Aloha, Honolulu, Hawaï

14 februari 2023 - Honolulu, Hawaii, Verenigde Staten

Tja, daar zitten we dan weer op onze eerste van 5 zeedagen die gaan komen. Ik zit weer achter in de disco helemaal boven achter op het schip en het lijkt wel of dat ding dadelijk uit elkaar valt zo rammelt dat geval hier. Het waait weer behoorlijk en de golfslag zal weer een metertje of 7 zijn. Het weer is onstabiel in deze regio en dan hebben wij nog geluk gehad . Tijdens ons verblijf  op Hawaï was het half bewolkt met een graadje of 25-26 niet onaardig. Het kan alleen zo maar uit het niets gaan regenen wat we dan ook een paar keer hebben mogen ondervinden.

Het is hier nu 11 uur vroeger van in Nederland dus op dit moment maandag de 13e en 9:50 aankomende nacht gaat de klok weer een uurtje terug en zitten we op onze max van  -12 uur tijdsverschil en dat gaat zo de komende weken ook blijven.

we hebben inmiddels ook bericht ontvangen dat China definitief uit de route is gevallen, dat hadden we al verwacht maar is gezien het feit dat wij deze cruise hebben geboekt omdat deze ook naar Japan en China zou gaan, toch een tegenvaller. De Chinezen hebben hun havens nog steeds niet opengesteld voor cruiseschepen ivm de covid problematiek die daar nog steeds aanwezig is. We hebben ook al vervangende havens op het programma gekregen en dat zijn ; Saigon, Bangkok en Koh Samui, nu zijn we in Bangkok en Koh Samui natuurlijk vorig jaar al uitgebreid geweest, dus das jammer. Ho Chi Min Stad ( het vroegere Saigon) is natuurlijk wel leuk. Daarnaast staat ook Auckland op het spel omdat daar Gabrielle de boel op stelten aan het zetten is en de uitkomst van dat hele spel onzeker is geworden. Daarnaast zorgt die storm natuurlijk ook weer voor mogelijk ruige wateren die we moeten ontwijken. We zullen het zien, het weer heb je nou eenmaal ( gelukkig ) niet onder controle. Maar het is wel een beetje balen.

