Van Monterey naar Yosemite El Portal

6 juni 2018 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Ik zit redelijk kapot op mijn balkon met uitzicht op de bergen van het Yosemite park en op de achtergrond de ruis van een stevige rivier mijn verslag van vandaag op te hoesten. Om 08.00 uur waren we alweer op weg naar Yosemite, een dikke 300 km zou het gaan worden vandaag. Het pakte wat anders uit, zeker in tijd gezien.Het eerste stuk gedeelte van de trip ging door een prachtig heuvellandschap met prachtig gekleurde kale heuvels. Op enig moment kregen we ook zicht op een prachtig meer wat een stuwmeer bleek te zijn. Het was het San Luis reservoir. Dit reservoir maakt onderdeel uit van een groot netwerk van zoetwater systemen, kanalen, rivieren meren en kunstmatige meren. Dit systeem strekt zich uit over ⅔ van Californië en dit hele plan is eind jaren 50 bedacht en in de jaren zestig ontwikkeld. Het startschot is nog gegeven door John.F. Kennedy.. in 1962. De bedoeling van dit hele systeem was een irrigatie systeem te ontwikkelen waardoor men in staat was en is op elk moment het water op de juiste plek te krijgen voor een optimale benutting en groei van de gewassen. Californië, is niet voor niets de fruit en groenten schuur van de USA geworden. Indrukwekkend. Goed, wij vervolgen onze reis en soms was het wel een beetje saaie route, totdat we in de verte de contouren van de bergen in het Yosemite park op zien doemen. Tussendoor nog even getankt, Jacqueline haar Frappucino weer naar binnen gewerkt bij een Starbucks en ik natuurlijk mijn dagelijkse portie cappuccino met een slice bananencake. Wij zien op enig moment een bord met toeristen informatie en "koop hier uw Yosemite pas", dus wij in de remmen en naar binnen. Werden geholpen door een alleraardigste Ranger die ons ook vertelden dat we als we indien we meer parken zouden gaan bezoeken en dat doen we dus, het veel beter zou zijn om een jaarpas te kopen. Die jaarpas wordt gekoppeld aan een persoon, in dit geval ik dus en de houder van die pas kan dus in een auto mer 4 personen alle Nationale parken in voor 80.-USD. Niet per persoon maar voor iedereen dus inclusief de auto. Alle verhalen dat het een vermogen zou kosten aan entreefee's hier zijn dus bij deze om zeep geholpen. De Ranger legde ons ook even uit gebaseerd op ons reisschema wat we zeker zouden moeten gaan zien en wat het meest efficiënt zou zijn, hij zei ook dat als we bij de ingang van het park aan zouden komen, we de rij voor passen kopen zo voorbij zouden kunnen rijden, even met de pas zwaaien naar de  Rangers en voilà. Zo gezegd zo gedaan natuurlijk, maar dat pakte niet goed uit, Kees moest stoppen en op het matje komen. Na enige uitleg toch goedgekomen en wij verder op pad. Eerst naar onze lodge gereden ( Yosemite vieuw Lodge). bij El Portal en het park in gegaan. Fantastische locatie waar gruwelijk misbruik van wordt gemaakt maar zo werkt dat nu eenmaal en zeker hier. De spullen op de kamer gekwakt, snelle lunch en weer door het park in op weg naar Glacier Point een van de must see's hier in het park, bleek dus een rot eind omhoog te zijn en het was ondanks het vroege tijdstip in het jaar en midden in de week toch heel erg druk. Wij hadden horror verhalen gehoord van mensen dat de hele berg dicht zat en je uren moest lopen om op de mooie plek te komen. Nou, wij kunnen dat bevestigen, we hebben niet hoeven te lopen maar we werden op ⅔ van de trip opgevangen door Ranger die ons vervolgens  in de rij hebben gezet ( 3 stuks) en om de zoveel tijd ( minuut of 10 denk ik) mochten er 4 uit elke rij door naar boven in verband met een tekort aan parkeer plaatsen. Je moet er niet aan denken hier in het weekeinde te zitten of in de vakantie's, dan wordt je echt helemaal gek. Toen we boven kwamen was er nog plaats genoeg, aan de communicatie moet dus nog wat worden gesleuteld! Na ruim anderhalf uur waren we boven en het was de moeite waard, wat een ongelofelijke mooi stukje werk van moeder natuur. En dat op onze eerste dag in Yosemite. De plaatjes zullen het weer bevestigen. Daarna op ons gemak weer ruim een uur terug naar onze lodge, beetje kapot van het sturen vandaag. Morgen naar Yosemite Valley en dan over Tioga Pas naar Mammoth Lakes, beloofd heel bijzonder te worden.

1. Inge:
    7 juni 2018
    Vakantie was om te relaxen toch:) Intensief maar zeer de moeite waard als ik het zo allemaal lees en zie.. xxx
  2. Bep:
    7 juni 2018
    Tja dat laten aan sturen vreet energie 🤪 maar wat een verhaal en wat mooi en dan gaat er nog veel meer van dat komen . Wohhhhh geniet ze .
  3. Marion:
    7 juni 2018
    Toen ik begon te lezen over de ranger was mijn eerste gedachte oeps, nepranger? Gelukkig niet het geval alleen begon daar de miscommunicatie al begrijp ik. Wel apart dat je in de rij moet om moeder natuur te kunnen/mogen bewonderen he. Heb al meerdere keren gehoord dat het Yosemite park zeer de moeite waard is. Geniet! Xx
  4. Jules & Claudia:
    Hard werken dus! :-)
  5. Thea:
    7 juni 2018
    Veel lopen lees ik wel. Hoe gaat het met je knie Kees? Lees ook dat je een jaarpas hebt aangeschaft hoop niet dat het op kenteken staat. Mogen wij hem dan ook gebruiken voor als wij die reis gaan doen. Had weer wat inspiratie. Geniet van jullie reis. 🙋‍♀️🙋‍♀️
  6. Gerrit Tini.:
    7 juni 2018
    De paar foto's waren al mooi dus wij kijken uit naar die andere KL.........foto,s!
  7. Nellie Antonius:
    8 juni 2018
    Het is dat de natuur veel goed maakt,maar vacantie is toch voor rust bedoeld? Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen.