Rijeka

3 oktober 2021 - Rijeka, Kroatië

Ik zit nu binnen ! BIJ  het zwembad mijn verhaaltje neer te tikken, binnen omdat het voor de eerste keer deze reis vanochtend helemaal bewolkt was en nog steeds voor het grootste gedeelte zo is. Het is overigens ondanks de negatieve voorspellingen wel de hele dag droog gebleven op een paar spatjes na dan.

Wij balen eigenlijk wel een beetje, het is zondag en dan is alles bijna in het centrum hier gesloten. Dus hoe haal je het in je hoofd als planner om hier op zondag aan te meren of het anker uit te gooien want dat is wat er gebeurd is. We tenderen weer naar de kant vandaag.

Dit is op Limassol ook zo gegaan en een aantal Amerikanen waren daar niet echt amused over en zullen dat vandaag ongetwijfeld weer niet zijn.

Wij hebben daar een beetje op geanticipeerd en omdat Rijeka de derde stad is van Kroatië, moest er wel een mall zijn en jawel hoor we hebben er eentje gevonden waar we op af konden en heel belangrijk, wel een mall die open was !

Het was een dikke 3,5 km lopen en ook nog eens bergopwaarts dus dat was weer een hele tippel, Uiteindelijk hebben we vandaag weer een km of 10 gelopen en volgens de Iphone ook nog eens 52 verdiepingen gehad. We snappen er dan ook helemaal niets van, onze broeken en rokken gaan of zijn wat strakker gaan zitten ondanks de toch wel behoorlijke beweging die we hier hebben. En dan doen we ook nog voorzichtig bij het ontbijt en de lunch, bij het diner nemen we “slechts” 2 voorgerechtjes elke dag en een hoofdgerecht en….geen nagerechten. We begrijpen er niets van…. Gelukkig nog maar 3 avonden en 2 dagen te gaan :-). En niet vergeten we hebben net zoals gisterenavond nog een paar keer bij de Pinnacle gegeten. Blijft ons echteen raadsel ??

Rijeka voor zover nog in onze herinneringen aanwezig vonden we niet echt de moeite waard, in mijn gedachten is dat Pula, waar we destijds ook zijn geweest. We hebben wat plaatjes geschoten onderweg om een indruk te geven maar dat is het dan wel….

Het is zoals gezegd de 3e grootste stad en de belangrijkste havenstad. Ligt tegenover het eiland Krk, waar ook het vliegveld is gelegen. De stad wordt ook wel Fiume genoemd, de Italiaanse naam waaronder de stad lang bekend stond. De naam betekend overigens “rivier” Rijeka ontwikkelde zich destijds erg snel omdat het tijdens de tijd dat het behoorde tot het Hongaarse gedeelte van het Hongaars Oostenrijkse rijk werd aangesloten op het Hongaarse Spoorwegnet en dus de enigste haven van Hongarije was in die tijd. Daarna is er nog heel wat gevochten hier maar uiteindelijk werd Rijeka een gedeelte van de deelstaat Kroatië wat nu zoals we weten een zelfstandige staat is.

Vanochtend waren er wat problemen met de lokale autoriteiten hier en kwam het tenderen pas laat op gang. Als gevolg hiervan vetrekken we vanavond een paar uurtjes later. Dan gaan we richting Zadar, een plaats waar we op de heenreis al geweest zijn. Zal dus relaxed worden met weinig plaatjes.

1. Loek:
    3 oktober 2021
    Niet te somber worden dat de kleding te strak zit zal wel aan het wassen liggen en als straks de rekeningen binnen komen zal het wat losser komen 😃
    Jammer dat je zo’n dag tussen hebt maar het is ook allemaal zo mooi geweest en er komen nog enkele dagen
    Geniet er nog van
    Groetjes loek
  2. Marion:
    4 oktober 2021
    Als die Amerikanen een beetje meer ondernemend waren of eigenlijk meer voorbereid op alles, zoals jij, zouden ze niet zo moeilijk hoeven doen. Tuurlijk je mag klagen dat je dit niet verwacht had maar maak er iets van zoals jullie. de foto's laten toch mooie dingen zien.
    Enne strakke kleding, och twee weken thuis en het zit weer als gegoten. (hoop ik voor jullie hahaha). Geniet deze laatste dagen en tot snel. Marion xx
  3. Gerrit Tini.:
    4 oktober 2021
    Neem dat schilderij mee naar huis en wie weet........ Zonder dollen dit was ook weer heel mooi om te zien!
  4. Bep:
    Sluit mij bij de anderen aan . Jullie lieten toch mooi dingen zien . Gr