Van Lovina Villa Asmara naar Villa Hanya Indah in Karangasem Bali

31 december 2017 - Karangasem, Indonesië

Hallo allemaal, als jullie dit gaan lezen is de laatste dag van het oude jaar in Nederland aangebroken en zitten wij al weer bijna aan het begin van onze oudejaarsavond op Bali.

Gisteren de 30e december hebben wij ons laatste ontbijt genoten in Villa Asmara. Daarna hebben we nog een ritueel afgewerkt, de meiden hadden een oude intacte wijnfles gevonden op het strand en waren op het idee gekomen om daar flessenpost van te gaan maken. Zo gezegd zo gedaan, dus de kids hebben hun brieven geschreven, die zijn in de fles gegaan en met het nodige ceremonieel te water gelaten. Zou wel heel erg leuk zijn als die ergens aan zou spoelen en als vervolgens de vinders hierop een reactie zouden sturen....... Wij hebben natuurlijk ergens voor gezorgd, horen jullie in de toekomst nog wel van.

Daarna was de inmiddels door Kadek bestelde mini touringcar ( gloednieuw) gearriveerd en konden wij gemakkelijke en comfortabel met al onze bagage ( en da's niet niks voor 9 man) in de bus en gezellige met zijn allen aan onze reis naar de nieuwe villa beginnen.

Eerst moesten we echter nog even afscheid nemen van de staff van Asmara en zijn de kids met het team op de foto gegaan, wij hebben de avond hiervoor nog een groepsfoto in Asmara gemaakt en een paar foto's van de plek waar we de laatste dagen s'avonds met de pootjes in het ukkie gedeelte van het zwembad zaten te kletsen was een  heerlijke verkoeling  op deze manier. We hebben ook nog een voeten foto in elkaar gezet voor de prijsvraag : welke voeten zijn van wie ? Diegene die het juiste antwoord weet te raden krijgt een verrassing.

Terug naar onze busreis, die ging prima, ruime bus, niet te druk de reis zag er voorspoedig uit en ging ook best wel snel. Het  zou een uurtje of 3 aan reistijd gaan kosten om daar te komen en met een lunchpauze ertussenin, zou de reis totaal toch wel ruim 4 uur in beslag gaan nemen. Maar met spelletjes en liedjes gaat dat best wel snel. Na een uurtje of 2 rijden , zo tegen lunchtijd zijn we in een ongekende tropische stortbui terecht gekomen. Dat kun je niet uitleggen dat moet je zien. Ik heb ook een filmpje gemaakt van de trap in het restaurant naar het dak waar we de lunch zouden gebruiken en deze trap veranderde dus  in een snelstromend riviertje..

De lunch was ook een verhaal op zich, we zijn in de buurt van de vulkaan aangekomen die door zijn "levendigheid" er wel voor heeft  gezorgd dat het toerisme hier zo dood is als een pier. Komen we later ook nog even op terug.... Maar wat er op de menukaart stond konden we niet allemaal bestellen ,simpelweg omdat het er niet was en omdat er onvoldoende aanvoer was en is. Stadje was troosteloos om aan te zien, ik denk dat 80% van alle winkeltjes  wel gesloten waren en de toeristische activiteiten bijna zero waren..... erg troosteloos dus. Maar goed, ondanks dat zijn vrouw en kinderen bij familie waren, probeerde deze man zijn restaurant in leven te houden en daar hebben wij dan ondanks de neer klotsende regen een leuke bijdrage aan geleverd.

Goed, met hulp van de chauffeur en wat paraplu's de bus in en weer veder gegaan voor het laatste stukje, hilariteit alom toen we onderweg ineens een bord zagen met "new" opening  in Bali, KFC!! in een vlakbij gelegen plaatsje, Wij dachten dat dit een joke was, echter achteraf blijkt het allemaal waar te zijn. Denk niet dat we er gaan komen overigens, maar dat hoor je zo nog wel. Nadat we even later van de hoofdweg afgingen ontvouwde zich voor ons een prachtig Balinees landschap zoals we dat kennen met rijstvelden op terrassen en prachtige natuur. Opeens gingen we rechtsaf een smalle steile weg op warvan wij dachten: dat gaat ie ( de bus)niet halen, maar dat gebeurde wel!! We waren aangekomen bij Villa Hanya Indah. We stopten voor de poort en werden onthaald door prachtige dames met prachtige bloemen en heerlijke verse sapjes. De villa zelf is een plaatje met een ongekend uitzicht. Het is echter een andere Villa dan Asmara, deze was groot in alle opzichten met grote tuin en een boel gezellige hoekjes waar eenieder zich terug kon trekken als men dat zou willen en ook een groooooooooooot, zwembad. Dat was het eerste commentaar van de kids..... dus, we ( de kids) willen terug naar die andere villa. Natuurlijk moesten de kids en ook wij ff wennen, ook dit is een prachtige villa met een schitterende inrichting en een prachtige locatie en bovendien dachten en weten wij inmiddels dat de service en het eten van een erg hoog kwalitatief gehalte is...en dat is ook heel wat waard!

