Montenegro, Kotor en de reis naar de Griekse Eilanden

16 september 2021 - Argostólion, Griekenland

15 & 16 september

Gisteren de dag afgesloten met een prachtig zonovergoten afscheid van Hvar. Heerlijk op dek staan kletsen met wat andere luidruchtige Nederlanders, beetje hitsige dame en heer die ook danspasje hadden en hebben passend bij het gedrag dat ze vertonen hier aan boord.

Leuk om ff te kletsen, de dikke verhalen aan te horen en verder dus gewoon maar afstand houden ( komt goed uit nu :-)).

Borreltje gedronken, opgedoft en naar de dining voor ons avonddiner. Wij hebben de gewoonte ontwikkeld omdat we beide geen echte zoetekauwen zijn om het dan maar anders te doen. Wij gaan dus dagelijks voor 2 voorgerechten en het hoofdgerecht. De kaart wisselt per dag en ze hebben hoofdgerechten gesigneerd door onder andere: Ethan Stowell, David Burke, Kristen Kish en jawel, onze Jonnie Boer.

Gisterenavond hadden we een heerlijke visavond, sushi vooraf, Crabcakes en als main overheerlijke heilbot, subliem klaargemaakt.Na dit niet onbelangrijke moment nog even rondgewandeld, koffietje met likeurtjes gescoord met daarbij een heerlijk home made chocolade verwen dingetje, daarna zijn we gaan kijken en luisteren naar de piano zangers, vervolgens in het theater naar een magic show geweest waar we zo weer weg waren.

Het was een flauwe boel, sommige mensen vinden dit prachtig, is echter niet aan ons besteed. Dus wij terug naar onze piano zangers. Onze favoriete band had een avondje vrij vandaag. Heel verhaal maar het geeft jullie een indruk hoe ongelofelijke vervelend en moeilijk het is om de dag elke keer weer “ vol” te krijgen…..en ik moet toch ergens over schrijven nietwaar ?

Vannacht lekker geslapen en we lagen om  05.00 al voor anker in de fjord bij Kotor, Montenegro. Montenegro, geen lid van de EU en valt dus buiten de roaming afspraken van de EU, oppassen geblazen dus, krijgen overigens ook netjes een waarschuwing van Simpel, zo simpel is het. Daarnaast beetje informatie over Montenegro. Heel vroeger was de naam Crna Gora ( zwarte bergen) later vertaald in Montenegro. In 2006 is het landje dat ingesloten ligt tussen Kroatië, Bosnië,Herzegovina,Servië,Kosovo en Albanië. Totale bevolking ongeveer 600.000 mensen. Prachtig natuurschoon van rotsachtige stranden op prachtige kusten en schitterende bergen met kristalheldere meren rivieren en beken.

De omgeving hier is van een sprookjesachtige schoonheid, hebben we natuurlijk bij aankomst en vertrek vastgelegd en gaan we delen natuurlijk.

We zijn vroeg van boord gegaan want dit enorme schip legt gewoon aan direct bij het centrum van Kotor, heeft ook een mooi plaatje opgeleverd.

De oude stad binnen de vestingmuren, staat ook op Unesco Werelderfgoedlijst en we begrijpen waarom. Dat ze dit hier ooit zo hebben kunnen bouwen in die tijd is gewoon weer onbegrijpelijk. De eerste belangrijke bouwsels stammen al uit de 12e eeuw. Nog onbegrijpelijker is dat er in dit stadje binnen de muren zo’n 15 kerken en kloosters zijn gebouwd destijds. We hebben vandaag nog een stel bruine en ook jonge paters zien lopen. Die zouden bij ons op zichzelf al een bezienswaardigheid zijn.

We hebben weer een kerstboom versiering kunnen scoren voor onze verzameling en verder viel het ons op dat het naast het vele oude architectonische gehalte barst van de katten, jawel, en dat Kotor ook wel city of Cats wordt genoemd. Montenegro en in het bijzonder Kotor doen hun stinkende best om van Montenegro een soort van Monaco te maken. Locatie, schoonheid en het weer zullen daar zeker bij helpen en ik denk ook wel dat ze hier uiteindelijk in zullen gaan slagen.

Vanmiddag weer heerlijk in het zonnetje liggen, en dag weer relaxed gaan afsluiten. Morgen gaan we de eerste stop in Griekenland maken.

Inmiddels is het morgen geworden en varen we al in de Griekse wateren op weg naar onze eerste stop in Griekenland waar we rond een uur of 12.00 (nieuwe tijd, we zijn een uurtje vooruit gegaan vannacht) aan zullen gaan leggen. Argostolion, Nisos Keffalina

Is de plek waar we dat zullen gaan doen. Van pakweg een uur of 12.00 tot vanavond 20.30 uur zullen we daar zijn. vervolgens krijgen we een volled dag op zee en gaan we vervolgens aanmeren op Rhodos waar we 2 dagen zullen blijven.

Gisterenavond op onze Gala Avond, nog even heerlijk genoten van al dat lekkers hier en daarna een werkelijk wervelende show gezien van een dansgroep met prachtige licht en geluidseffecten, de dansgroep vertelden met hun lichamen in combinatie met de muziek en effecten prachtige verhalen.

Inmiddels zie ik dat we buiten omringt worden door de schoonheid van de Griekse Eilanden en ga ik een einde maken aan dit verhaal, zal er nog wat foto’s achteraan gaan sturen.

Jullie horen en zien we weer wat de volgende episode gaat worden

1. Jules&Claudia:
    16 september 2021
    Uhhh.. geen zoetekauwen? Likeurtje en chocolade dingen uitgezonderd ?
    Have fun
  2. Gerrit:
    16 september 2021
    Genieten met jullie mee, van de verhalen en de foto’s
  3. Jose:
    16 september 2021
    Geniet er van we gunnen het jullie wat mooi die foto’s veel gr J
  4. Marion:
    16 september 2021
    Nou het is te zien dat dit weer een reis wordt die meer dan de moeite waard is.
    wat is Montenegro mooi! inderdaad geen wonder dat het op de lijst van Unesco staat.
    Kleurtje zit er ook al aardig op bij jullie, dus heerlijk weer, dus lekker aan dek relaxen in het warme zonnetje. Geniet xxx
  5. Bep:
    16 september 2021
    In een woord prachtig de foto’s het verhaal waarin ik mij helemaal in mee laat drijven , tja en al dat lekkers wat ook aan mijn neus voor bij gaat.
    Heerlijk wat een genot geniet ze verder !!
  6. Kees Verhagen:
    19 september 2021
    Mooie foto’s ,goed eten en drinken wat wil je nog meer ,Geniet ervan.liefs