Terug naar Honolulu waar we afgelopen zaterdag ochtend de 11e feb aan de zijn gekomen rond een uur of 8 in de ochtend. We lagen aan pier 11 wat het oude prachtige Pier gebouw is vanwaaruit je direct downtown Honolulu in kunt lopen. Helaas was en is dit vergane glorie door de modernisering en het bouwen van wolkenkrabbers is het charmante van Hawaï er uit gesleten en in verval geraakt. De pier is een dooie pier geworden en het “nieuwe” centrum ligt op zo’n 2 mijl afstand van de haven. Je wordt bij aankomst niet ontvangen zoals dat in films wel het geval is door heupwiegende Hawaïaanse schonen met rieten rokjes en bloemen kransen onder begeleiding van de bekende muziek. Nee bij aankomst kom je in een lege betonnen hal met norse onverstaanbare bewakingsmensen. Das dus een tegenvaller. We hadden zoals jullie weten een extra dag te besteden hier omdat Aupia vanwege ook al slecht weer  problemen niet door was gegaan. Wij dus de avond van tevoren een busplan gehaald bij de receptie dat Jan ons had laten zien en waarbij je voor 3 USD het eiland zou kunnen gaan verkennen. Wij dus zonder het maken van enig plan die ochtend dus op pad gegaan en als eerste downtown Honolulu in gegaan wat een verlopen desolate aanblik gaf met in het oude centrum een Walmart en een Ross ( dress for less ) supermarkt. Het barste daarnaast van de dakloze mensen de een nog triester dan de andere. Dus na enige verkenning wij op weg naar bus 63 die ons naar een grote mall zou moeten gaan brengen. Wij zijn op weg naar de bushalte, worden we staande gehouden omdat er een filmopname aan de gang is waar ik ook een filmpje van heb gemaakt, er reed een rode sportwagen een kruising over en dat werd gefilmd en duurde ongeveer 10 seconden, hiervoor werd alles lam gelegd hier. Maar goed daarna naar de bushalte en daar aangekomen komt de bus, wij vragen heb je een dagkaart ? Nee dat hadden ze niet, 3 dollar per persoon is de instap prijs en als je daarna ergens uitstapt en weer instapt dan herhaalt zich dat. Prima zeg ik, das dan 6 dollar en ik geef een briefje van 10, dat kan dus niet, alles gepast geld want die automaat wisselt niet. Wij dus gvd weer die bus uit en terug naar de dress for less om wat te kopen en geld te wisselen. Ik scoor een relatief goedkope Calvin Klein parfum 125 ml ( wat later overigens after shave blijkt te  zijn, kwestie van lezen ) en nog wat klein spul. We gaan terug naar de bus en we stappen in, stappen uit bij een gigantische mall, daar aangekomen gaan we wat rondzwerven en komen we in uiterst luxueus stuk terecht waar alle grote merken van deze aarde aanwezig zijn. Hawaï is immers het Marbella van de Amerikanen. Natuurlijk komen we ook wat andere zaken tegen en Jacqueline scoort een nieuwe hoes voor haar iPhone, inmiddels is het een uur of 1 in de middag geworden en hebben we honger, wij naar een gigantisch food plein waar duizenden mensen zitten te eten en er voor sommige zaken rijen mensen staan te wachten, wij zoeken een minder druk zaakje uit en bestellen een salade om te delen wat gewoon kan en waar zowat een hele kip in verwerkt zit. Wij hebben er genoeg van en gaan op zoek naar lijn 23 die ons helemaal de andere kant van het eiland op moet gaan brengen. Wij stappen in en dat ding gaat rijden en daar komt werkelijk geen eind aan en er valt ook hoegenaamd niets te zien. Na een uur en een kwartier vragen we de chauffeur die maar XXXXXXL heeft of deze bus nog eens terug gaat rijden en hij zegt van niet en dat we het beste om een aankomend wisselstation kunnen uitstappen wat we vervolgens ook doen. Daar hebben we dus een uur op volgens mij diezelfde bus staan wachten om ons weer terug te brengen. Uitgestapt bij het winkelcentrum en de 2 mijl naar het schip gewoon gelopen waar we net op tijd voor het diner aankwamen. In de korte box aangeschoven en daarna even onder de douche want het was Hawaï party op dek 13. Wij dus daar naar toe en het team had zich in de rot  gewerkt om alles te versieren en daar stonden een hele boel mooie en minder mooie Hawaïaanse schonen klaar om te gaan dansen. En toen begon het te regenen, en alles dus naar binnen in de zebra bar, da’s echter niet buiten en dus ging het met een sisser uit allemaal, jammer dus. De volgende dag na het ontbijt een rondje gelopen langs de oude pier waar weer geen zak te doen was , inmiddels was ons schip in de nacht van pier 11 naar pier 2 verplaatst, waarom is ons een raadsel want op pier 11 waar we lagen kwam niets  nieuws te liggen. Maar goed wij hadden wat tijd te killen omdat onze excursie naar Pearl Harbor pas om 12:15 zou gaan vertrekken. Zoals gezegd dus langs die dooie pier weer het dooie centrum in , even in de Walmart en daarna de dress for less waar Jacqueline ook nog een goedkoop duur luchtje heeft gescoord en een mooi topje voor de zomerse avonden. Vervolgens in de bus naar Pear Harbor met een leuke ook weer XXXXXXL chauffeur die prima uitleg gaf over het museum daar. Het museum is natuurlijk in het leven geroepen om de aanval van de Japanners op Pearl Harbor te herdenken van 7 december 1941. De wereld was toen al in oorlog maar de Amerikanen waar nog neutraal tot die datum. De Japanners zagen hun kans schoon toen de Duitsers Europa aan het bezetten waren en lijfden met een noodgang alle kolonies van de Europese landen in met toestemming van hun partner in crime Duitsland. De Amerikanen vonden dat op enig moment te gevaarlijk worden en stelden een handelsembargo in waardoor de Japanners die voor 85 % afhankelijk waren van de USA olie dus geen olie meer kregen. De Japanners zochten vervolgens de confrontatie op en deden dat via een heimelijke operatie waarbij zij torpedo’s hadden ontwikkeld die in ondiep water zouden kunnen acteren en speciale bommen die dwars door de gepantserde slagschepen van de USA zouden kunnen gaan. Het hele plan was van tevoren uitgedacht en geoefend.

Vervolgens stoomde de Japanse vloot in radio stilte op naar Pearl Harbor waar zij op 7 december de niet allert zijnde vloot van de USA verraste en als gevolg daarvan met 2 luchtaanvallen en 300 vliegtuigen in 2 uurtjes meer dan 20 schepen wisten te vernietigen waaronder alle slagschepen.

Meer dan 2500 Amerikanen verloren het leven met meer dan 1500 gewonden soms met afschuwelijke verminkingen en brandwonden. Deze plek is nu een museum geworden waar goed, zij het met enige Amerikaanse dramatiek in beeld wordt gebracht wat er die dag is gebeurd. Je hebt een prachtig museum waarin de verschillende fases van het hele verloop wordt uitgelegd tot en met de aanval en ze laten een film zien op basis van oorspronkelijke films en andere documenten die het verhaal verteld waar ademloos en in stilte naar wordt gekeken.

