Highway 1 Californië

5 juni 2018 - Montery, California, Verenigde Staten

Vandaag zijn we de Highway 1 gaan rijden, maar dan het gedeelte van Monterey tot en met Big Sur, verder rijden had geen zin omdat de weg is afgesloten vanwege de aardverschuivingen in 2017 die veroorzaakt waren door hevige regenval. Maar het stuk wat wij vandaag hebben gereden is verreweg het mooiste stuk. Eerst hebben we (niet onbelangrijk) goed  geslapen. Om 7.00 opgestaan, prima ontbijtje en vervolgens waren we dus om 8.00 uur al op pad. Zoals gezegd we rijden het mooiste stuk... daar kan ik kort over zijn, in een woord prachtig. De foto's en filmpjes spreken voor zich. Meer valt er niet van te zeggen, anders vallen we steeds in herhalingen. We hebben 100km heen en weer terug genoten. Wat nou eigenlijk precies de Big Sur is weet geen hond, het is een omschrijving van de kust, waar die nou precies begint en weer stopt is onduidelijk. De aanleg van deze weg is begonnen vanuit San Francisco, de gevangenen van St Quentin werden gedwongen een bijdrage te leveren aan de samenleving ( prima idee) de aanleg begon in 1920 en heeft geduurd tot eind jaren dertig. Als je de viaducten ziet begrijp je niet dat ze dat hebben kunnen maken met de middelen die in die tijd ter beschikking stonden. Het was bewolkt vanochtend en een koude krachtige wind kwam over de Pacific binnen waaien. Eenmaal over de top, was de wind weg, brak de zon door en was het weer heerlijk weer. Even gestopt bij restaurant Nepenthe,( http://www.nepenthebigsur.com) wat een fantastische plek om met dat uitzicht te genieten van een cappuccino en een reuze blue berry muffin. Op de terugweg even gestopt bij een nationaal park ingang waar je een wandeling naar een waterval zou kunnen maken. Een hoop drukte en gedoe, want al snel bleek dat de trials die uitgezet waren allemaal waren gesloten. Normaal gesproken zou je 10USD moeten betalen voor parkeren en nog een entre fee. Er hingen allemaal briefjes met laat je niet foppen alles is dicht etc etc. Hebben we dus ook niet gedaan. ( betaald dan) wel heb ik mijn bergschoenen voor de dag gehaald ( ja de Nepal schoenen) heb daar mijn peperdure inlegzooltjes ingedaan en ben er mee gaan lopen en binnen 10 minuten weer last van mijn linkerknie. Ik denk dat als je prima schoenen hebt met een prima voetbed zoals mijn oorspronkelijke hardloopschoenen en nu ook mijn bergwandelschoenen, dat die inlegzooltjes dan de boel "overdrijven" Ik draag die dingen wel in mijn Borg sneakers en dat gaat prima, zegt waarschijnlijk alles over het voetbed van de Borg dingen.Het is en blijft echter een theorie. Terug van de wandeling hebben even genoten van de lunch ( Bagel met  Philadelphia, honing en pecan) errug lekker en nog wat van de kersen van gisteren. Daarna terug naar Monterey, onder weg even gestopt bij Carmel ( plaatsje waar Clint Eastwood ooit burgemeester was) erg rijke gemeente dus. Even getankt en vervolgens naar Fischermans Wharf in Monterey gereden want dat hadden we nog niet gezien. Nou is dus pier 39 van SF in een wat kleinere uitvoering. Veel eetwerk dus ( Amerikaanse porties) Nog even door het centrum gelopen waar net een soort braderie in opbouw was. Niet veel bijzonders, veel biologische groenten en fruit en joekels van aardbeien en bramen, alles is groot hier ook die vruchten dus. Vanavond in Monterey wat eten, morgen richting Yosemite park.......weg van de Pacific, desserts here we come......