Rhodos

19 september 2021 - Rhodos, Griekenland

Zolas we gisteren al hebben verteld was het bloed en bloedheet op Kreta, eigenlijk gewoonweg niet te harden. Maar er is geen ontkomen aan, je hebt wat je graag wou hebben in september, mooi weer ! Nou dat is zeker het geval en bijzondere plekken, bijzonder omdat we er nog nooit zijn geweest. Nou ja op Kreta zijn we ooit lang geleden in onze “arme” tijd een keertje geweest in een of ander 2* hotelletje, we wisten toen niet beter en hebben daar ook van genoten destijds. ( nooit vergeten waar je vandaan komt he ? ) Goed, verder met het verhaal. We waren dus blij toen we gingen varen gisteren, een koel briesje over het achterdek was het gevolg van ons vertrek. Met een gangetje van een km of 29/30 per uur sneden we door de golven richting Rhodos. We hebben ons programma weer afgewerkt en weer genoten van de band, in het theater was niets voor ons ( goochelaar) dus onze band dan maar, daar kwamen de meiden en de jongens van de dansgroep ook nog ff de boel op stelten zetten. Mochten we het idee hebben dat we nog een lekker partijtje mee kunnen dansen dan is dat gisterenavond wel over gegaan.

Vanochtend wakker geworden in de achtertuin van Rhodos. Na het ontbijt meteen op pad en als eerste de hop-on bus gepakt. Rondje gemaakt de must see’s in kaart gebracht en vervolgens de oude stad in gegaan. Rhodos de grootste Europese vestingstad en ook onder bescherming van de Unesco. Rhodos was al vroeg bewoond, rond 1500 voor het begin van onze jaartelling woonden er al mensen op Rhodos. Door de eeuwen hebben al die verschillenden stammen en overheersers hun sporen achtergelaten. Het paleis van de grootmeester, Akropolis van Lindos de Thermes Kallithea en de antieke stad Kamiros zijn slechts enkele voorbeelden.

De oude stad die wij bezocht hebben vandaag is een plaatje, daar hebben we dan ook veel plaatjes van gemaakt. De opgravingen hier bij Rhodos stellen niet veel voor, maar toch ff bezocht we zijn hier tenslotte toch nietwaar. Vanavond gaan we na het diner nog even Rhodos in omdat we denken dat dit dan een mooi plaatje op zal gaan leveren. Morgen hebben we nog een dagje om een mooie wandeling langs de kust te maken en de nieuwe stad ook ff te bezoeken en niet te vergeten de oude stad waar Jacqueline een tas heeft gezien die we nog even moeten gaan scoren. Ik zei koop dat ding nou, maar vrouwen !! Die moeten eerst nog 20 winkels hebben alvorens weer terug te gaan naar de eerste om de koop te scoren….

leuke anekdote is, we zaten in de hop-on hop-off bus, ik zat naast een Belg, die ik hoorde zeggen dat die buskaartjes wel duur waren hier en ze net zo goed een taxi hadden kunnen nemen. Toen ik hem vertelde dat ze in een hop-on-off bus zaten keek hij mij aan of dat ie water zag branden. Ik heb het systeem dus ff uitgelegd…… waren ze blij mee. Ik vindt het overigens ongelofelijk dat deze 3 Belgen dus gewoon € 12,00 pp neer tellen in de veronderstelling dat het een gewoon buskaartje is……nou moe !

Temperatuur is stukje vriendelijkere hier, Rhodos is wat noordelijker gelegen en dat helpt een beetje..

Zoals gezegd morgen dag 2 Rhodos en daarna naar Mykonos, we melden ons wel weer…