Puntarenas ( Costa Rica )

27 januari 2023 - Puntarenas, Costa Rica

Hallo allemaal ergens vanaf de Pacific Ocean op weg naar Guatemala. Ondertussen zijn we ook weer een uurtje terug in de tijd hier en is het tijdsverschil nu 7 uur met Nederland. Gisteren lagen we al vroeg aan de wal in Puntarenas en hebben we ook vroeg moeten genieten  van ons ontbijtje omdat we om 8:15 uur werden verwacht in de zebra bar voor het afdalen en het naar buitengaan van ons schip waar de bussen stonden te wachten om ons vandaag landinwaarts te gaan brengen. We gaan de bergen in op weg naar een plek waar we een wandeling gaan maken door de jungle die daar is uitgezet en onder andere over verschillende hangbruggen zal gaan. We moeten eerst een dik uurtje rijden, dan stoppen we bij een grote souvenir winkel en  ook voor een sanitaire stop , In die winkel hebben wij onze 4e kerstversiering gescoord van Costa Rica. Daarna op pad naar de eindbestemming waar we de wandeling zullen gaan maken en vogels waaronder de kolibrie en Toekan zouden moeten gaan zien. We rijden door een prachtig landschap van een land dat net als Panama 2 kusten heeft, eentje aan de kant van de Pacific en de andere aan de Caribische kant. In het midden hoge bergen met verschillende soorten van Jungles afhankelijk van de kant van het land.

Het land dat ingeklemd ligt tussen Panama en Nicaragua heeft een kleine 6 miljoen inwoners en heel bijzonder voor dit gedeelte van de wereld,  het heeft geen leger. Op enig moment ergens rond 1950 was men het oorlogvoeren ( burgeroorlogen) hier zat, heeft men het leger dus afgeschaft en het geld dat naar defensie ging werd aangewend voor onderwijs waardoor dit land nu een van de landen is in de wereld en zeker hier in zuid Amerika met een zeer hoog gehalte van mensen die kunnen lezen en schrijven. Want elke stad en elke uithoek in dit land heeft een school. Daarnaast is kinderopvang geheel gratis net zoals gezondheidszorg en tandartszorg. Ook de universiteit is gemakkelijk bereikbaar voor iedereen. Kortom een schoolvoorbeeld voor elk land hier in Zuid Amerika. Het is hier over het land heen een verscheidenheid van koele, hete en vochtige gebieden en dat klimaat zorgt ervoor dat dit land bij uitstek geschikt is voor koffie plantages, fruit in alle varianten, hetzelfde geld voor groenten. Dit wordt dan ook allemaal geëxporteerd en naast deze twee pijlers exporteert men ook techniek en dat heeft te maken met het hoge opleidingsgehalte hier. Ook dit stuk van de wereld is ontdekt door onze vriend Columbus en heeft  van 1500 tot 1821 in de kolonieboom gezeten van Spanje… Oorspronkelijke bewoners kwamen gedeeltelijk vanuit de Maya’s en het andere gedeelte van de oorspronkelijk bewoners komt uit de regio Argentinië en Brazilië die trokken als nomaden door het land totdat de Spanjaarden kwamen en die er voor zorgden dat er ook wat Jamaicaans DNA hier werd verspreid door de slaven die hier op de plantages moesten werken.

Het is ook zeker in vergelijking met de andere landen die we tot dusver gezien hebben een schoon land en de inwoners zijn erg gastvrij, zij geven niets om materiële zaken maar vinden belangrijk het volgende in hun omgeving te hebben, kerk, school, eten en een bar. Erg sociaal ingesteld en alles moet Budda Bida zijn, ofwel het moet hartstikke gezellig en goed gaan met je en Costaricanen zullen er alles aan doen om je daar bij te helpen.

We hebben de tour gemaakt, we waren rond een uur of 4 in de middag weer terug op het schip, daar laag een prachtige 3 master als cruiiseschip naast het onze, zijn nog heel even Puntarenas in geweest, waren we zo weer uit, aan boord douchen hapje,borrel, praatje en nu op een wat ruige oceaan op weg naar Guatemala. Foto’s spreken voor zich

1. Golande:
    mooie tour zeg!!
  2. Bep:
    27 januari 2023
    Heel mooi om te zien en te horen hoe mooi Puntarenas met name de jungle daar is , veel natuurschoonheid en kleurrijke vogels echt prachtig. En die bruggen leken stabiel, of viel dat toch tegen ?? Ik herken natuurlijk veel vanuit het binnenland in Suriname 🇸🇷 je ziet jullie genieten, ik kijk weer uit naar het volgende. Groetjes van ons uit Montfort.
  3. Inge:
    27 januari 2023
    Echt prachtig hoor! Ik houd zo van dit soort gebieden 🥰
  4. Marion:
    27 januari 2023
    Mooi verhaal weer een dito foto's. wat ik me afvraag, en misschien weet jij dat wel Kees, daar wordt geen boom gekapt in de jungle? het ziet er allemaal prachtig uit en groeit in elkaar en een heel dik en dicht bladerdek. Ook hiervan kunnen andere landen nog een boel leren dan, dus niet alleen qua onderwijs. Zou de hele wereld daar geen voorbeeld aan kunnen nemen zodat er ooit eens een keer nergens oorlog zou zijn. je zou er bijna naar toe verhuizen. (nou ja als je jonger was dan!). Tot horens, liefs Marion xxx
  5. Jules & Claudia:
    27 januari 2023
    Prachtig die jungle foto’s!
  6. Jeroen:
    27 januari 2023
    Heel mooi! wil ik graag nog een keertje naartoe.
  7. Ria Blaakenburg:
    Wat geweldig mooi om weer mee te kijken , geniet er lekker van . 👌🏼🍀
  8. Remon:
    28 januari 2023
    Prachtige wandeling in de jungle. Mooi zo die afwisseling tussen, stadjes, tropische eilanden, jungle, stukje varen, enz. 😘Prachtige wandeling in de jungle. Mooi zo die afwisseling tussen, stadjes, tropische eilanden, jungle, stukje varen, enz. 😘
  9. Gerrit Tini.:
    28 januari 2023
    Wij zijn het eens met iedereen die hiervoor hun reactie hebben geschreven. Ook wij vinden dit heeeel mooi!