweer bijna op...... vrijdag vliegen ze al weer terug...........

1. Marianne:
    3 januari 2018
    Ja dat zijn weer prachtige foto;s En het zijn ook net engeltjes .Geniet nog een paar dagen samen van alles .
    Mooie verhalen. Jammer dat sommige zaken tegen zitten !! Bali was 2 dgn geleden nog in het niets ivm tourisme ed. Hier is het onstuimig , veel wind (storm) en regen. Meer dan 100 uitgevallen vluchten. Yep.. de tijd vliegt om. Geniet nog maar lekker wat dagen..
    Dank jullie wel.
    Waren het leguanen in het zwembad? Dan hadden jullie die moeten vangen en mee nemen naar Tijn die vind ze mooi! Was de chocolade wel te eten? Zo aan de gezichten van de kinderen niet erg. De schommel opa gaf het goede voorbeeld groots! Dan komt zo langzamerhand naar huis gaan in beeld. Jammer maar iedereen zal zich deze reis nog lang herinneren.
    3 januari 2018
    Wat een belevenissen weer het houd maar niet op . Prachtige foto’s dat word een fotoboek vol prachtige herinneringen voor jullie allen. Geniet nog even van en met elkaar en kom goed thuis lieve mensen. Kees en Jacquline nog even lekker na genieten in Lombok