Duiken en snorkelen in Amed en de kleinsten lekker bij Oma

2 januari 2018 - Karangasem, Indonesië

Vanochtend vroeg om 6.45 uur werden we opgehaald door onze driver om naar Amed te gaan waar Jeroen gaat duiken en de rest van de Amed club gaat snorkelen aan het strand. Later bleek dit bij Café Amed te zijn.  De rit ging weer door prachtige rijstvelden en soms een ongelofelijk mooi uitzicht op de Gunung Agung. Smalle weggetjes ,soms met rijders tegen het roekeloze aan maar de Balinezen weten prima hun weg te vinden hier. We kwamen weer door Amlapura het mooie stadje waaraan je kunt zien dat er "geld"zit. Gisterenavond hebben we boterhammen gemaakt voor iedereen zodat we per direct zouden kunnen vetrekken. Een boterhammetje of 20 is er wel gesmeerd voor onze hongerlijders waaronder Tieme en Jeroen kan er ook wel wat van. Aangekomen in Amed even gestopt bij het duikcenter en Jeroen gedropt, daarna 150 meter verder gereden naar Café Amed waar we aan het strand konden gaan zitten en ook nog eens droog konden zitten. Dit was niet overbodig omdat er direct na aankomst hier een buitje regen naar beneden kwam. later hoorden we dat het bij de villa had gegoten. Goed, wij zaten droog en nadat we een kopje koffie en of thee op hadden was het droog geworden en begonnen Remon en Tieme aan hun eerste verkennende snorkel tocht, al snel gevolgd door mij. Tieme vond het geweldig en de plek was inderdaad prima om te snorkelen met per direct kleurige vissen in alle variaties. Na deze eerste tocht, gingen Inge en Janske te water en ook die vonden het geweldig om te doen en vooral de nieuwe snorkel maskers van Decathlon vielen goed in de smaak. Amed is een prachtige kustplaats met een relaxte sfeer, leuke barretjes en restaurantjes. Niet druk want ook hier is de vulkaan weer van negatieve invloed. Die is hier overigen ook prachtig maar dreigend aanwezig.

We hebben ons prima vermaakt tot een uurtje of een, toen was Jeroen weer terug van zijn prachtige duiken waarvan er een naar het wrak is gegaan van de USAT-Liberty, een prachtige ervaring voor hem.We hebben aan het strand bij Amed Café ook nog even de lunch gebruikt en met name die van Tieme was heel bijzonder. De pannenkoeken met ijs die in een geweldig format werden geserveerd werden compleet soldaat gemaakt. De pannenkoeken zwommen als het ware in het ijs naar binnen toe. Ik had ondertussen op het net uitgevogeld waar een redelijke supermarkt in de buurt zou moeten zijn en dat bleek later ook zo te zijn. We hebben alles wat we nodig hadden kunnen scoren. Roepia's is echter een probleem, vandaag 8 pinautomaten gehad en slechts  bij eentje omgerekend 50 euro kunnen scoren.Gelukkig had ik een voorraadje aangelegd en kunnen we even vooruit, dit is echt een drama hier.

Om een uur of 3 waren we weer bij de Villa waar Oma de boel gaande had weten te houden of liever gezegd was bezig gehouden door de dames. ze had ons via WhatsApp op de hoogte gehouden. Had wel wat problemen met het openen van blikjes tonijn voor een tonijn sandwich. Zonder blikopener gaat dat niet! Toen de dames later kwamen om te koken ramden deze er gewoon een mes in en open was het blikje. Oma was goed bezig gehouden door onze allerkleinsten. Daarnaast was ze terwijl de regen neerplensde hier bij de villa "overvallen"door een paar soort van hagedissen die volgens onze gastvrouwen uit de rijstvelden komen. Die beesten renden over de veranda rond het zwembad, zelfs tot in het zwembad kwamen die krengen. Uiteindelijke met behulp van onze dames toch verdreven...

1. Golande:
    2 januari 2018
    wat een leuke foto's zeg! prachtig die vulkaan ook !
  2. Marion:
    2 januari 2018
    inderdaad wat Golande schrijft, wat zitten er prachtige foto's bij van zowel natuur, water en familie.
  3. Nellie Antonius:
    2 januari 2018
    Wat is het er toch mooi, en wat genieten jullie!
  4. Gerrit Tini.:
    2 januari 2018
    Hagedissen, mieren lekker groot, ijspannenkoeken lekker groot het is voor iedereen toch geweldig genieten!
    Hopelijk houd die Agung zich gedeisd.
  5. Marianne:
    2 januari 2018
    Ja dat is echt genieten .Prachtige foto's Ja Balie is mooi .
  6. Marion:
    3 januari 2018
    We zijn nu in dag 3 van het nieuwe jaar en ik zal even een up date doen over ons eigen kikkerlandje.
    nou om te beginnen is er uiteraard, in de Nieuwjaarsnacht van alles en nog wat gebeurd. meest in de bekende dorpen en steden. Wat Tilburg betreft, ook hier heeft het gerommeld in het centrum maar al met al viel dat mee.
    Vuurwerk is er veel, heel veel afgegaan, de mooiste pijlen waren (zelfs bij ons) te zien.
    Dag 2 van het nieuwe jaar was qua weer eigenlijk best wel goed. Af en toe een zonnetje maar wel een frisse wind. Maar ja, het is winter he en dan zou het zelfs mogen vriezen!
    schrijver dezes is dan ook op de fiets naar Margriet gegaan.
    Dag 3 van het nieuwe jaar (deze is nog fris en vroeg) er raast een storm over ons land.
    Je zou zeggen dat we er onderhand aan gewend moeten zijn, maar het blijft toch altijd een beetje spannend.
    Ten huize van de fam. van Laarhoven, is er een "vliegende" trampoline gespot.
    Ja heus, van de ene hoek van de tuin is de trampoline naar de andere hoek gevlogen!
    Jammer is wel dat de buizen van het vangnet bijna allemaal flink verbogen zijn.
    Komt goed, met een hamer en wat kracht komen we straks een heel eind.
    Verder echt veel spannende dingen gebeuren er gelukkig niet en al zou dat wel zijn dan zou ik ze niet vermelden, ik wil jullie heerlijk ontspannen vakantie daar niet mee belasten.
    Zo, tot hier de update. Geniet nog volop en doe heeeel veeeel energie op van het zonnetje zodat je er weer tegenaan kunt als je in ons koude kikkerlandje terug bent.