Er waren echter wat andere dingen die tegen vielen, de wifi was 3 keer niks en dat kan tegenwoordig met al die draadloze communicatie niet meer, je moet verbonden zijn anders is het "ongemakkelijk" Nou betaal je er ook nog behoorlijk voor en moet het dus wel werken nietwaar ? Ook over het zwembad werd behalve de maatvoering wat gemopperd, zou niet schoon genoeg zijn etc etc. Vervolgens zijn Inge, Jacqueline en ik zei de gek op pad gegaan om inkopen te doen, zou moeten kunnen volgens het boek van Disma dat we een week voor vertrek hebben opgehaald en daar stond dat dus gewoon in. Echter deze supermarkt was vanwege de vulkaan perikelen 4 maanden geleden failliet gegaan in combinatie met wat mislukte vastgoed transacties van dezelfde eigenaar. We hebben dus stad en land afgereden om wat spullen bij elkaar te sprokkelen, het is gelukt maar vraag niet hoe. De hele economie in dit gedeelte van Bali ligt op zijn rug hier a: door de mensen die uit het directe gebied zijn geëvacueerd en dus niets meer consumeren en produceren ( 120.000 mensen) en b: door het ingestorte tourisme ( villa naast ons staat leeg) en volgens onze driver hier is het hele spul voor wel 90% ingestort.

Wij hebben Disma ( want die had deze villa voor ons geboekt) nog gecontacteerd en er zou niets aan de hand zijn hier ! Nou op verblijfsniveau klopt dat wel, de villa is prima de mensen zijn ook hier aardig en het culinaire gedeelte en de service is top. Echter lang niet alles is verkrijgbaar en dat hadden we moeten weten......Komen we volgende jaar nog op terug daar..Maar de klacht is gemeld.

Goed, terug naar de aankomst hier en de villa, wij hebben daarna een kleine vergadering gehad met het team en onze "klachten"besproken, en inmiddels is het zwembad aangepakt, hebben we prima wifi, en hebben we ongelooflijk goed en lekker gegeten. Inge heeft de coördinatie met de keuken, Jeroen heeft zijn fiets hier en kan zich dus elke dag als hij dat zou willen een uurtje te pletter fietsen en de kinderen hebben hun weg ook weer gevonden net zoals wij. Tegen het vallen van de avond moeten we de lichten niet te vroeg aan doen want dan komt er een invasie op gang van allerlei vliegend en kruipend spul waar Janske niet echt gelukkig van wordt, gevolgd door een groep van predators die al deze prooien vervolgens weer opvreten, likken, naar binnen zuigen en wat we allemaal nog meer zien gebeuren. Het lijkt wel een BBC natuur documentaire.Ook moeten we nog even wennen aan al die jungle geluiden die je hier hebt. Niet op de laatste plaats van de gekko's die hier een paar plaatsen hebben veroverd en hun prooien gewoon afwachten en je dan helemaal te pletter laten schrikken met hun "Gekko"geluid...Ook gedurende de nacht hebben sommige mensen nog last gehad van die gekko's.

Vanochtend na een feestelijk ontbijt met bergen pannenkoeken en toast roerei met groenten , verse sapjes etc etc , zijn we met de kids een stuk gaan wandelen door de omgeving hier op weg naar een Water Paleis dat op loopafstand zou moeten liggen en vroeger werd gebruikt door de Koninklijke Families als residentie. De wandeling was prachtig, we kwamen langs authentieke huisjes en een hele rits ambachtelijke steen fabriekjes . Het bleek echter toch een heel eind te zijn met deze warmte en toch wel steile hellingen en daarom zijn Jeroen & Janske met de kids terug gegaan en zijn wij met zijn vieren doorgewandeld om dit inderdaad prachtig aangelegde en gerestaureerde water paleis ( Taman Soekasada)  te bezoeken. Moeten we zeker met de kids ook nog doen maar ff een taxi nemen.. De wandeling terug was stevig en hierdoor hadden we ook weer meer dan voldoende ruimte voor de lunch gekregen :-).