Diegene die de film Pearl Harbor niet hebben gezien, moeten dat zeker nog een doen.

Een paar aardige details die wat later naar buiten zijn gekomen, een Amerikaans schip kreeg contact met een Japanse onderzeeboot die in verboden wateren voer en dus werd vernietigd, het rapport hiervan verzande in de bureaucratie en kwam te laat op de tafel van de Admiraal net als de alarmering over grote vliegbewegingen die gerapporteerd werden door de radar maar werden genegeerd omdat men een groot aantal eigen B52 bommenwerpers verwachte vanuit Californië. Had men dit niet genegeerd dat had het waarschijnlijk anders gelopen….

Men heeft ook en bijzonder monument gemaakt van de Arizona, het slagschip dat door een voltreffer in de kruitkamer werd geraakt en door de explosie uiteen werd gereten waarbij meer dan 1000 mensen in een klap het leven hebben gelaten. Hier ga je met een speciaal bootje naar toe waarbij je in de gelegenheid wordt  gesteld om deze mensen te herdenken. Het gezonken schip heeft jarenlang olie gelekt wat het huilen van het schip werd genoemd. Dat is in de loop van de tijd steeds minder geworden en het verhaal is dat zodra alle overlevers zich bij hun reeds overleden maten hebben gevoegd het “huilen” zal stoppen. Er zijn op dit moment nog 2 overlevenden in leven….

Ik was ook onder de indruk van de cirkel met gedenkstenen met daarop de namen van de bemanningen van verdwenen onderzeeboten bij elkaar zo’n 40 stuks en 4000 bemanningsleden die een zeemansgraf hebben gekregen.

Het was een bijzondere middag en als je op Hawaï bent mag je dit zeker niet missen. Hawaï zelf is echter niets anders dan een vakantie eiland, een duur vakantie eiland dat bekend is geworden door TV series en een zekere verwachting bij je doet ontstaan die er gewoon niet is. Maar we zijn er geweest, we vinken het af, kan dus van het lijstje en we vervolgen onze weg over de grote stille oceaan op weg naar ??

Op dit moment zitten we in een moeilijke zone qua verbinding en zal het niet altijd lukken om jullie op de hoogte te houden met tekst laat staan met foto’s dus gewoon geduld hebben……….. zodra het kan………

Heb vandaag ook bericht gehad dat mij  auto, jawel eind maart binnen zal gaan komen…… heeft dus gewoon een jaar geduurd….

1. Marion:
    14 februari 2023
    Wat een verhaal! en inderdaad (gelukkig) kun je het weer niet dirigeren. zou helemaal een puinhoop van de wereld maken.
    absoluut niet leuk dat China niet doorgaat maar van de andere kant het is ook niets om covid weer op te gaan zoeken. voel met jullie mee.\
    afwachten wat Nieuw Zeeland doet. Laten we hopen dat je daar in ieder geval wel naar toe kunt.
    Foto's van Pearl harbor zijn al indrukwekkend laat staan hoe jullie alles gezien hebben.
    fijne zeedagen. liefs Marion xxx
  2. Gerrit Tini.:
    14 februari 2023
    Kees weer een mooi verhaal en foto's.
  3. Bep:
    14 februari 2023
    Fijn wat van jullie te horen en ik sluit mij helemaal aan bij de reactie van Marion. Indrukwekkend allemaal . Mooie foto’s 👌goede reis verder en laten we hopen dat de storm jullie bespaard blijft . 😘
  4. Ria Blaakenburg:
    14 februari 2023
    Wat indrukwekkend allemaal weer , een ding staat voorop dat jullie er lekker van genieten saampjes 👌🏼🛳☀️
  5. Golande:
    14 februari 2023
    Dus, zoals je al verwachtte gaat China niet door! Erg jammer, de Chinese muur zou toch een van de hoogtepunten van de reis zijn. Maar nu kun je in koh samui alvast een huisje huren voor de volgende overwintering toch?? Saigon zal ook wel indrukwekkend zijn, en hopelijk gaat Auckland door! Toi, toi, toi.
  6. Golande:
    14 februari 2023
    Overigens pearl Harbour erg interessant !
  7. Kees Verhagen:
    14 februari 2023
    Mooi verhaal en prachtige foto’s,Geniet ervan
  8. Jules&Claudia:
    14 februari 2023
    Soms zit het mee en soms zit het tegen. Tis en blijft balen dat China niet doorgaat..
    Met goede moed gaar de reis gewoon verder..enjoy