Dubai , Verenigde Arabische Emiraten 17-18 April 2023

18 april 2023 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Dubai, waar zal ik eens beginnen? Even het ontstaan van de huidige stad Dubai, de stad die het zakelijke centrum van het midden oosten wil zijn en feitelijk ook al is geworden. In 1960 was Dubai nog een niemendalletje van een armoedig vissersplaatsje aan de Perzische Golf. toen kwamen het zwarte goud en dus ook de bakken met geld voor het Emiraat. De toenmalige sheik wilde wel dat een gedeelte an dit geld aangewend werd voor de Emiratie’s. Men begon met het gratis maken en beschikbaar maken van onderwijs, gevolgd door een goede en gratis gezondheidszorg systeem. In 1974 was het hier nog allemaal gewoon woestijnzand. op een zekere dag zat de sheik een bakje thee te drinken en tekende een eiland in de vorm van een palmboom op een servetje en bedacht dat dit in  zee gebouwd moest gaan worden. Hij ging met zijn idee naar wat techneuten en architecten die hem allemaal voor gek verklaarden en zeiden dat het een niet realiseerbaar idee was. Mooi zei de sheik, daar hou ik van. De familie stichtte een nieuw bedrijf en financierde de eerste ontwikkelingen. Vervolgens benaderde hij beroemdheden uit de sport en entertainment wereld en verkocht aan hen villa’s tegen een spotprijs. van € 100.000 en creëerde op die manier een “ van dat willen wij ook “ situatie onder de rijken van deze aarde en dat werd zijn basis voor succes. De destijds verkochte villa’s hebben nu een waarde van vele miljoenen. De rijksten van deze aarde bewerkten ook de hotelketens en een voor een kwamen deze hotelketens aan boord. Op deze manier werd er een basis gelegd voor de huidige rijkdom van dit Emiraat. Totaal wonen er in de Verenigde Arabische Emiraten met zijn hoofdstad Abu Dhabi 10 miljoen mensen van deze 10 miljoen mensen zijn er 2 miljoen echte en oorsponkelijk afstammelingen die het staatsburgerschap hebben. 8 miljoen inwoners zijn mensen die op een of andere manier hier hun geld verdienen en via Visa hier mogen verblijven. De Emirati hebben een ongelofelijk mooi leven hier, ze vervullen na het krijgen van een goede opleiding allemaal management functies. Ze krijgen allemaal een villa als ze gaan trouwen en ook nog eens een start bonus van € 25.000 bij een huwelijk en een gratis gezondheidssysteem zoals ik al eerder schreef.. Niemand gaar hier dus weg. De rijkdom die op deze manier is vergaard is omgezet in totale niet te bevatten exorbitante verspilling die wordt uitgebeeld door prachtige protserige wolkenkrabbers waaronder de hoogste van de wereld, de Burj Kalif die 820 meter hoog is. Omringt door een hele rits uiteenlopende hoge gebouwen. Rondom de toren is de Dubai Mall gebouwd met ruim 1200 winkels de grootste  shopping mall ter wereld. Binnen in deze mall is een gigantisch aquarium en een hele rits aan enorme grote winkels van al even beroemde merken. Op straat is het een komen en gaan van Bentley’s , Maseratis, Ferrari's en nog een zootje onbetaalbare auto’s. Voor ons Nederlanders al helemaal een bittere pil om te zien want men kent hier geen BTW, geen BPM en de benzine kost nog geen 70 cent. wegenbelasting hebben ze nooit van gehoord. een zo’n grote mall zou wel voldoende zijn zou je denken maar dat is dus niet zo, het barst van de grote shopping malls hier. De ene nog mooier dan de andere. De shows van de fonteinen zijn wereldberoemd. Daarnaast hebben ze in zo’n Mall ( Emirates ) ook nog eens de grootste indoor skibaan van de wereld waar je de witgerokte arabieren op de latten naar beneden kunt zien glijden. Waar je in de woestijn waar het in de zomer 50 graden is een enorme hoeveelheid bloemen kunt zien in thematisch aangelegde parken, de een nog gekker of mooier dan de andere. De wereld van het enige 7 sterren hotel ter wereld waar je voor een eenvoudige suite van huiskamer, slaapkamer en badkamer $ 1800.- per nacht mag neertellen en voor de penthousesuite van 2 verdiepingen $ 160000.- uit je wallet moet toveren, wel voor 4 nachten want dat is de minimum boeking wat dan dus $40000.- per nacht is. Maar ook de stad waar je kunt dwalen door de vele souq ( arabische markten) en de oude stad langs de kreek die in de avond feeëriek verlicht is en waar de  dhows feestelijk rondvaren vol met verlichting, Arabische muziek en heelijk Arabisch eten. Zo’n toertje hebben wij in de avond ook gemaakt samen met Anja en Mark onze Belgische vrienden aan boord en Claire en Wim, die Wim  van 84 die in het het begin van de cruise erg ziek is geweest. Heerlijk in de avond op het dek en heerlijk genoten van de Arabische keuken.  We hebben links en recht in de een of andere mall en souq weer wat weten te scoren en ook onze kerstdecoratie is er deze keer weer. We gaan vertrekken uit dit knotsgekke en stinkend rijke land waar ze van zand een Metropole hebben weten te maken, waar kanalen en plassen zijn aangelegd en er nieuw land is gecreëerd. Dat is gebeurd met Nederlandse kennis en hulp en dat maakt me dan ook weer wel een beetje trots op ons Nederlanders

1. Gerrit:
    GEWELDIG.
  2. Gerrit Tini.:
    Schitterend!!
  3. Marion:
    19 april 2023
    Als je het leest denk je, niet te geloven wat er allemaal gebouwd wordt etc. Als je het verhaal leest is het een verdomd slim iemand die er aan begonnen is! Die kan net als Dagobert Duck zwemmen in zijn geld, maar ontegenzeglijk prachtig en over de top!
  4. Bep:
    19 april 2023
    Indrukwekkend, bizar verhaal, prachtige gebouwen waarvan je denkt dat het niet echt is. Ook daar zie je jullie genieten van al die indrukken. Prachtig hoor.
  5. Kees:
    Prachtig ,prachtig .heel indrukwekkend liefs
  6. Ria Blaakenburg:
    19 april 2023
    Mooi verwoord weer , schitterend om te bekijken allemaal wauw 👌🏼🛳
  7. Inge:
    20 april 2023
    Echt prachtig en imponerend zeg...