Geacclimatiseerd

6 februari 2022 - Patong, Thailand

Het is nu zondag 6 februari en wij zitten op ons balkon te genieten van ons zelf samengestelde ontbijtje wat bestaat uit verse vruchten wat toast ( met marmelade ) en natuurlijk de yoghurt voor Jacqueline. Heerlijk kopje koffie ( Nespresso ) erbij en natuurlijk een kopje thee voor haar .Zoals jullie wel hebben begrepen of inmiddels begrepen zullen hebben, is onze Thaise PCR test ook goed uitgevallen en mochten wij de ochtend na aankomst hier ons al vrij bewegen over dit prachtige eiland. Aan de temperatuur zijn we inmiddels al een beetje gewend geraakt, zitten nu op balkon bij een graadje op 27, wordt vanmiddag onder de parasol toch al snel een graadje of 32. Onder de parasol, want daarbuiten hou je het echt niet uit. En ondanks dat je onder die parasol ligt, verbrand je nog door de wandelingen die we maken langs het prachtige strand en de wandelingen van en naar de lunchlocaties die we inmiddels hebben gevonden hier. Vandaag dus uitkijken geblazen even wat minder zon op onze tere huidjes vangen. Het hotel is fantastisch onze suite is geweldig en de mensen zijn zoals we al wisten ongelofelijk vriendelijk waar dat je ook gaat. We hebben al weer een paar avonden mogen genieten van de  geweldige Thaise keuken met haar virtuoze spel van verse kruiden en groenten in combinatie met veul knoflook, vissaus, sereh, heerlijke limoensappen en ga zo maar door.Helemaal geen straf om dat elke dag te moeten ondergaan. Vandaag gaan we onze 2e PCR test halen hier en als die ook OK is dan mogen we overal naar toe zonder verder lastig te worden gevallen. Deze test kunnen we strakjes op loopafstand van onze standplek gaan halen. Was eerder niet het geval, ik had die afspraken gemaakt terwijl we nog thuis waren en had vanaf de locatie op de kaart geschat dat die 2e test locatie dichtbij zou zijn en jullie snappen het al, dat was dus niet zo. Maar onze geweldige manager hier van het hotel heeft effe voor ons geregeld dat het wat gemakkelijker is geworden. De bezetting hier op Phuket is ongeveer 25% van wat het normaal zou moeten zijn, dat weten we inmiddels met zekerheid omdat we gisteren een stel Nederlanders hebben ontmoet die hier al 27 jaar komen…..Hebben hier dus alles voorbij zien komen. De opbouw van de toeristenindustrie met al zijn vervelende uitwassen ( kom ik nog op terug) de Tsunami van 2004 die hier  met een alles vernietigende kracht over dit eiland is gegaan. De Nederlanders die dit van dichtbij mee hebben gemaakt waren zwaar onder de indruk van enorme vechtlust van dit kleine taaie volk wat met een glimlacht dit allemaal ondergaat en 9 maanden na zo’n ramp de rotzooi weer had opgeruimd en back to business waren ( gedeeltelijk althans ) en dan nu weer hetzelfde met Covid maar dan anders. Er zijn als je hier door het meest toeristische gedeelte van Phuket loopt heel wat zaken gesloten en dan gaat het vooral om de grote wereldspelers dus keten van detailhandels zaken en winkels zoals 7 Eleven. Die sloten de boel gewoon, donderen de mensen op straat en wachten de betere tijden gewoon weer af. De grote meerderheid echter van de detail en catering bedrijfjes hier zijn echter de familiebedrijfjes en die kregen helemaal niets, nada, gewoon bijna 2 jaar geen inkomsten helemaal  niets geen hulp van overheden. En toch zijn ze daar weer met hun glimlach en fantastische service en dito eten. Respect. Iedereen weet dat Thailand een sex industrie heeft en zeker in bepaalde gebiede waar de go go bars  en nachtleven zijn gevestigd kun je dit fenomeen aanschouwen, in Bangkok ( Patong nightmarket ) op Pataya en ook hier op Phuket is dat het geval. Je ziet hier dan nu ook verhoudingsgewijs veel groepen mannen ( Russen) maar ook andere landen zijn vertegenwoordigd of wat wij noemen zielige alleenstaande mannentjes en ook de homoscene is goed vertegenwoordigd. Dit valt nu wat meer op dan anders simpelweg omdat er geen “normale” vakantiegangers zijn die wegblijven ivm de extra PRC test kosten ( gezin van 4 op dit moment + € 700), dus dat spreekt voor zich. Dat kunnen we allemaal erg vinden en jammer, maar zo zit de wereld in elkaar. Er zijn landen waar de vrouwen en homo’s zich moeten verbergen vanwege de aanwezige religie daar en hier is het totaal het tegenovergestelde en is een ieder vrij in zijn doen en laten en worden de mensen die in dit “vak” werkzaam zijn door de gemeenschap niet uitgekotst maar gezien als onderdeel van hun samenleving.

