Hongkong 29 maart 2023

30 maart 2023 - Hongkong, Hongkong

We zijn druk geweest met het invullen van formulieren, het maken van kopietjes, het ondergaan van antigeen testen en het verzamelen van alle paperassen die nodig zouden zijn om Hong Kong in te komen. Wij hebben hier lang geleden al een excursie geboekt omdat we er relatief kort zijn en geen tijd willen verspillen met uit te vinden hoe het OV werkt en dat soort zaken. Andere mensen doen dat wel maar die bereiden zich dan ook minutieus voor, dat doen wij dus niet, althans niet zo grondig.

Loes en Jan gingen vandaag niet met ons mee, niet omdat ze niet wilden, maar alle excursies waren volgeboekt op een paar na die ze niet wilden hebben. Bovendien moesten zij naar de fabrikant hier in Hongkong van Loes haar gehoor apparaten die niet functioneerden op haar nieuwe iPhone en dus probeerden zij daar vandaag binnen te komen om dit probleem te verhelpen. Dat is gelukkig gelukt, daarna zijn ze door het park gaan wandelen en hebben ze zich net als wij vergaapt aan de decadente lifstyle hier in Hongkong waar tientallen meestal jonge mensen in de rij staan bij Louis Vuton om voor een tasje of iets dergelijks riante bedrgane op tafel te leggen.De Chinezen  mogen dan hier de macht over hebben genomen en als gevolg hiervan hebben een groot aantal rijke chinezeen en andere van het geld bulkende figuren toen de kuierlatten genomen maar ondanks dit druipt het geld nog van deze stad af. Wij gingen van boord af op weg naar de bus, een behoorlijke vertraging verwachtend door de Chinese autoriteiten die al die door ons ingevulde papieren moesten controleren. Tot onze verbazing niets van dit alles, we konden zo doorlopen en zaten in no time in onze Frans sprekende groep in de bus. Waarom Frans ?, nou simpel omdat deze bus vroeg vertrok en daar wilden wij per se bij zijn om nog wat tijd over te hebben na afloop. Wij dus op pad en de eerste stop bleek een tocht in een sampam te zijn die ons met een kleine sampam versie en moeder kapitein zelf aan het stuur door het drukke waterverkeer  van Hongkong  heen loodste. Was een leuke beleving en de plaatjes spreken voor zich. Vervolgens zijn we naar Stanley Beach gegaan waar een marktje is en wat andere goed bedoelde rommel waar we onze Hongkong Kerstversiering hebben gevonden. Nadat we hier een uurtje hadden doorgebracht weer in de bus en naar het tram station voor het bezoek aan het Peak station waar je met een kabeltram naar toe getrokken wordt.De heiling is superstijl en van de stijlste trambanen in de wereld. Het was de dag dat wij er waren een beetje mistig in Hongkong. We hebben dus niet het allermooiste uitzicht gehad boven op de Peak maar het was indrukwekkend genoeg daarboven. Daarna zijn we weer naar het schip gegaan waar we rond 15:30 aankwamen en daar zijn wij toen direct de Harbor City Mall ingegaan op zoek naar een Apple Store die op 600 meter afstand lag. Daar hebben we een magic keybord gekocht voor mijn nieuwe Ipad Pro. Hongkong kent geen BTW,dus dat scheelde weer wat.Na wat dwalen door de puisante Mall waar het barste van de dure merken, zijn we weer het schip op gegaan. In de avond hebben we genoten van een fenomenale Sky-line van Hongkong by Night op geluisterd met een soort van lichtshow aangeboden door Hongkong terwijl we langzaam los kwamen van de kade en richting Vietnam verdwenen. We hebben nu een zeedag om weer bij te komen en daarna hebben we 3 dagen achterelkaar een stop in Vietnam……

1. Hans en Marian Tuerlings:
    30 maart 2023
    Ja een stad om nooit meer te vergeten. Is mij ook altijd na al die jaren bij gebleven.
    Geniet samen nog van de laatste maand van jullie prachtige wereldreis Groeten van Hans en Marian.
  2. Bep:
    30 maart 2023
    Ja deze stad heeft op ons toen ook veel indrukken gemaakt . Prachtig geniet nog maar wat na saampjes. 😘😘
  3. Marion:
    30 maart 2023
    Kijk, da’s ook leuk dat je met je verhaal en foto’s mensen terug laat gaan naar hun verblijf in Hongkong.
    Wat een stad onvoorstelbaar veel hoogbouw maar wat mooi met de lichten erop. Blijft je ook weer bij voor altijd denk ik he. Xx
  4. Gerrit:
    30 maart 2023
    Prachtige stad. Leuk setje op foto
  5. Golande:
    30 maart 2023
    Ja weer een geweldige stad! De bomen op de Peak zijn nu wel hoger dan in 2011. 😂😂Maar blijft spectaculair uitzicht!
  6. Gerrit Tini.:
    30 maart 2023
    Prachtige foto's van een hele mooie stad.
  7. Inge:
    30 maart 2023
    Prachtig! Echt heel mooi weer.