Busan Zuid Korea 26 maart 2023

27 maart 2023 - Busan, Zuid-Korea

Gisterenochtend dacht ik gezien de aanvangstijd van de excursie in Busan die volgens mij om 10:15 zou gaan rollen, ik vast wat aan mijn Nagasaki verslag kon gaan werken. Ik zat er zo in dat ik de tijd een beetje vergeten was. Tegen een uur of kwart voor tien dacht ik er ineens aan en ging met spoed naar de hut. Jacqueline was mij al aan het zoeken en was lichtelijk over de rooie en in paniek omdat ik het niet goed had opgeslagen. Om kwart voor tien zouden we al in de bus moeten zitten. Wij dus per direct naar beneden gegaan en naar buiten waar de afhandeling door de douane van Zuid Korea voor de verandering eens snel verliep. Om 5 voor tien zaten we in de bus en om kwart over 10 gingen we rijden. Onze gids was een alleraardigste Koreaanse dame die niet hoefde te werken vertelde ze, haar man is een nucleair ingenieur en die verdiend schijnbaar goed. Ze vind het dus gewoon leuk om te doen. Er zijn zo rond de 50 miljoen Zuid-Koreanen die allemaal op 35% van de bebouwbare grond wonen. De rest is allemaal bergachtig en niet bebouwbaar. Dat betekend dat ze allemaal in hoogbouw wonen. De gebouwen die je gaat zien op de foto’s zijn dus geen kantoren maar woningen. Voor een eenvoudige condo hier van zo’n 50 vierkante meter betaal je hier al snel € 400.000 en met een gemiddeld inkomen van € 30.000 per jaar betekend dat ook hier minimaal met 2 personen te moeten werken om te kunnen leven. In Busan wonen zo rond de 3,5 miljoen mensen en in Seoul meer dan 10 miljoen mensen. Dat is dus al een derde van de populatie. De Koreanen zijn super modern ingesteld en alles gaat hier in de hoogste versnelling. Het zijn ook net grote kinderen als je in de winkels kijkt zie je meest wonderlijke poppen en andere attributen waar ze zich massaal mee vermaken. Het is een land vol jonge mensen dat zich razendsnel ontwikkeld ondanks of dankzij de buurman Noord-Korea waar velen van de Zuid-Koreanen nog familieleden hebben die moeten leven onder het juk van de dictatuur daar. Busan in Zuid-Korea stond er op het lijstje en we wisten niet wat we konden verwachten. Nu wel, en het was alleszins de moeite waard. Los van het feit dat alhoewel de dag miezerig begon, we toch weer zijn geëindigd met een lekker zonnetje. De stad is zo modern als maar zijn kan met een prachtige Sky-line en onvoorstelbare staaltjes van architectuur. We begonnen de dag met het bezoeken van de wijk Gamcheon, wat vroeger een van de armste wijken was hier en nu is omgetoverd tot een kleurrijk geheel allemaal bewoond door gewone gezinnen en kunstenaars die er gezamenlijk een bezienswaardigheid van hebben gemaakt. Het was er druk en dat zou de hele dag zo blijven want er waren drie cruiseschepen vandaag, het was zondag en een nationale feestdag die het nog eens extra druk maakte. Net zoals in Japan bezoeken de jongeren en gezinnen hier ook massaal de plaatsen die wij hier ook bezocht hebben. Al rijdende door de stad hebben we ook een ongelofelijk lange wandel boulevard gevonden die je langs gebouwen en strand en tuinen voert allemaal gelegen aan het water. Onze tweede stop was een tuin aangelegd op een heuvel met prachtige uitzichten en ook een wandeling die uitgezet was langs de kust die ons een beetje deed denken aan onze wandeling in Sydney. Als laatste zijn we gestopt bij een tempelcomplex waarvan we eigenlijk niet veel verwachtingen hadden maar uiteindelijk ook weer mooie plekken en evenzovele mooie plaatjes heeft opgeleverd. Soms worden de excursies wel eens opgevuld met shopping activiteiten wat wij dan altijd onzin vinden, nu was de tijd die we kregen per locatie te kort in alle gevallen en bij zowel de tuinen als de tempels zouden we graag wat meer tijd hebben gehad. Het was druk zoals ik al heb gezegd zo druk dat het programma wat uitliep en we uiteindelijk pas rond 15:30 uur terug waren bij het schip. Te laat om nog iets te gaan doen nadat we eerst een hapje hadden gegeten. Tijdens het diner verlieten we Busan en in de prachtige avondverlichting zouden we onder de brug door gaan varen. We zaten echter aan tafel en hadden geen zin om weg te lopen. Gelukkig hadden Jan en Loes vanaf hun balkon prachtige plaatjes gemaakt die ze met ons hebben gedeeld. Lang leve Apple met zijn geweldige airdrop functie waarbij je in een vloek en een zucht dingen met elkaar kunt delen. We zijn op weg naar Hong-Kong waar we over 3 dagen aan zullen gaan komen want we hebben 2 zeedagen voor de boeg en zo rond de 1700 km varen. Het gaat warmer worden, we kunnen met een paar dagen de korte broek weer aan. Jan is jarig vandaag dus we hebben een verjaardagsdiner vandaag met een paar andere Nederlanders erbij. Zo dadelijk hebben we “vergadering” om het programma tot en met Shri-Lanka te gaan bespreken en plannen. We zijn nu ook wat afstand betreft op weg naar huis….duurt nog even maar gaat nu snel. Nog een paar dagen dan is het april. De tijd vliegt voorbij.

1. Jeroen:
    27 maart 2023
    Ziet er ook weer gaaf uit hoor! Weer een leuke plek om geweest te zijn. Schiet nu zeker op ja, de laatste maand gaat bijna in. Fijn om jullie dan weer te zien x
  2. Marion:
    27 maart 2023
    wat een hoogbouw zeg! Als je Zuid Korea hoort dan denk ik eerder aan jungle dan aan een jungle van moderne (ook mooie) gebouwen. Zo zie je maar dat je ook een andere indruk kunt hebben van een land. ook al ken je het land niet.
    nu weer even rust met twee zeedagen. Geniet ook daarvan en tot horens. xxx