Iedereen is  naar het nabijgelegen prachtige strand waarvan alles zou moeten kunnen, we horen de verhalen strakjes wel, Jacqueline en ik hebben besloten een "vrije"middag te pakken, gewoon ff lezen  voor Jacqueline en voor mij mijn verhaal bij werken en posten naar jullie.

Bijna oudejaarsavond  hier op Bali, wij zullen dus een van de eerste zijn die het nieuwe jaar in gaan luiden en afscheid nemen van het oude jaar, wij wensen jullie een leuke oudejaarsavond waar en met wie je ook bent, en alvast namens ons allen een mooi, plezierig, succesvol maar vooral gezond 2018 toe.

1. Mieke:
    Hallo vakantiegangers.
    Is altijd even wennen op een andere stek.
    Maar als ik dat zo zie, gaat dat ook hier zeker wel weer lukken.
    De voeten wordt voor mij moeilijk, maar denk toch die van Jaqueline te herkennen😀.
    Maar ik wens jullie weer een hele fijne gezellige week toe, en alle goeds voor 2018!!!
  2. Marion:
    31 december 2017
    Nou dat wordt afzien!! Maar niet heus. Wat een prachtige uitzichten heb ik langs zien komen. Je zou er stil van worden.
    Het is nu 9.15uur 31december, dus ja jullie zijn al een aardig eind op scheut.
    Vanaf deze kleine plek op deze toch (overal) wel mooie aardbol een heel gezellige Oudejaars avond, wat zeker zal lukken, en voor 2018 een warm (en geen warm van warmte!) gelukkig en vooral gezond jaar.
    Geniet van alles war je nog zien zult en op naar het volgende verhaal! Liefs Marion xxx
  3. Golande:
    31 december 2017
    Ziet er weer erg leuk uit! , maar wel enerverende momenten die jullie meemaken op de laatste dagen van het jaar! De foto met jullie allemaal is letterlijk het perfecte plaatje! Bij de voetenfoto heb ik gereageerd wie, wie is!! Hi hi! Vormhet nieuwe jaar wensen we jullie tijd om van kleine dingen te genieten, stil te staan bij mooie momenten, sterkte om tegenslagen te overwinnen,vriendschap om je hart te verwarmen, een glimlach om elke dag mee te beginnen, maar hoe dan ook iets positiefs. Geniet van elkaar!
  4. Bep:
    31 december 2017
    Wat een verhaal en wat een ervaringen weer op jullie mooie locatie. Prachtig om te zien hoe jullie van en met elkaar genieten van alles . Het perfecte gezins foto spreekt voor zich . Zo relax dat straalt vooral de voeten foto uit 😂🤪 moet ik me nog maar eens aan wagen wie nu wie is .een goeie roets samen en voor 2018 alles wat wenselijk is In goede gezondheid . In iedergeval kan het begin niet mooier zijn dan zo met elkaar in Bali . Lieverds tot volgend jaar . H&B xxxxxx
  5. Margriet Gommans:
    31 december 2017
    Dat ziet er allemaal weer top uit. Dat wordt weer genieten samen. Nog even en jullie gaan het nieuwe jaar in een hele fijne en gezellige jaarwisseling en een fijn en gezond 2018. Liefs Margriet.
  6. Marianne:
    31 december 2017
    Wat een prachtige foto's en de rest is ook weer top .Even wennen zo zie je maar hoe snel je aan luxe wen . Wij wensen jullie nog een fijne vakantie en geniet van alles. Fijne jaarwisseling liefs van ons
  7. Gerrit Tini.:
    31 december 2017
    Wij hebben met veel pleier ook dit verhaal weer gelezen. En ja wisselen van locatie is toch even wennen. Maar de avonturen zijn er niet minder om! De tijd hier is op dit moment kwart voor twee en voor juliie nog maar een paar uur te gaan tot de jaarwisseling. Maak van de wisseling iets onvergetelijks en een gezond 2018 namens ons viertjes. 💥💥👄