Terug naar Phuket eiland, ongeveer net zo groot als Singapore, het verschil is echter dat in Singapore ongeveer 5 miljoen mensen wonen en op Phuket een dikke 500.000. Het is het grootste eiland van Thailand en verbonden met een brug  ( Sarasin Bridge) met het vasteland van Thailand en dus een schiereiland geworden. De provincie Phuket kent nog eens een 32 tal andere eilandjes allemaal in de Andamanzee de zee waar wij nu dus ook in zwemmen met een temperatuurtje van 26-28 graden en glashelder. Vroeger was Phuket onderdeel van de belangrijkste handelsroutes en kwamen hier naast natuurlijk wij Hollanders ook de Engelsen, Fransen, Portugese en Duitse handelaars maar Phuket is nooit gekoloniseerd geweest wat op zich heel bijzonder is. De rijkdom ( voor sommige mensen dan) is gekomen uit de ontginning van tinmijnen en de rubberproductie. Nu is de belangrijkste inkomsten bron het toerisme.

Wij gaan na het weekeinde eens kijken wat we hier willen gaan zien en welke dagtochten we willen gaan maken. Verder zal het de komende dagen “gewoon” aan het strand liggen zijn en genieten van alles om ons heen en natuurlijk het heerlijke weer.

Zodra er weer iets te melden gaat zijn zal ik dat doen, voorlopig dus tot ergens volgende week.

1. Golande:
    6 februari 2022
    Inderdaad al goed geacclimatiseerd! Zo is “ overwinteren” geen straf! Hier volop regen! Have fun!!
  2. Marion:
    6 februari 2022
    Fijn dat je je zo snel “thuisvoelt”. Dat gevoel versterk je ook nog eens met een eigen gemaakt ontbijtje. Heerlijk.
    Wijhebben gisteren mogen genieten van een droge dag met zowaar af en toe zon (en een koude wind helaas), maar vandaag is het weer terug naar nat. Begint behoorlijk te vervelen.
    Het is maar goed dat de mensheid niets in te brengen heeft wat het weer betreft want dwn zou het helemaal een puinhoop zijn!
    Tot schrijvens..
  3. Jules & Claudia:
    6 februari 2022
    Gelukkig is het allemaal goed verlopen en zijn jullie idd aan het genieten!
    Kees: jammer dat die foto van jou op de scooter bewogen is 🤣!
  4. Gerrit Tini.:
    6 februari 2022
    Dit ziet er uit zoals jullie het hadden gehoopt. Veel plezier.
  5. Bep:
    6 februari 2022
    Heerlijk om jullie zo relax te zien en genietend van al dat moois en lekkers . Mooie foto’s en indrukwekkend verhaal.
  6. Thea:
    6 februari 2022
    Weer heerlijk genieten van zon zee en strand. Hier is het weer Jan met de pet op. Pim is net naar W2. Kijken of het doorgaat. Veld wordt om 1300 uur gekeurd. Ben bang dat het afgelast wordt.
  7. Gerrit:
    6 februari 2022
    Prachtige verhalen. Ziet er heerlijk uit. Zeker als je het weer hier moet meemaken. Alle inspanningen zo te zien waard geweest. Groet Herma en Gerrit