Colombo Sri Lanka 12 april 2023

13 april 2023 - Colombo, Sri Lanka

The Wonders of Mandu Ganga

Het is 10 voor zeven in de avond, het is inmiddels donker geworden en we zitten in de bus op weg terug naar ons schip. Ons schip waar we vandaag om 13:00 uur zijn vertrokken om op excursie te gaan naar een natuurgebied dat heet ; Mandu Ganga, dat is een stoomgebied van de gelijknamige rivier dat eindigt in enorm meer dat weer overgaat in mangroves en vervolgens uitkomt in de Indische oceaan. De excursie was genaamd “ de wonderen van Mandu Ganda. Nou, die wonderen hebben we niet gezien. Het was vanochtend alweer bloedheet en bijna niet uit te houden op het dek toen we in de gaten kregen dat we wel een anderhalf uurtje eerder aan zouden komen vandaag. Maakte voor ons niet uit want onze excursie zou om 12:45 verzamelen blazen. Wij dus op pad en in de bus vertelde onze gids dat het wel 2 uur rijden was voordat we de boten in zouden gaan. Als we dat hadden geweten hadden we het waarschijnlijk niet gedaan. We zitten in de bus en we gaan ervoor. In Sri Lanka zijn wij zo’n kleine 25 jaar geleden geweest met een rondreis, prachtig land staat ons bij maar toen zeer armoedig. Er is wel wat veranderd voor de ruim 20 miljoen inwoners. Colombo waar we destijds als laatste onderdeel een paar dagen strandvakantie hebben gehad is nu een stad vol hoogbouw en een grote containerhaven geworden vol met, jawel MSC containers. We liggen dus weer eens fraai in een vrachthaven aan een container terminal. Goed, na 2 uur komen we aan bij de plaats waar we in de boten gaan en de mangrovebossen in zullen gaan varen. Het hele spul moet weer eens allemaal afwateren en dus duurt het een tijdje voor we los gaan. We varen onder een paar extra lage bruggen door en moeten diep bukken. We varen even een mangrove gat in en weer terug en draaien vervolgens richting de rivier waar 62 eilanden inliggen. We varen in het midden en zien dus niets dan water. Nou dat hebben we al genoeg gezien de afgelopen maanden. We komen uiteindelijk bij een tempel met de mooie naam : Kothduwa Rajamaha Viharaya, een naam waar je normaal gesproken eetlust van gaat krijgen .Allemaal weer uit de boot klimmen en de trap naar de tempel op waar we onze schoenen uit moeten doen. Ik besluit dat niet te doen. Geen zin meer in tempels ofwel tempelmoeheid. Even later komt alles weer terug, hoor van Jacqueline dat ik niets gemist heb. We klimmen weer in de boot en vragen aan de gids of er iets korter langs de kant kan worden gevaren. Dat gebeurt ook en we kunnen nu iets meer zien dan midden op het water. We vragen ons wel af wat die wonderen nou wel niet zijn want die hebben we nog niet bespeurt. We krijgen uitleg bij een familie die kaneel verbouwd en laten zien hoe dat wordt geoogst daarnaast krijgen we een kopje lekkere kaneelthee. Sri lanka is overigens de grootste kaneel producent ter wereld en heeft ook de beste soort kaneel. Het land is ook bekend van de Ceylon thee want dat is de oude naam van Sri Lanka. Het grootste inkomens bestanddeel van het land is trouwens loon uit arbeid, Sri Lanka is eigenlijk niets meer dan een groot uitzendbureau.Met name richting het Midden Oosten ( arbeiders) en Engeland ( artsen en verpleegkundigen) gaan de Sri Lankaanse mensen aan het werk.Terug naar onze tegenvallende trip, we klimmen na de thee weer in de boten en varen naar een plek waar we een snack gaan krijgen. We krijgen een lekker glas vruchtenjus en koffie of thee vergezeld door een bordje met koekjes waarvan de helft niet eetbaar is. Het begint al te schemeren en we krijgen een mooie zonsondergang. In grote wanorde wordt er weer in de boten gestapt en we varen terug. Nu de zon weg is komt de natuur tot leven en we zien prachtig vogels, vliegende honden en apen. De mooie luchten die we zien met de verschillende kleuren maken weer veel goed. We zijn nu zoals in het begin gezegd weer op weg naar het schip waar we 4 zeedagen zullen hebben voordat we in Dubai zijn. Onze chauffeur is ofwel dronken of stapelgek want hij brengt ons met een noodgang al slingerent en toeterend naar iedereen die niet uit de weg gaat terug naar de haven. Moet zeggen dat ik met namen de terugreis (donker) niet comfortabel in mij stoel heb gezeten. Dit was Sri Lanka dus met deze keer een mooi stukje natuur. Maar het is geweldig land met mooie natuur en een klimaat voor iedereen van hete stranden tot de koele bergen met bovendien 20 miljoen aardige mensen die je willen helpen en ook nog eens redelijk Engels spreken. Ze vrijen wel met de Chinezen maar die betalen dan ook het meeste mee aan de investeringen in de infrastructuur die het eiland de positie die het vroeger had in de zijde route weer terug moeten gaan geven. Nou als je kijkt naar de bouwactiviteiten rond de haven gaat dat wel lukken.  De klok gaat vannacht weer 1,5 uur terug. Tijdsverschil is dan nog maar 2 uurtjes. We komen langzaam dichterbij.

1. Kees:
    13 april 2023
    ja weer prachtig ,maar op een moment pak je niets meer op,Maar de foto’s van de avond is weer genieten,liefs
  2. Bep:
    13 april 2023
    Heel mooi, maar anders , jammer dat de trip anders uitviel. Foto’s zijn mooi toch nog een cadeautje en ja ik kan mijn voorstellen dat jullie blij zijn om bij jullie schip te zijn met zo’n roekeloze chauffeur😅 . Nu lekker uitrusten voor jullie trip Dubai. Goed vaart 🍀🍀
  3. Jose:
    Nog niet zeeziek ?
    Tochwel veel te zien en telkens anders
    Genieten !,
  4. Gerrit Tini.:
    13 april 2023
    Gelukkig heelhuids bij de boot terug en hele mooie foto's weer.
  5. Inge:
    Weer mooie avonturen! Fijn dat jullie dichterbij komen ❤️
  6. Ria Blaakenburg:
    14 april 2023
    Schitterend allemaal weer hoor , nog lekker verder genieten en dan weer heerlijk bij jullie kinders en kleinkinders die jullie ondanks jullie mooie reis erg missen hé , 🛳🍀❤️