Korcula

2 oktober 2021 - Korcula, Kroatië

Gisterenavond weer genoten van het enorme enthousiasme van de dansgroep hier en niet te vergeten het diner natuurlijk, na afloop nog een afzakkertje met Hanna en Albert en onder de wol.

Vanochtend weer wakker geworden op een prachtige plek in de Adriatische Zee, voor de kust van Kroatië ligt daar het prachtige eiland Korcula wat ook tot Kroatie behoort. Het is 47 km lang en 7 km breed. Het eiland staat bekend als de geboorteplaats van Marco Polo wat overigens niet bewezen is. Wat wel het geval is dat het eiland toebehoorde in dezelfde tijd dat Maro Polo leefde aan Venetië. Daar komt de link vandaan net als het feit dat er veel families wonen op dit eiland met de achternaam Polo.

Het eiland is slechts 1,5 uur varen van Dubrovnik. De Eurodam doet daar een hele nacht over alleen maar om ons bezig te houden. Toerisme is hier de belangrijkste inkomstenbron, dat heeft dus veel kruim gekost en nog steeds is het geen 100 %.. Daarnaast wijnen ( dessert wijnen) en olijfolie .

Het is een eiland waar je zelf niet zomaar naar toe zou gaan en dat is nou net het mooie van deze reis, we komen echt op plekken waar we zelf zo een twee drie niet naar toe zouden gaan reizen.

We hadden al te horen gekregen dat dit eiland met een hoofdstadje van dezelfde naam met ongeveer 12000 bewoners in totaal een soort miniversie zou zijn van Dubrovnik. Dat bleek dus ook gewoon zo te zijn. We zijn vanochtend met de tender aan wal gegaan, daar kwamen we Mark en Marion tegen en gezamenlijk hebben we dus een uurtje of 3 rondgezwalkt op dit prachtige eilandje met alweer een bijzonder stadje op alweer een mooie plek ergens in de wateren van Kroatië. Daarna terug aan boord gegaan en de middag alweer lekker in het zonnetje doorgebracht. Het is hier nu ongeveer 23 graden. De vooruitzichten voor de nog resterende dagen zijn niet om over naar huis te schrijven alhoewel ik dat natuurlijk wel ga doen.

Morgen naar Rijeka, een plaats waar we 39 jaar geleden zo ongeveer zijn wezen kamperen  samen met  Jose, Loek en de kids en mijn zusje Ria met haar man Ad, destijds nog kinderloos.

Kijken of we nog iets terug kunnen vinden in onze hersencellen uit die tijd wat refereert aan het huidige Rijeka.

1. Golande:
    👋🏻👋🏻👋🏻👋🏻👋🏻
  2. Kees Verhagen:
    2 oktober 2021
    Het is zo leuk al die plaatsen die jullie aandoen ,zijn wij ook geweest ,Dus wij genieten opnieuw ,Geniet nog .liefs
  3. Bep:
    2 oktober 2021
    Het is allemaal even prachtig en ja van Rijeka, heb ik laatst nog van zusje Ria gezellige verhalen gehoord 😄☀️ Over jullie vakantie des tijds .
    Op naar de volgende belevingen.
  4. Loek:
    2 oktober 2021
    Leuk om herinneringen op te halen over de camping lanternekamp wat was het toen warm en Jeroen had de kip met huid en been bijna doorgeslikt
    MT jullie hebben het goed naar de zin en zien veel moois
    Geniet en eet ervan
    Groetjes Loek
  5. Marion:
    3 oktober 2021
    Wat zou het mooi zijn als iedereen besefte hoe mooi de wereld is in plaats van al dat moois kapot te schieten op veel plaatsen.
    Maar ja zo is het niet en wij zijn blij dat er mensen zijn die ons van al dat moois mee kunnen laten genieten! Dus bedankt 🙏🏻