We enteren de Griekse wateren en gaan aan wal

18 september 2021 - Chania, Griekenland

Eergisteren alweer waren we aan het afmeren in de haven van Agostolion zo rond de middag. Wij daar van boord gegaan en dus de Griekse grens gepasseerd die bestond uit een poort/hek dat half openstond en verder niets,   niemand die ons bij het betreden van Grieks grondgebied ook maar iets in de weg legde laat staan dat er ergens naar gevraagd en of op gecontroleerd werd.

Plaatsje zelf stelde niet zoveel voor, havenplaatsje met een lange winkelstraat vol met toeristenwinkeltjes . Wel leuk om even doorheen te wandelen en op het door bomen omringde en veel wind vangende plein even te genieten op een terrasje. We hebben de middag weer gekild zoals dat heet en de rest van de middag en namiddag lekker in de wind op het achterdek doorgebracht.

Daar hebben Hanna en Albert leren kennen. Hanna een Tsjechische van oorsprong en alweer bijna 50 jaar getrouwd met Albert, komen uit Valkenswaard en Albert heeft vele jaren gewerkt voor de Holland America lijn.. Weet daar werkelijk alles van en weet ook alles van ons huidige schip en haar bezetting. De Eurodam kan normaal gesproken 2200 passagiers hebben maar heeft er nu 975 waarvan 675 Amerikanen, 170 Nederlanders en wat andere nationaliteiten. Ons eerste geboekte schip was van een kleinere klasse en ik begrijp nu waarom er is gewisseld van schip ! Te veel boekingen, te veel Amerikanen. Als die gasten niet geboekt hadden was waarschijnlijk de hele reis niet doorgegaan.

Hanna en Albert hebben al meer dan 400 zeedagen op hun naam staan ! Vanaf 2008 hebben ze dus meer dan een heel jaar doorgebracht op een schip van de HAL. Kennen al trucks en tips maar hebben ook verschillende reizen meer dan eens gemaakt. Iets wat wij niet snel zouden gaan doen.

Albert heeft Hanna “opgepikt” in Praag nog voordat de Praagse Lente uitbrak ( geschiedenis voor de niet weters ff googlen) was het begin van de afbraak van het communistische blok in Europa met als hoogtepunt de val van de “muur” in Berlijn. Hanna heeft wel een en ander verteld over die tijd die overigens niet zo heel gezellig was zoals je kunt begrijpen.

Ondertussen hebben we gisteren op onze “ zeedag” weer een test ondergaan om te bekijken of we cruise 2, die van Athene naar Venetië weer mogen gaan maken. Niets gehoord, dus dat is gelukt. Omdat wij vroege vogels zijn is het ons gelukt om op de zeedag een parasol in beslag te nemen wat het mogelijk maakte voor ons om de hele dag lekker op het achterdek te verblijven, in de zon is het bloed en bloedheet. De hele dag terwijl de Eurodam met een slakkengangetje vooruitging gedood met lezen, muziekje, kletsen, wat eten en wat drinken.

De avond begint op routine te lijken, maar er zijn zulke goede muzikanten en artiesten aan boord dat de avonden dankzij hun bijdrages voorbij vliegen.

Je komt overigens van alles tegen, we zagen s’avond in de bar een man ( Amerikaan) voorzien van een dikke winterjas en dito muts die gezellig zat te kaarten. Met temperaturen overdag van zo rond de dertig graden toch wel een aparte gewaarwording.

Vandaag zijn we met een shuttlebus naar Chania geweest, ongeveer een kwartiertje rijden hier vandaan. Leuk stadje met een gedeeltelijk ommuurde oude stad waar het barste van de hotelletjes, restaurantjes en pensionnetjes. Een oude stad die door de Duitsers in mei 1941 helemaal  aan gort is geschoten en maar gedeeltelijk is hersteld. Heerlijk even langs de kade gewandeld genietend van een verkoelende bries over de zee naar ons toekomend. Nog even een frappe gescoord bij Starbucks en na een uurtje of 3 wandelen weer terug naar het schip waar we nu in de schaduw zitten, het is niet te harden zo heet is het in de zon en zelfs in de schaduw is het hot. Wordt dus koelen en afkoelen met een regelmatige plons in het zwembad.

Vandaag was ik ook nog ff zo dom geweest om de boardingkaart van Jacqueline te verliezen. Viel echter gelukkig mee, nadat ze onze identiteit een keertje of 5 hadden gecontroleerd kregen we zo weer een nieuwe zonder al te veel trammelant, gelukkig maar.

Vanmiddag om 16.30 uur vertrekken we weer en wel naar Rhodes / Rhodos waar we 2 dagen zullen blijven. Zal dan ook wel wat te melden zijn denken wij……

1. Marion:
    18 september 2021
    Wat een foto’s, mooie ook zeker van vergezichten en oude gebouwen. Genoeg te zien en genieten weer.
    Op naar Rhodos! 🥰🥰
  2. Inge:
    18 september 2021
    Genoeg te beleven, fijn hoor. Geniet lekker verder😘
  3. Bep:
    18 september 2021
    Prachtig allemaal en dat maken jullie allemaal live mee . En wij op afstand en zelfs dat is de moeite waard! Rhodos wat voor moois heb je ons te bieden. 🤗🤗
  4. Golande:
    🌞👌🏻🌞👌🏻
  5. Hilliante:
    19 september 2021
    Na drukke werkweek is het weer prettig om
    te lezen over jullie reisverhalen. Prachtig en mooi wat jullie mogen zien. Top nog fijne dagen en reisplezier samen .
  6. Remon:
    19 september 2021
    Mooie verhalen en wat hebben jullie een heerlijke tijd! Wij zijn ooit ook op Rhodos geweest. Is een mooi eiland. Ik kan me nog herinneren dat we naar een vlindervallei zijn geweest. Erg mooi stukje natuur, maar wel toeristisch en druk. Misschien valt het nu mee omdat er minder toeristen zijn. Have fun.
  7. Gerrit Tini.:
    19 september 2021
    Heel mooi en voor ons een belevenis om de verhalen te lezen en de foto's te zien.